“תעלה לפני שאני מרסס אותך”: כך השוטרים התעללו בנוסעים חרדים

חיים טוויל וחיים בוזגלו
|
י"ט אדר התשע"ז / 17.03.2017 12:20
החשש של המשטרה משיבוש המרתון על ידי פעילי ‘הפלג’, הוביל לעיכוב ממושך של נוסעים חרדים רבים, שעשו את דרכם לירושלים לכבוד שבת או עבודה • נוסעים מתלוננים על איומים והתנהלות דורסנית מצד שוטרים: “המפקד כתב בתלונה שאמרנו לו שאנחנו רוצים להרוס את המרתון. הוא שקרן” • ה’אגודה לזכויות האזרח’ ליועץ: “פגיעה חמורה בחופש התנועה, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בחסימת תנועה גורפת של קבוצות שלמות”

נוסעים חרדים תמימים שעשו את דרכם לירושלים לכבוד שבת או לצורך עבודה, עוכבו היום (שישי) בדרך לירושלים לזמן ממושך, לאחר שבמשטרה חשדו כי הם נמנים על מפגיני ‘הפלג הירושלמי’ – וכי הם עולים לבירה כדי לשבש את מרתון ירושלים במחאה על מעצרו של תלמיד הישיבה העריק מצה”ל.

אחד המעוכבים סיפר בשיחה עם חרדים 10: “נסענו בקו מהדרין מבית שמש לירושלים, ועצרו אותנו ללא שום סיבה. עיכבו אותנו עד השעה 11:30 בבוקר. ניסינו לשאול את השוטרים מה הם רוצים. ירדו כמה אברכים יחד. אמרו לנו: ‘תכנסו לאוטובוס או שאנחנו מרססים אתכם’.

“פעם ראשונה עצרו אותנו בגינות סחרוב ברמזור. המפקד  עלה לאוטובוס ושאל: ‘לאיפה אתם נוסעים?’ כל אחד אמר משהו אחר. אחד ללימודים, אחד להוראה. אפילו הייתה אישה שאמרה שהיא בדרך ל’שערי צדק’ עם מסמך רפואי. היו שם נשים, ילדים ותינוקות. אבל הוא לא נתן לנו לדבר מילה ואמר: תעלו לאוטובוס.

 “עד שבשעה 11:30, כשהיינו במרחב הראל, עלה שוטר ואמר: ‘למה לא אמרתם לנו’? ענינו: ‘אתם לא נותנים לנו לדבר…’

“כשהגענו למרחב הראל אנשים רצו שירותים. הם עוד פעם איימו עם אקדח צהוב. אחד השוטרים אמר לי שוב: ‘תעלה לאוטובוס לפני שאני מרסס אותך'”.

הנוסע, שהיה בדרכו לשיעור קבוע בירושלים, סיפר: “אנחנו יוצאים בבוקר לכיוון מסוים, אבל יש מחסום. לא נותנים לנו לעשות מה שאנחנו רוצים. לבעלי חיים עשו גשר, השקיעו מליונים, אבל לאנשים אין זכות לדבר…

“אמרתי לשוטר: ‘קח את הפרטים שלי, תראה שאני עם עבר נקי. יש לי כל יום שישי שיעור קבוע. למה אתה עוצר אותי? אבל הוא אמר לי: תעלה לאוטובוס”.

לדבריו, “המפקד כתב בתלונה שאמרנו לו שאנחנו רוצים להרוס את המרתון. אבל הוא פשוט שקרן. יש לי 10 עדים שלא היה כזה דבר. אמרנו לו בדיוק לאן אנחנו נוסעים, אבל הוא היה חייב לכתוב סיבה למה הוא חושד בבנו – ואין לו סיבה”.

יצוין כי  ח”כ אורי מקלב התערב ושוחח עם ממ”ז המשטרה על מנת שזה ישחרר את נוסעי האוטובוס לדרכם.

 המשטרה עצמה התעלמה מעיכובים אלה בדיווחים לתקשורת, ודיווחה רק כי “עיכבה 3 אוטובוסים באזור מחלף שורש ובהם חרדים שעל פי החשד התכוונו להגיע לאזור המרתון ולשבשו”.

ב’אגודה לזכויות האזרח’ תקפו את החלטת המשטרה לעכב את האוטובוסים של המפגינים במחלף שורש.

“למשטרה אין סמכות למנוע מאזרחים לנסוע מעיר אחת לעיר אחרת”, נאמר בהודעת ה’אגודה’. “עצירת האוטובוסים מהווה פגיעה חמורה בחופש התנועה, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בחסימת תנועה גורפת של קבוצות שלמות של אזרחים”.

לדברי האגודה, ”בעקבות מקרים בהם עוכבו בעבר אוטובוסים, הן עם נוסעים ערבים, הן עם נוסעים חרדים והן עם נוסעים דתיים-לאומיים, כבר פנינו ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להנחות את המשטרה להימנע מלעכב אוטובוסים.

“בחלק מהמקרים בעבר אפילו לא היה מדובר באנשים שרצו למחות אלא בסך הכל להגיע לביתם. כיוון שהמדיניות נמשכת, נשקול צעדים משפטיים”.

במשטרה הגיבו לחרדים 10 על הפגיעה בנוסעים: “יעשה בירור בנושא”.