הכאוס בעיראק: חשש למדינה איסלאמית קיצונית עד לירדן

ארגון 'דעאש' המסונף לאל קעידה כבש ערים נוספות ובמערב חוששים: על הכוונת נמצאת גם ירדן • אובמה: "אני לא שולל שום דבר. יש לנו תפקיד להבטיח שהג'יהאדיסטים לא יזכו לטביעת רגל בעיראק"
אליעזר היון
ט"ו סיון התשע"ד / 13.06.2014 17:57

הכאוס בעיראק נמשך: מאות בני אדם נהרגו לאחר כיבוש העיר מוסול בתחילת השבוע. בינתיים נכבשו הערים תכרית, הממוקמת כ-150 ק”מ מצפון לבגדד, וג’אלולה הנמצאת במזרח עיראק.

במערב, כמו גם במערכת הביטחון במדינת ישראל, חוששים כי הארגון ‘דעאש’ המסונף לאל קעידה האחראי ללחימה, מתכנן להקים מדינה איסלאמיסטית קיצונית מעיראק ועד ירדן הגובלת עם ישראל.

‘דעאש’ או בשמו המלא ‘המדינה האסלאמית של עיראק והלבנט’, היכה את העולם בתדהמה כאשר השתלט על חלקים רחבים בעיראק וכבש בסערה את העיר השניה בגודלה בעיראק – מוסול. האיזורים שנכבשו על ידי הארגון מגבשים רצף טריטוריאלי שעלול להגיע עד לירדן, וליצור מדינה חדשה מסוגה במזרח התיכון, שאינה כפופה לכל מעצמה ואינה מתחשבת בחוק הבינלאומי.

צמיחתו המואצת של הארגון הופיעה על רקע ה’ואקום הביטחוני’ שנוצר בסוריה, שם מתכתשים ביניהם האופוזיציה ומשטרו של אסאד. ‘דעאש’ ניצל את הלקות הבטחונית בארץ השסועה וכבש את מחוז אל–רקה בשנת 2013. כעת מבקש הארגון לשלוט על מחוז דיר א-זור החולש על הגבול עם עיראק.

לוחמי הג’יאהד השתלטו על מחוז בייג’י העיראקי ועל המחוזות אנבאר ונינווה. השליטה על אזורים אלו בצירוף כיבושה של צפון סוריה מייצר כאמור רצף טריטויאלי העלול להגיע עד לירדן.

מוצאים להורג מול הקהל

העיתונות הזרה מדווחת על פשעי מלחמה הנעשים על ידי לוחמי הג’יאהד. צעירי הארגון מונעים אמנם בחלקם על ידי אידיאולוגיה, אך רבים אחרים מחפשים טובות הנאה חומריות, כשהעיקרית שבהם היא התמכרות לסמים.

ההשתלטות על אזורים מיושבים מלווים במעשי עבריינות, וכל איש ביטחון שנתפס מוצא להורג בפני הקהל המקומי.

העונשים המועדפים על ידי אנשי הארגון הם קטיעת אברים ועריפת ראשים.

ארה”ב מגבירה מעורבות

לאחר חודש של חוסר התייחסות מצד הממשל האמריקני התייחס הנשיא אובמה לנעשה בעיראק ואמר כי ‘תצטרך להיות פעולה צבאית’. לדבריו אין מנוס מפעולה צבאית קצרת טווח בעיראק.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר הנשיא: “עיראק תצטרך עוד עזרה מאיתנו ומהקהילה הבינלאומית. הצוות שלי עובד מסביב לשעון בכדי לזהות את הדרך האפקטיבית ביותר. אני לא שולל שום דבר. יש לנו תפקיד להבטיח שהג’יהאדיסטים לא יזכו לטביעת רגל בעיראק”.

ג’יי קרני דבור הבית הלבן הסביר, כי הנשיא התכוון לתקיפה אווירית בלבד, ולא לשימוש בכוחות רגליים.

“אנו לא נשתמש בכוחות קרקעיים, אלא בכוחות אוויריים והנשיא הבהיר שאנו שוקלים את האופציות שלנו כחלק מהתמיכה שלנו בעיראק. אנו לא שוקלים כוח קרקעי. כשהנשיא אומר כי הוא לא שולל כלום הוא התכוון לתקיפות אוויריות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בכאוס בעירק
    14/06/2014 16:13
    יגאל
  1. מזרח תיכון חדש !!!!!!! חדש לגמרי ומפתיע ! לכל ההזויים !!!!!!!!!!!!