אם כולם מחזיקים סמארטפונים וגם צפו בשטיסל – אז מדוע שותקים?

כולם יודעים איך נראים הראיונות לסמינרים ולאן חוזרות הפיאות הקצרות והמכוערות רגע לאחר סיומם, בדיוק כמו שכולם יודעים שאת הטלפון עם המספר הכשר והלא שימושי מוסרים רק למזכירות של החיידר • אז אם כולם יודעים את זה - האם בחברה כזו אנו שואפים לחיות?
אליעזר היון
כ"ב אדר התשע"ז / 19.03.2017 23:29

כולם יודעים, כך ניתן לקבוע, כי כאשר היינו ילדים, אי שם בראשית שנות ה-80, ההורים שלנו נדרשו על ידי מנהלי בתי הספר להצהיר כי אין להם טלוויזיה בבית. אז הם חתמו שאין, למרות שהיו כאלה שהייתה להם קטנה בחדר השינה.

כולם יודעים, אתם וגם אני, כי מאות בחורי ישיבה, פושטים בלילות שישי ובערבים נוספים על קיוסקים ופיצוציות וצופים במשחקי ספורט, כדורסל, כדורגל, מונדיאל ואולימפיאדה. יש אפילו שלא רואים בכך רע אבל איש לא מוכן לדבר על זה בקול, ‘ולפתוח’ את הנושא הכל כך חם הזה לדיון.

כולם יודעים, יודעות בעצם, אתן, וגם בנות דודתי ואחותי כי לראיון בסמינר הלכתן עם הפיאה הקצרה והמכוערת שלקחתן מהשכנה הדוסית ממול. גם מנהל הסמינר יודע את זה. אבל יש ביניכן הסכמה שבשתיקה שלא מדברים  על זה.

כולם יודעים, גם אתן וגם סגנית המנהל [למה יש שם גברים בלי סוף לעזאזל] כי שבוע אחרי שהילדה נכנסה לסמינר אתן חוזרות לפיאת הקסטם הארוכה, לחצאיות ולחולצות שכל מה שיש לומר עליהן הוא, שמנדלסון וליברמן מעולם לא פגשו כאלו בחייהם.

כולם יודעים, אתם וגם סוכן הטלפון הסלולרי החרוץ שמוכר ‘רק’ מכשירים כשרים, שיש לכם שני מכשירי טלפון, כשר ולהתקשר, ושבטופס של החיידר והסמינר רשמתם את המספר הכשר, והתפללתם שלא יתקשרו מהמזכירות בזמן שהוא לא עליכם.

כולם יודעים, גם ראשי ישיבות ומשגיחים ששוחחו איתי באופן אישי, כי הם ישבו בגהינום על הפשעים שלהם באפלייה העדתית, אבל הם כבולים לנורמה החברתית הקובעת כי ישיבה טובה נחשבת לכזו שאחוז הספרדים בה נמוך. כולם יודעים את זה, אבל האינרציה החברתית יותר חזקה מכולם.

כולם יודעים, בטח אלו שעברו משברים קשים מאתנו, ששאלות של אמונה ותהיות על מוסדות חברתיים-חרדיים, גם כאלו שהיו קדושים בעינינו, מאיימים לפרוץ אל פני השטח של הסמינרים והישיבות גם אם איש לא מדבר על כך.

כולם יודעים, שכולנו, גם עוטי הפראק שבינינו, צופים בסרטים ‘תקניים’ כמו שטיסל, החצר, אושפיזין וכו’, אבל הילדים בחכמת שורדים שאיפיינה דורות של העם היהודי יודעים כי אסור לדבר על כך ‘בחוץ’. גם את סרטי ‘הגן של דודו’ שהם ראו אצל הסבא והסבתא אסור להם לחלוק עם בני השכן, שראה אותם גם כן אצל הדוד המודרני.

כולם יודעים, גם המחבלים והשונאים האדוקים בינינו, שהרבה דברים לא טובים קורים אצלם במחנה, כן שלכם, אבל אתם בוחרים להמשיך ולהצדיק את הקבוצה שלכם, גם כאשר גמד קטן טוען בלחש בפינת עליית הגג של הלב ש’זה לא בסדר מה שקורה כאן, ומי יודע לאן זה יגיע’.

כולם יודעים, שישנם רבנים גדולי תורה המסתובבים בינינו הנחשבים ‘לליברלים’ ומסוגלים לתמוך ביזמות חברתיות מרחיקות לכת מנקודת מבטו של הרחוב החרדי, רק שהם לא מוכנים להצהיר על כך בפומבי. כולם, כך נדמה, יודעים בדיוק מי הרבנים הללו, אבל מאידך, כולם גם מבינים לליבם ולחרדתם האיומה כי שמם ישורבב ליזמות מעין אלו.

כולם יודעים, גם אחרי פרשת אסתי ויינשטיין והתחקירים מלאי הצבע של שמואל רוזנר ו’המקור’ שב’גור’ אין באמת כדורים לכל הילדים, וש’התקנות’ לא באמת מיושמות על ידי כלל החסידים והחסידות. כולם יודעים את זה בחסידות ומחוצה לה, אבל לא מדברים על זה בקול.

אז אם כולם יודעים את כל זה, ובכל זאת מתנהגים באופן כל כך שונה, אולי אפילו קוטבי לאידיאל ‘הפורמלי’, למה למען השם לא עושים זאת בגלוי?

אם להמונים יש טלפון לא כשר, הנשים לובשות פיאות מרהיבות מחוץ לראיון עם פוירשטיין, בגור רובם לא שומרים על התקנות, ראשי הישיבות מודים שישבו בגהינום, השונאים והמחבלים מבינים שמשהו פה לא בסדר, אנשי החינוך מודעים לשאלות האמונה הבוערות בלבות הצעירים, והמשגיחים יודעים היטב מה קורה בחלק ניכר מן הישיבות הבינוניות בסדר שלישי ביום חמישי (וגם בימים שבין יום ראשון לחמישי), למה לא לעשות את זה כלפי חוץ, ואולי באמצעות כך לטפל סוף-סוף בבעיה?

למה לחיות בשקר מתוך מודעות?

החיים הכפולים הללו, לא מסוכנים בהיבט הרוחני או הדתי, שכן תהליכים של תנועה דתית בכיוון שמרני או רפורמי, מתכנס או נטמע, מתבצר או נפתח מתרחשים ונובעים משורה של כל כך הרבה גורמים ומשתנים, שאיש לא יכול למנוע אותם.

הבעייה האמיתית היא הריקבון והעיוות שפושטים בחברה שחיה בשקר.

כשהקולקטיב כולו, יודע כי הוא משקר את עצמו, את בניו, את מוריו, את שכניו ואפילו את משפחתו – לומדים הצעירים והילדים שבו כי תרבות השקר, הרמייה העצמית, וחוסר האמת עשויים להוות צורת חיים לגיטימית.

האם זה מה שאנחנו רוצים, בסופו של יום, האם בחברה כזו אנו שואפים לחיות?

הדפס כתבה

59 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כולם יודעים
    20/03/2017 00:26
    חסיד
  1. כולם יודעים שכשלא לומדים חסידות אז יש מקום לכל הטענות הללו. חסידות תובעת פנימיות!
    השקפה שהופכת את מה שצריך לרצון.בהצלחה!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   03/04/2017 13:44

      like!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   10/04/2017 04:13

      אם כך למה הרבה חסידים לומדי חסידות הבעל נראה כמו אדמו”ר והאישה כמו שחקנית קולנוע????

      • איציק   29/06/2017 22:33

        אתה מדבר שטויות במיץ גזר,
        זה שיש חסידים מודרנים זה נכון אבל להגיד שיש הרבה זה כבר הוצאת שם רע,
        לא לפני שנשכח איך נראים הספרדיות שהולכות עם/בלי פאות….
        יש עוד ענינים של צניעות חוץ מפאות אז בבקשה……………

    • איציק   29/06/2017 22:30

      צודק ב 100%

    • משה   09/07/2017 13:21

      כווולם לומדים טיירע–זה לא דורש פנימיות? אז למה יש כ’כ הרבה עוברי עבירה? לידיעתך התורה והחסידות כולל חב’ד והתניא–אינן סניף של קופת חולים ואינן תרופות אליל–בלי מאמץ אישי שום דבר לא יעזור. צריך להתגבר על היצר.

  2. אליעזר היקר
    20/03/2017 01:33
    נטע
  3. קודם כל יישר כוחך על הטור המעניין דבר שני בל תשכח שמה שהחזיק כל השנים את המגזר החרדי מול פגעי הרחוב החילוני היתה החברתיות זה שיש לכולם סמארטפון זה בעיה חמורה אבל אם ידברו על זה הבעיה תגדל שבעתיים למה? כי ככה לפחות כלפי חוץ אתה שומר על הכללים ואתה נשמר מפגעי הרחוב (אין לך סמרטפון אונליין לצפות בכל מיני שטיות ולהתמכר אין לך סיבה להתיר פיאה ארוכה או לבוש צמוד כי הילדים לא יתקבלו למוסדות
    וכו׳ וכו׳) חשוב איך הציבור החרדי היה נראה אילולי היו חיים בהסתרה באיזשהו שלב היינו מבינים דברים מאד קיצוניים כמו גאווה (תועבה בלשונכם) בציבור החרדי שירות לאומי וצבאי לבנות וגברים השתתפות בתכניות ריאליטי וכו׳ וכו׳ הציבור החרדי היה נחרב עד יסוד אברך כולל היה הופך לפרזיט בעיני חבריו לספסל הישיבה כי הם השתלבו בחברה הכללית (אין שום איסור ויש רבנים שתומכים) כל הדרך וההשקפה שאותה בנינו בעשר אצבעות היה נופל בהינף יד אז נכון שישנן כמה בעיות אבל כל עוד ויש עסקנים שדואגים שזה יישאר בפנים ניצחנו את כל הסטיגמות ונבואות הזעם…

    • משה   20/03/2017 09:45

      פנינה

    • מוטי   20/03/2017 10:17

      זה בעצם מה שכותב הטור שואל: למה לא לדבר גלויות, ולהפסיק להסתיר, ולטפל בעצם העניין???!!!
      ואם צריך להודות בטעויות ובשקרים, לעשות זאת. כדי להיות נקיים ואמתיים וסוף כל סוף להתחיל להיות בדרך האמת ושהמציאות לא תטפח על פניו בבוא היום (מה שקורה בעצם כל יום).

      • נטע   02/04/2017 12:50

        התשובה פשוטה מאד אי אפשר לטפל בזה כשזה בגלוי רק בסתר כי כך ממילא אף אחד לא עושה את זה אונליין ויותר קל להשתחרר מזה נקח לדוגמא את השימוש בסמרטפון ברגע שאתה יכול להסתובב עם זה בכל מקום יהיה לך קשה להתנתק מזה אבל ברגע שבגלל החברתיות אתה משתמש בזה כשאתה בבית יותר קל לנתק אותך מזה…

  4. כולם יודעים
    20/03/2017 07:14
    אני
  5. כתבה חדה ומציאותית
    אשרי שאצלנו בעלי ואני והילדים יראים לדבר ה’ וחרדים למצוותיו אך בה לא עטופים בצביעות השקר

    • משל שועל   02/05/2017 12:52

      על זה בדיוק הייתה הכתבה……

  6. כולם מפנים את גופם אבל לא אומרים אשר יצר בקול
    20/03/2017 08:49
    יעקב
  7. עכ”פ משתדלים

  8. אם היו הולכים לראיון עם פאה ארוכה
    20/03/2017 11:14
    נחום
  9. אחכ היו חוזרים הביתה ומסתובבים עם שיער

    זה שאשה לוקחת פאת קש מהשכנה לראיון אומר עליה שהיא בעצם שואפת לשם ורוצה שביתה תסתובב עם חברות שכאלו…

  10. הכתבה שלך מדברת על חלק מהחרדים וממש לא על כולם!!!!!!
    20/03/2017 11:22
    א
  11. חרדית מיום הוולדי(32) . אנחנו לא מתחילים להיות צולניקים ועדיין נגעים אלו לא נמצאים אצלנו ב”ה.

    • חני   20/03/2017 20:23

      ואינטרנט זה גם משהו שברשמי לא אמור להיות לחרדים.

      • שיר   21/03/2017 07:23

        לא מסכימה,איתך. אפשר אינטרנט אבל רצוי כשר / מסונן / חסום חלקית / תקראי לזה איך שאת רוצה

        • חני   23/03/2017 20:50

          לצורכי עבודה בלבד. לא לכל אחד.

      • א   26/03/2017 11:19

        לקח לי 6 ימים להגיב…

  12. ישתרופה אחת ושמה חב''ד
    20/03/2017 11:55
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  13. רק חסידות חב”ד היא פנימית ואמיתית, ולא מתחבאים מאחורי שום דבר.

    • חני   20/03/2017 20:23

      זה כל כך נכון!!!!!!!!

    • משה   09/07/2017 13:24

      בחב’ד אין נשירה? עד חב’ד לא היו יהודים טובים בעולם?הליטאים חושבים שהתורה אצלם וחב’ד חושבים שיש להם מונופול על יראת שמים–בלי מלחמה והתגברות על היצר שום דבר לא יועיל.

  14. התלבטתי
    20/03/2017 12:38
    אמא
  15. התלבטתי מאד איזה תגובה לכתוב.
    מצד אחד- מחיאות כפיים וסוף סוף יש מי שלא רק יודע אלא גם אומר…
    אך מצד שני – המסגרת הזאת שומרת על הטיפת בושה שנשארה בדור הזה.. האם כל דבר שיש בתוך הבית מוציאים מחוץ לבית?!
    זה לא נובע לדעתי מתוך שקר, אלא מתוך בושה!
    מי שזה אכן נובע אצלו מתוך שקר – ראוי לו לעשות חושבים מה אכן החינוך שרוצה להנחיל לדורות הבאים…

    • חני   20/03/2017 20:24

      את פשוט לא חייבת להגיב..

  16. בדיוק ככה בתי ספר בית יעקוב
    20/03/2017 13:36
    יהודה
  17. לא קיבלו את הבת שלי כי לאישתי יש פלאפון לא קשר
    שלחתי את הבת לתורני. עדיף שלא תצא צבועה
    כמו המנהלת
    שומר נפשו ירחק

    • איציק   29/06/2017 22:37

      טוב מאד שלא קיבלו אותה,
      אנחנו לא רוצים שהילדים שלנו ילמדו עם בנות שלהורים או אחד מהם יש פלאפון לא כשר

  18. כתבה מעניינת ומעולה !
    20/03/2017 18:03
    אלי
  19. לכל המגיבים זמה שהוא מדבר למה באמת מסתירים למה ??
    אין קו ברור בכלל בכל הפרמטרים !!!
    זה ישוע שאנשים לא יודעים איך להתנודד עם סמרטפון , אפי כשר
    ועם סרטים לדוג … הרי הם קיימים ובנינו ובנותנו יו בהן בכל מקרה זה הרי פעם כןלם צפו בסרטים עד שאסרו לגמרי ואז זה מטפטפ לאט …. צריך בקרה מבחינת ההורים ולא מטעם ״עסקניי ״הרבנים….מותר אבל עם גבול וככה אני. מחחנך את ילדיי

  20. כולם יודעים
    20/03/2017 18:53
    יוסל
  21. כולם יודעים שהאתרים החרדים כביכול, מנסים לחלן את הציבור החרדי מבתוכו, ומנסים לזרות דעות ליברליות כמו בתקופת ההשכלה בקודיים חרדיים בניונאנסים חרדיים, ובסאונדיים חרדיים,
    אכן יש אחוז מסויים שמתנהל כפי שהייטבת להגדיר, אבל הוא שולי ביותר,גם אם הוא ססגוני,
    רוב בני התורה וצר לי שאני לא בתוכם, מתנהל כיהודים יראים לדבר השם ללא מחשבה דבור ומעשה כפולים.
    נ.ב, אולי אתה חסיד גור, אבל אני נוטה להאמין לכל דבריה של אסתי וויינשטין והתחקירים למינהם,

    תורתו של הסטייפלעאר ומרנן ורבנן אמת לאמיתו בדרכו של תורה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   07/06/2017 08:06

      צודק יותר ממאה אחוז ובפרט במה שנוגע לאתרי חדשות המכונים חרדים.

  22. מה האמת?
    20/03/2017 22:35
    חסיד בלב
  23. כמו הסיפור על החסיד שכשהלך לעסקיו היה מתלבש בבגדים מודרניים אך כשהיה מגיע לאדמו”ר היה מתלבש כחסיד והאדמו”ר היה מקרבו ומראה לו חיבה. עד שפעם אחת הרגיש שהוא עושה שקר בנפשו ובא אל האדמו”ר בבגדיו המודרנים.
    אמר לו האדמו”ר: גם קודם ידעתי שכשאתה לא אצלי אתה לא בדיוק נוהג כחסיד אך חשבתי שמהותך הפנימית היא של חסיד נאמן ורק לצורך הביזנס אתה “מתחפש”. עכשיו גיליתי לצערי שדווקא מהותך הפנימית היא של סוחר מודרני ואצלי אתה מתחפש…

  24. קוראים באינרטנט
    20/03/2017 23:02
    טובי
  25. אם אנשים קוראים אינטרנט גם אם זה אתר חרדי ובסדר מבחינת הצניעות הם לא ממש דוברים אמת , הר לא יכול להיות שהתלמוד תורה של הבן שלהם מסכים לזה. תחשבו על זה !!

  26. כולם = היון
    21/03/2017 10:20
    איתי
  27. איש קטן, שלא טעם טעם תורה, מתאר את העולם מנקודת המבט הצרה והמעוותת שלו.

    מה לעשות ויש “כולם” – אלפי אמהות שבוכות בהדלקת נרות שבת שילדיהן יהיו תלמידי חכמים?

    מה לעשות ויש “כולם” – רבבות שאין להם טלפוןלא כשר, והם מתענינים יותר בוורט של ר מיילך בידרמן, או הבנה במ”ב, סימן ביביע אומר, או העמקה בסוגית “זיקה”, ולא שורצים בנט?

    ומה עם ה”כולם” – גם בלי פראקים, שממש אבל ממש אין להם מושג מיהו שטיסל, מחבד חנות האוכל.
    היו, המסית, שיבקר בסדר ג’, וגם בסדר א’ וב’, וימצא אלפים בחורי ישיבות, שמתמודדים, עם סוגיות של למדנות, הלכה, מחשבה וכדומה?

    איש קטן קטן, שרואה עולם במבט צר, מוכיח שוב עד כמה ה”ונטמתם”, יכול להיות לבוש כחרדי.

    טור, שלפיד לא היה כותב אותו טוב יותר.

    גאה אני להיות חרדי, גאה בעובדי ד’ ולומדי התורה, בחברון, תצפרח, בית ישראל או פורת יוסף, גאה בכל כך הרבה צעירים, שעולמם העשיר, פי עשרת מונים משל הכותב הבזוי, ואפילו גאה, כן גטה, בשולי המחנה, שרואים כדור סל, וחוזרים לספסל הלימודים, שעה שבני גילם, מהעולם החילוני שרוים בטומאה וזוהמה.

    • חיה   23/03/2017 12:38

      די להתחכמויות. די לחיות באשליות. כל מילה כאן-אמת היא.
      ולא משנה כמה ולמה. זאת המציאות וזאת האמת. וצריך לצלול פנימה ולגלות
      מדוע השבר הזה קורה. האם הגזרות רלוונטיות לדור הצעיר שבקרבנו?
      לשם כך הוציאו סמרטפונים כשרים וכו’, עדיף מפריצות הפתוחה לכל.
      כמה אופייני, כשמישהו כבר כותב אמת – מכנים אותו “קטן”. נמאס מהצביעות הזאת!

    • חברונער   15/05/2017 21:26

      אני לומד בחברון (תחסכו מעצמכם לתקוף אותי למדתי בישיבה תיכונית הגיוני שיש לי אינטרנט). גם בישיבה שנחשבץ בעיני רבים היהלום שבכתר יודעים מאוד מה זה שטיסל ועוד כל מיני סדרות שאני בכלל לא מכיר תאגד וכיוב. בחורים מתגודדים ומדברים בלי להתבייש. הישיבה אמנם פתוחה מחשבתית, אין סתימת פיות (מצד הבחורים להוציא את הצוות) ויש הרבה שטוענים כמו הכותב/ת וכאלו שחולקים עליהם. בקיצור רואי ם בחברון תמיכה וסתירה למאמר. מצד אחד יש שטוענים כמן שנטען במאמר שהציבור צבוע ומשתיק ודי לחיות בשקר וכו’ומצד שני עצם העובדה שהפולמוסים האלו מתנהלים בקול סותרים קצת את המאמר הטוען על קשר שתיקה מוחלט.

  28. אתה כל כך ש
    21/03/2017 10:52
    דוסידוס
  29. לא התבגרת מאז הילדות? “לכולם קנו ורק לי לא”…

  30. התשובה פשוטה
    21/03/2017 12:19
    משה
  31. כשיש בושה עוד אפשר לתקן. מחלה עוד אפשר לרפא. להכניס חיים בגוויה צריך נס.
    על זה אמר התנא. “הלוואי שיהיה מורא שמיים עליכם כמורא בשר ודם”!
    לפעמים צריך מורא בשר ודם להגיע למורא שמיים.
    גם אתה לא היית עושה הרבה דברים. אם רב היה עומד לידך באותו רגע!!!!

  32. כו-לם????
    21/03/2017 16:27
    חני
  33. בכל חברה,ולכל בנאדם, יש דברים שהוא עושה, ולא מעונין שידעו עליו בחוץ. כאלו הם בניאדם.
    בחברה החרדית עסוקים בהסתרות של חומרות או גדרות שעברו עליהם? אשרנו!
    אשרי הציבור שאת זה הוא מסתיר. כי באופו כללי, אנחנו חברה כ”כ איכותית, שאין למצוא כמותה אנשים שמוותרים על כ”כ הרבה, רק בגלל אידיאל.אז יש כאלו בתוכנו, שלא מחזיקים מעמד לגמרי, אבל בכל זאת רוצים חינוך הכי טוב,אז כן, הם משתנים קצת. נכון.
    ועוד משו, לי אין סמארטפון מוחבא, ומחשב יש לי רק בעבודה, כך שדי חידשת לי.
    השאלה היא,האם אתה לא מיישם את מה שאמרו: כל הפוסל ,במומו פוסל?
    כלומר, האם אתה בעצמך נוהג כך,ולכן אתה חושב שכו-לם עושים כך.
    נחדש לך: רוב החרדים שומעים לדעת גדולי ישראל גם בחדרי חדרים, ולא מחזיקים או רואים מה שאסרו. מה לעשות,זו המציאות. ואיך אני יודעת? כי אם אתה חי בחברה, אתה רואה הכל. וזה מה שאני ראיתי.לרוב חברותי אין ווטסאפ, אבל לאמזמן אמרה לי מכרה, מה, לכולם יש היום ווטסאפ1 לא יכול להיות!
    ולמה היא חשבה כך? כי זה סוג החברה שמקיפה אותה, מה לעשות.
    המציאות היא, כמו שכתבתי, שרובו של הציבור החרדי הקלאסי, נוהג פחות או יותר, ברוב הדברים כפי שמראים גדולי ישראל. מציאות.

  34. הכל נכון חלקית
    21/03/2017 18:51
    מענטש
  35. כי אם כל מה שאמרת נכון אז אתה צודק. הבעיה שמה שאמרת נכון חלקית.כי אני מכיר אין ספור אנשים שאין להם טלפונים לא כשרים ואין להם אפילו צד לצפות בשום סרט גם לא גרובייס. אז בבקשה לא להניח הנחה ולהציע הצעה. תודה.

  36. חסידות חב
    23/03/2017 18:01
    מיכל
  37. חב”ד זה פנימיות, לימוד וקיום מצוות מתוך הבנה
    התקשרות והתמסרות לרבי. קיום מצוות ללא צביעות

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   10/04/2017 04:17

      אז להשתדל להתלבש כראוי עם פאה צנועה ולא לתלות את החולשות ברבי הקדוש זי”ע

  38. סיפור
    26/03/2017 13:25
    מאיר
  39. לפני שבוע הצעתי שידוך לאמא של בחור שאני מכיר עבור הבן שלה. ביקשתי את המייל כדי לשלוח פרטים ואז האמא אמרה לי: אין לי מייל. אצלינו בקהילה אין כמעט לאף אחד לא מייל ולא מחשב, רק לאחותי יש בעבודה. אמרתי לה שזה מוזר כי אני מכיר הרבה אנשים מהקהילה שלה שיש להם מייל וכו’ ואולי הם פשוט מרמים. בקיצור היא לא הסכימה, והיא אמרה שזה לא נכון ורק אחות אחת שלה יש לה בגלל שהיא צריכה לעבודה ויש לה אישור מהרבנים.
    לאחר מכן אני מדבר עם הבן שלה והוא שואל אותי למה לא שלחת לה במייל אמרתי לו מה שהיא אמרה לי, ואז הוא אומר לי בפליאה: כך היא אמרה לך? יש לה מחשב ויש לה מייל…

  40. מה שקורה לכותבת זה השלכה, אמנם אולי יש אחוז מסויים בחלק מהסעיפים לא יותר
    28/03/2017 23:02
    פסיכולוג
  41. מה שקורה לכותבת זה השלכה, אמנם אולי יש אחוז מסוים שאצלם חלק מהסעיפים מתקיים אבל לא יותר
    יש שם גם סעיפים שלאמונות אישיות שלה למשל הסעיף הפחד של גדולים הוא תוצאה של השפעה מתעמולה עצניקית על הכתבת

  42. לא לדרר בגלוי
    05/04/2017 14:49
    יהודה
  43. התשובה ברורה אין מושלם ופשוט וברור שאם היו מדברים הבעיה היתה גדולה שבעתיים כשיש סמארטפון ומחביאים אותו משתמשים בו הרבה פחות וכן בכל שאר השאלות שהעלית ובכלל מה הפירוש לטפל אתה חכול לחנך מישהו אין כזה דבר!!! אלא מה לפנות לשלטונות הבעיה רק תגדל כי זה יהיה לגיטימי רק שיש ענישה וחקיקה ברגע שמחביאים הבעיה פחות ב30 אחוז והכי חשוב לזכור אף פעם אין מושלם מקווה שעזרתי

  44. בקיצור דור של עיקבתה תמישחה אין מקום אחד טוב
    06/04/2017 21:23
    צ
  45. חח

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   16/04/2017 02:25

      המגמה היא בדיוק הפוכה מזו שהכותב מציג, דוגמא לדבר; אם פעם בחור שרצה לראות סרט היה צריך להתרחק לא מעט גיאוגרפית ומנטלית, היום הוא יכול להחשף לכל סוג של תוכן בסביבה הטבעית שלו. הכותב מסתכל על זה כתופעה שמחזקת התחבאות והסתתרות בזמן שכמגמה זה הפוך לגמרי. כשבחור-אברך וכו צריך היה לנסוע מהבית זוהי הסתתרות אמיתית- הסתתרות מעצמו, מהסביבה הטבעית. לעומת זאת היום הכל נהיה אט-אט חלק מהסביבה הטבעית. המגמה הזאת שאינה עומדת להשתנות תעמיד אותנו מול דור חדש שיודע יותר מדבר ושניים מהעולם החיצון אנחנו עלולים בסוף לראות בחורים שלא מרגישים צורך לחטוא בסתר מסיבה פשוטה כשקולנוע פרטי יכול להסתובב בכיס איתם-יחד בכל בני-ברק. להתחבאות ממשהו זה סוג של הפרעה-נפשית -משוואה פשוטה- המגמה היא דוקא של התגלות, ממש לא של הסתתרות. לא בעיית שקר ורמייה עצמית מכתרת את מחנינו, אלא עלינו להתעורר ולהבין שבאמת ‘עולם חדש ראינו’ העולם עובר שינוי משמעותי ואנחנו אמורים לחשוב על תובנות אמיתיות עליו. אנו לא עומדים מול איום אלא מול שינוי.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   24/04/2017 17:04

        ההסתרה היא כדי לשמור על אלן האמתיים שעוד שומרים על הגחלת

  46. פשוט לא נכון!!!
    19/04/2017 11:16
    בן תורה
  47. כותב המאמר פשוט מצומצם, ומכיר מגזר מסויים מאוד בתוך הציבור החרדי. זה שיושב על הגדר.
    רוב הציבור החרדי, ובוודאי בני התורה לא ראה שטיסל, ולא יודע מה זה. כולל אני הקטן.
    בטח לא רבנים עם פראק.
    השתגעתם?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   07/06/2017 01:27

      אמת!
      כמה חבל שאנשים לא רואים את התמונה הכוללת וגורמים חולשה עקב כך כנראה זו היא אחת מקשיי הדור ובפרט של האנשים שלא ברורים על עצמם.

  48. קשקוש מוחלט
    09/05/2017 17:08
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  49. אתה מתאר מצב אצל ציבור מאד מסויים ומסכן
    אבל להלביש את זה על “כולם” – אין קשקוש יותר גדול מזה !!!

    • לא חרדי   14/05/2017 12:33

      מאמר מרתק הגורר תגובות חשובות כל אחת בדרכה.
      להבנתי שאלת השאלות בציבור החרדי לאן? היא שאלת הזהות החרדית, מצד קוד הלבוש ותקנותיה.
      מצד היותה המצאה חדשה (ואפילו יהיו שיטענו שהחזון אי״ש זיע״א ייעדה אך ורק לדורו שלו לאחר השואה האיומה) סופה להיעלם מן העולם (כמו שהציונות בדעיכה) ובעצם מסתמנת תופעה חדשה כמעין פוסט חרדיות.
      או שמא הזהות החרדית הינה בעצם המשכיותו של ״הגטו״ היהודי הגלותי שהחל עוד מימי הביניים.
      ואז לחרדיות אין צמיחה כשם שלגלות אין צמיחה, והיא במצב הישרדותי תמידי היודע עליות ומורדות אך לעולם יסתובב סביב עצמו וסביב האידיאלים שלו.
      לסיכום, התופעות המוצגות במאמר הנ״ל: האם הן ביטוי לנטישת הזהות החרדית או שמא הן מהוות כחלק מן המודל של ההישרדות הגלותית שתמיד ידעה מורדות ועליות.

  50. שלא שינו
    22/05/2017 08:50
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  51. לפי דבריך עם ישראל במצריים היו צריכים לשנות שמם לבושם ולשונם שהרי ”הללו עובדי עבודה זרה”

  52. חרדים
    24/05/2017 08:38
    דוד
  53. כל מילה בסלע..אבל אנחנו מתבישים בפגמים שלנו לכן מסתירים לא מצד צביעות

  54. למה? כי ברגע שמכירים בעוול, צריך לתקן אותו
    07/06/2017 13:29
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  55. ולזה חייבים אומץ ומסירות נפש.
    כל עוד לא נתנו הכרה פומבית, אפשר להדחיק את המצפון, להכחיש, להרדים.
    יותר מכך: עצם המשחק הכפול נולד כדי שלא נצטרך (בגוף ראשון!) לשנות את אזור הנוחות.
    חיים בשקר אינם הבעיה; הם הפתרון.
    תחזקנה ידי אנשי האמת. עוד יש כאלו בתוכנו – למרות שברור שהם אינם מצליחנים.

  56. לגבי גור - פשוט לא נכון
    07/06/2017 13:34
    גורית
  57. מעולם לא נטען שכולם שומרים (ע”ע אסתי בעצמה…)
    הזעם הוא שמדריכים שכך משובח, ותמימים נופלים בפח – הם עשרות אחוזים.
    הזעם הוא על עבירות דאורייתא שמסתתרות במסווה “קדושה”, ולא רק מאפשרים אלא מעודדים את זה.
    זה שיש חבר’ה שאחרי שנה או עשור תופסים את עצמם (הגם שמתביישים ומסתירים את זה…) וחיים טוב יותר – זה מנקה את המערכת של גור? זה מכפר על בן-זוג אחד/ת, שחי בגיהנום שהמערכת יצרה ומעודדת ומתנגדת להפר אותו?
    מעולם לא נטען נגד אנשים פרטיים בגור – שהם מובחרים גם לדעת הקנאים והשונאים. האיבה והתיעוב הם כלפי המערכת.

  58. קשקוש
    18/06/2017 13:01
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  59. ה’כולם’ שלך זו אותה קבוצה מצומצמת ומודרנית ו’צבועה’ שתה חי בה כדאי שתפתח עיניים ותראה קצת ימינה ושמאלה את רוב הציבור הרציני והאיכותי וכן גם אם יש החלקות או נפילות פה ושם זה לא מוחק הכל.

  60. טוווווב
    18/06/2017 21:13
    עובד
  61. הכל נכון

  62. מילה בסלע
    25/06/2017 09:45
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  63. הדברים נכונים הכתיבה מקצועית. תודה

  64. כולם יודעים? בטח!!!
    09/07/2017 13:16
    משה
  65. כולם יודעים שההשקופע החרדית מבוססת על בלןף אבל כולם נוהים אחריה ולא מתמרדים כי זה נוח–מבחינה זו “הרב נח” יש לו הכי הרבה חסידים.

  66. אל ייאוש
    17/07/2017 02:53
    נתן
  67. ….ולכן יש את דרך ההתחזקות וכל משפטי העידוד
    לתת לבנאדם להבין שאפי’אם נפל והגיע למצב ולמקום
    שהוא הגיע יעמוד לפחות איתן בשאר הדברים אם זה בחיצוניות ובהתנהגות כלפי חוץ וכו וכו
    ולא ח”ו כעצתם של המייאשים למיניהם !!!