ועדת הערר קבעה: ‘בית הליבה’ שיוקם ברחבת הכותל – יצומצם

ועדת הערר הארצית לתכנון ובניה קבעה: בניין 'בית הליבה' שאמור להיבנות בשטח הרחבה העליונה - יצומצם • ממליצה להקדיש את השטח שהתפנה לפתרונות הצללה וישיבה
נחמן וייס
י"ד סיון התשע"ד / 12.06.2014 15:49

בניין ירושלים: ועדת הערר הארצית לתכנון ובניה קבעה השבוע, כי בניין המשרדים והמוזיאון שמתוכנן להיבנות ברחבת הכותל – יצומצם.

המדובר הוא על תכנית להקמת בניין המכונה ‘בית הליבה’, אשר אמור להיבנות בשטח הרחבה העליונה בכותל המערבי. בבניין מתוכננים לפעול משרדים, מוזיאון על העיר העתיקה והכותל ועוד.

אלא שהתכנית עוררה התנגדות רבה, מצד גורמים שונים בהם: מתכננים, תושבי הרובע היהודי, ארכיאולוגים. הטענה המרכזית היתה העובדה שהבניין יצמצם בכ-20 מטרים את רחבת הכותל.

בנוסף טענו המתנגדים, כי הבניין יפגע בשרידי רחוב רומי קדום שנחפר תחתיו ואף יגרום לבעיות בטיחות קשות לבאי הכותל. גם הפלסטינים התנגדו לתכנית בטענה כי הבניין מפר את הסטטוס קוו באזור הר הבית.

כאמור, השבוע פרסמה ועדת הערר את החלטתה, ולפיה התכנית תצומצם ויוגדרו מחדש השימושים בבניין. ועדת הערר החזירה את התכנית לוועדה המחוזית לתכנון ובניה, לשם אישור התכנית מחדש.

בהחלטתה כותבת הוועדה: “לנוכח רגישותו וחשיבותו של שטח רחבת הכותל, אנו סבורים שיש להחזיר את הדיון בתכנית לוועדה המחוזית”, וזאת לאור העובדה כי “בניין בעל נוכחות משמעותית ברחבת הכותל, אל מול הכותל ובמרחק עשרות מטרים ממנו, תוך שינוי חזות הרחבה”.

הוועדה ממליצה להקדיש את השטח שהתפנה לפתרונות הצללה וישיבה לטובת קהל המבקרים. הוועדה קבעה גם כי השימושים העיקריים בבניין יהיו חינוכיים וציבוריים, וכי יש לצמצם ככל האפשר את השימושים התפעוליים, כמו משרדים ושירותים.

בתגובה להחלטה אמר עו”ד גלעד ברנע, שייצג את איש העיר העתיקה אפרים הולצברג: “ההחלטה מבהירה שהכותל ורחבת הכותל הם לא מגרש משחקים פרטי, אלא נכס מורשת עולמי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות