כמי שעומדים לנגד עיניו כבר תקופה ארוכה נושאים שונים הנוגעים לקשיים עמם מתמודדים ציבורים וחלקי ציבורים במגזר החרדי על כל גווניו וחצרותיו, ראיתי יחד עם אנשי עשיה מהמגזר החרדי לייסד תא חרדי תחת גוף פוליטי.
כל אדם הגיוני יודע שהשיקולים שבאים בחשבון כשבאים למהלך שכזה הם שיקולים הנובעים משלש נקודות שאני אוהב לכנות אותן נקודות הצי”ר.
ניתן פירוט קצר על נקודות הצי”ר ומשמעותם.
צורך – הצורך בקהל מסויים כקהל בסיסי – עבורו מושקעת עבודה ופעולות שונות במישור הפוליטי. ומצד שני הצורך של הקהל הזה בגוף הפוליטי.
יכולת – יכולת של הגוף הפוליטי לבצע מהלכים מתוך נקודות חזקות. זו הסיבה, שהוקמו תאים חרדים במפלגות הליכוד ולאחרונה גם במפלגת העבודה כאשר הם מבטאים בעצם את הצורך של אותם תאים להתחבר למפלגה עם יכולת. מצד שני, הגוף הפוליטי במקביל מחפש את אותם בעלי יכולת שיביאו את הקהל הרצוי.
רצון – של שני הצדדים לפעול במשותף.
ככל שמתקבלת תוצאה גבוהה בשלושת המרכיבים הללו כך סיכויי ההצלחה של המהלך גדלים.
המפלגה שעונה על הקריטריונים
מבין כל המפלגות הקיימות, היחידה שהתוצאה בשלושת הנתונים הללו כלפי אותם אנשי עשיה חרדים שחברו למהלך יחד איתי – הינה גבוהה, היא מפלגת האיחוד הלאומי.
אין ספק בנוגע לרצון כשברורים הרצונות של שני הצדדים כאשר האיחוד הלאומי היא המפלגה היחידה שהתאימה לקהל החרדי הימני שיש לו רצון לפעול במסגרת הדומה לדעותיו – כאשר כולנו מסכימים שהקהל החרדי בדעותיו בוודאי מתאים בצורה טבעית יותר לגוש הימין מאשר גוש השמאל. ובמקביל לכך הקהל הזה מתאים ביותר לעקרונות הברורים של מפלגת האיחוד הלאומי.
גם בכל הנוגע לצרכים היחידה שהתאימה מבחינת שיתופי הפעולה הנצרכים למהלך מתוך אינטרס ברור לשני הצדדים, וההתעסקות בעיקר בדברים הדורשים עזרה לציבור הקיים במגזר ושיכול לקבל מענה מגוף פוליטי זו מפלגת האיחוד הלאומי, כאשר מפלגות אחרות אינם מרגישים את הצור שיש לקהלים המדוברים.
וכמובן כאשר אנו מדברים על היכולת הטכנית לבצע מהלכים מול גורמים בכנסת ובממשלה אז בוודאי שהאיחוד הלאומי יכול לשמש כפלטפורמה למהלכים שכאלו. ולו מעצם היותם מפלגה קיימת ולהבדיל מגוף עתידי שאולי יהיה ואולי כלל לא יקום.
מה בנוגע למפלגת הבית היהודי?
כאשר מדובר על הפלטפורמה של האיחוד הלאומי עם התייחסות לשותפה לסיעה הלא היא מפלגת הבית היהודי חשוב להדגיש כי סיעת הבית היהודי בסופו של יום עובדת על הגדלת פתקי טב בקלפי.
כפי שאנו פועלים במסגרת האיחוד הלאומי אנו לוקחים בחשבון את כל הצדדים הנמצאים גם אצל השותפה מפלגת הבית היהודי.במפלגה זו, חברים חברי כנסת מהמעלה הראשונה גם בכל הסיוע לנושאים הנוגעים למגזרים החרדיים שאנו מסייעים להם. כך שמפלגת הבית היהודי בראיה החרדית אינה דבר שאינו טבעי.
נדמה כי כל בר דעת מבין שמעטפת פוליטית היא לא הכל או כלום בדיוק כמו שלא כל מי שמצביע ג’ מסכים עם כל אחד מהנציגים שם – החל מהמאבק החסידי/ליטאי וכלה במאבקים היותר פנימיים ועדיין בכל מה שנוגע לבחירות ולהחלטות מתאחדים יחד למפלגה אחת (וטוב שכך) מכמה וכמה סיבות.
כך שבסיכומו של עניין ניתן לומר שהיחידה שהתאימה ליציאה למהלך שכזה מול המגזר החרדי זו מפלגת האיחוד הלאומי.
אינני רוצה לפגוע חלילה באף אחת מהמפלגות האחרות אך הקהל שפונה למפלגת האיחוד הלאומי לא קיבל מענה מהם ובפעמים רבות הדברים כלל לא מוסתרים.
כיצד עבדה היוזמה בפועל?
מפלגת האיחוד הלאומי גם מרצונה בחרה לתמוך ביוזמה הזו ומזה כבר מספר חודשים נעשים מספר מגוון של פעולות חיבור לקהלים שונים מוגדרים במגזר החרדי. אנו רואים את הפעולות הללו באמצעות הקצאת כח אדם מטעם המפלגה שיעסוק בצורה מאד אינטנסיבית לפתרון בעיות שחווה המגזר החרדי ואני יכול להרגיש בטוח שלא ירחק היום שכבר יראו תוצאות של הדברים הללו.
אנו נשאלים האם מדובר במטה חב”ד או במטה חרדי? לגבי הנושא של חב”ד ומפלגות ימניות ומפלגות המוגדרות כחרדיות אינני מתיימר לשמש פה לחסידי חב”ד כחסידות וכל שנותר לי הוא להפנות לכל המקורות שמתעדים את דרכם של חסידי חב”ד בקלפי ובעיתונות הכתובה, ולראות מהי הדרך בה נקטו חסידי חב”ד. אל תתפלאו מהתוצאות.
אנו שומעים שוב ושוב שזה לא מטה חרדי אלא מטה חב”ד. מלבד חוסר הדיוק שבכך מאחר ובין הפעילים כרגע יש כמות לא מבוטלת מהמגזר החרדי עם בעיות חרדיות מובהקות, מעצם הטענה עולה ריח מאד לא נעים של הרחקת ציבור שלם מהמגזר החרדי. האם זוהי עמדת הרבנים של המגזר החסידי? האם זו העמדה של הרבנים מהמגזר הספרדי? האם השלילה של חב”ד והוצאתה מהמגזר החרדי היא לא חלק מאותה בעיה שעליה אנו מדברים?
חב”ד חרדים?
אינני מעוניין להכנס לנושא של מטה חב”ד כי נעלם מהלועגים על המטה החרדי באיחוד הלאומי את מה שפשוט לכל בר דעת שהאנשים האמונים על הנהגת חב”ד בארץ אינם עוסקים בפוליטיקה ואף מתרחקים מכל נושא המפלגות ולכן וודאי ובוודאי שהמטה הזה הוא לא מטה של חסידי חב”ד.
בנוסף לכך רבים הם העסקנים מהמגזר החב”די הנמצאים בלב ליבה של הפוליטיקה הישראלית ופועלים בה. ואף אחד מהם לא מתיימר שהוא מייצג את חב”ד כשכולם בחסידות מכירים את גבולות הגזרה.
ולגבי השאלה האם חב”ד חרדים או לא מלבד הגיחוך שבחלוקה הזו, נוכל להציע שאת השאלה הזו תפנו גם למי שאחראי על יעדי חוק הגיוס שלצורך עמידה ביעדים מגדיר את חסידי חב”ד כחרדים.
כדי לשמוע תשובות יותר אמינות על השאלה האם חב”ד נחשבים לחרדים כדאי לבדוק את נציגי ש”ס שרצים יחד עם חב”ד ברשימה משותפת בקרית מלאכי, המייצגים את הרב ירוסלבסקי ואת ר’ מאיר רובינשטיין בביתר עלית שיש לו נציג חב”די רשמי של הקהילה ברשימה, את מפלגת ש”ס במגדל העמק ואת ג’ בירושלים וכו’.
המטה החרדי באיחוד הלאומי אם כן, הוא עובדה שאיננה הולכת להיעלם בתקופה הקרובה. המטה חי ונושם ויעשה ככל יכולתו לסייע בכל הנושאים החרדיים שהוזנחו (במזיד או בשגגה) מול מוסדות או מול בעיות פרטיות. ובתקווה שרק ילך ויפרח.