“יותר חרדים הצביעו אתמול לאישה, מנשים שהצביעו. איזו צביעות”

הצעת חוק ייצוג הולם לנשים במועצות דתיות של ח"כ עליזה לביא, זכתה ללעג של החרדים • יעקב אשר: "אתם פופוליסטים. פגעתם בנשים בגזירת המעונות, במפלגה שלכם יש שרה אחת בלבד"
י"ג סיון התשע"ד / 11.06.2014 15:32

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק  ייצוג הולם לנשים במועצות דתיות של ח”כ עליזה לביא.

החוק מהווה תיקון לחוק שירותי הדת היהודיים, וקובע שייצוגן של נשים במועצות הדתיות לא יפחת ממחצית מכלל חברי המועצה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: “המועצות הדתיות בישראל, שמעמדן וסמכותן מוסדר בחוק שירותי הדת היהודיים  אמונות על אספקת שירותי דת וגביית אגרות בעבור שירותי הדת שהיא מספקת ברשות המקומית שבמסגרתה היא פועלת.

“כך, אמונה המועצה הדתית בדרך כלל על התנהלותם התקינה של בתי קברות, מקוואות, בתי כנסת וכדומה. מטבע הדברים, מדובר בשירותים שניתנים לכלל ציבורי האזרחים היהודיים ברשות המקומית הרלוונטית. לפיכך, ראוי כי ייצוגן של נשים במועצות הדתיות, המוסמכות לקבל החלטות הנוגעות לאורך חייהם של נשים וגברים כאחד, יובטח.

“ואולם, ייצוגן במועצות מועט ואינו הולם. מנתוני עמותת ‘חדו”ש’ לחופש דת ושוויון, עולה כי נשים מהוות 5% בלבד מכלל חברי המועצות. רק אחת מכל 20 חברים היא אישה, רק בשליש מהמועצות הדתיות ישנה אישה ואין כיום אף אישה המכהנת כיו”ר מועצה דתית”.

לדברי ח”כ לביא, “כולנו כבר יודעות ויודעים – כשנשים אינן מיוצגות בקרב מקבלי ההחלטות, ההתייחסות לנושאים ולסוגיות החברתיות שיש לפעול לגביהן בשיקולים רחבים היא מועטת וחסרה.

“המציאות בשטח אינה מאפשרת באופן גלוי אך גם סמוי במקומות רבים כניסת נשים. צריך שיותר נשים תתמודדנה וצריך לסייע להן בתהליך. לשם כך הנחתי את הצעת החוק. אני קוראת מכאן לכל ארגוני הנשים ולכל הערים שבהן יש מועצת נשים חזקה, להירתם לנושא הזה. ברגע שתהיינה יותר נשים מעורבות בהחלטות ובהנגשה, השירות והתוכן יהיו טובים יותר”.

ח”כ משה גפני ‘עקץ’ ואמר: “הייתה אתמול הזדמנות לבחור נשיאה ויותר חרדים הצביעו אתמול לאישה, מאשר נשים שהצביעו אתמול לאישה. איזו צביעות”.

ח”כ יעקב אשר הגיב על ההצעה בדברים שנשא במליאת הכנסת.

“אתם”, פנה לח”כי יש עתיד, “פופוליסטים. בכל חוק שאתם מביאים אתם פועלים ההפך, רק עכשיו פגעתם בנשים בגזירת המעונות, במפלגה שלכם קיימת שרה אחת בלבד, אתם נאה דורש ולא מקיים”.

סגן השר אלי בן דהן השיב בשם הממשלה: “יש בהצעת החוק הזו נתונים שגויים. אין שום מועצה דתית שיש בה 20 חברים וברוב המועצות הדתיות יש חמישה חברים בלבד. אנחנו קבענו כלל שבכל הרכב של מועצה דתית תהיה אישה אחת, ולכן הייצוג הוא של 20% וזה ייצוג הולם ונכון. אין גם במקומות אחרים ייצוג של 50% לנשים. לפני מספר חודשים החלטנו במשרד שנבטל את ההרכבים של המועצות הדתיות כדי לנתק את הפוליטיקה משרותי הדת, ויו”ר המועצה ייבחר במכרז פומבי – ואז ממילא ההצעה הזו לא תוכל להתממש. א

“נתחיל במהלך הזה בשבועות הקרובים, כרגע אנחנו ממתינים לאישור של משרד המשפטים ולאחר מיכן נוכל להפיץ תזכיר של הצעת החוק”.

38 ח”כים תמכו בהצעה ו-12 התנגדו. החוק יועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן תוכן לקריאה ראשונה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איזו צביעות יש לו לומר את זה.
    12/06/2014 15:02
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. כל הסיבה שהצביעו חרדים לאשה זה רק בשביל הקטנוניות של “לדפוק את נתניהו” ולא בגלל שחשוב להם מעמד הנשים אז מה הפלא שהצביעו חרדים לאשה?