מה חידש הגראי”ל שטיינמן בבוקר ב’מעייני הישועה’? • בלעדי

יוסף גרינבוים ושרי רוט
|
ד' טבת התשע"ז / 02.01.2017 01:50
בשעת בוקר מוקדמת התעורר ראש הישיבה בחדרו שב’מעייני הישועה’ והחל בסדר יומו, שכלל תפילה ולימוד – עם נכדו • הגראי”ל הקשה: מה הדין אם נמצא במקום שאין בו סידור ואינו יודע לומר את ההלל השלם – האם יכול בחנוכה להסתפק בהלל המקוצר של ראש חודש או שלא יאמר בכלל? – ומה הייתה תשובתו • מה אמר הגר”ח קנייבסקי בביקורו אצל הגראי”ל, וכיצד החמיא לנכד הרב דוד שפירא המתמסר לסבו • דיווח מתוך החדר

בשעת בוקר מאוד מוקדמת התעורר ראש הישיבה הגראי”ל שטיינמן בחדרו שבמחלקת טיפול נמרץ במרכז הרפואי ‘מעייני הישועה’ והחל בסדר יומו, שכלל תפילה ולימוד.

לצידו שהה נכדו, גדליה הוניגסברג, שעמו שוחח בלימוד.

הלימוד עסק בנושאים הקשורים בחג החנוכה, ובין השאר שאל הגראי”ל: מה הדין אם נמצא במקום שאין בו סידור ואינו יודע לומר את ההלל השלם – האם יכול, בחנוכה, להסתפק בהלל המקוצר שנאמר בראשי חודשים או שלא יאמר בכלל?

תשובתו הייתה, שבחנוכה לא יאמר, באם אינו יודע, את ההלל השלם.

המשיך והקשה ראש הישיבה: ואם מדובר בר”ח טבת, שחל בחנוכה – מה אז יהיה הדין? והביא ראיות לכך שבמקרה זה, גם אם יודע הלל מקוצר, יאמר בשל ראש החודש.

בני המשפחה ששהו במהלך יום ראשון לצידו של הגראי”ל סיפרו על מצב רוחו המרומם.

ח”כ ישראל איכלר, ששהה לצד מיטתו של ראש הישיבה כאשר הגיע בשליחותו של האדמו”ר מבעלזא, תיאר אף הוא כי ראש הישיבה נראה כרגיל וכי לדעתו רק מפאת גילו המופלג – 103, הוא עדיין שוהה בבית החולים.

אולם למרות תיאורים אלה, חשוב להדגיש כי המצב עדיין מוגדר כמסוכן.

בני משפחה עמם שוחחנו מסבירים: “יש מי שיוצאים מכאן ומשרים אווירה לפיה רבינו הבריא. זה לא נכון. ואולי בשל כך יש אנשים שירפו מאמירת התפילות והתהילים לשלומו, וזה חבל מאוד, שהרי גם הרופאים אומרים שבמצבו החלוש התפילות חוללו ניסים.

“לכן חשוב להתפלל בכל הכוח ובכל הדאגה. למען האמת”, הם אומרים, “המצב מבחינה רפואית לא מעודד. אחרי הכול, הדלקת לא רק שלא הצטמצמה אלא שאף פשטה לריאה השנייה וחלילה וחס במידה ותתפשט, צפויה סכנת קריסה – ואנחנו לא רוצים אפילו לחשוב על אפשרות שכזו.

“הצילום מראשון בבוקר הראה נסיגה מועטה של הדלקת, אבל בבדיקות הדם שנערכו לא מצאו כל ירידה באחוזי הדלקת, וזה קצת הפתיע את הרופאים. ביום שני ייערכו בדיקות מחדש ונקווה שבעזרת ה’ אחוזי הדלקת יפחתו גם בבדיקות הדם”.

לגבי מצב רוחו המרומם,למרות דלקת הריאות, הם סבורים כי הדבר קשור ל”נוזלים הרבים המוערים לגופו, כשהם כוללים גם חומרים שונים כמו סוכרים ועוד חומרים המחזקים את הגוף. יחסית לתפריט הדל שמקבל גופו ביום-יום, זהו תפריט עשיר עבורו, ואולי זה מה שממריץ את דמו למרות המחלה”.

 “כל הדור זקוק לרב בריא”

אמש (ראשון) הגיע  הגר”ח קנייבסקי אל חדרו של הגראי”ל, כדי לבקרו.

הגר”ח בירכו בברכת רפואה שלמה – והוסיף: “כל הדור זקוק לרב בריא”. הרב שטיינמן בירך אף הוא את הגר”ח שיהיה בריא. כידוע, סובל גם הרב קנייבסקי ממספר בעיות רפואיות, ובתקופה האחרונה בירכו הגראי”ל לא פעם, בברכת רפואה שלמה.

הגר"ח קנייבסקי

אחד מבני המשפחה שנכח במקום ביקש, שהגר”ח יברך גם את הרב דוד שפירא, נכדו ובן ביתו של הגראי”ל, שמתמסר ומטפל בסבו במסירות גדולה.

“הוא לא מתמסר לסבו, הוא מתמסר לכלל ישראל”, אמר הגר”ח – ובירכו בחום.

לאחר ביקור הגר”ח, מסר  בן ביתו של הגראי”ל שטיימן, הרב יעקב רוזינשטיין:

“מרן שר התורה הגר”ח קנייבסקי שליט”א יצא כעת מביקור בחדרו של מרן ראש הישיבה שליט”א.

גדולי ישראל שוחחו ואיחלו מזל טוב האחד לשני על שמחתם המשותפת בנישואי צאצאיהם.

מרן שר התורה שליט”א בירך את ראש הישיבה ברפואה שלימה ואריכות ימים.

במהלך היום האחרון חלה הטבה קלה ב”ה במצב בריאותו של מרן ראש הישיבה שליט”א

“הציבור נקרא להמשיך ולהתפלל לרפואתו המהירה והשלמה של רבינו אהרון יהודה לייב בן גיטל פייגא לרפו”ש”.

בעקבות מצבו הרפואי של ראש הישיבה הגראי”ל שטיינמן – הורה הגר”ח קנייבסקי לגבאי ‘קופת העיר’ לערך תפילה מיוחדת לרפואתו בבית הכנסת לדרמן בבני ברק, בהשתתפות גדולי ישראל שהגיעו להשתתף במעמד התפילה ההיסטורי ‘בזאת תושעו’ למען תורמי קופת העיר בראשות ובהשתתפות גדולי ישראל.

השתתפו במעמד: הגר”ח קנייבסקי, הגר”ג אדלשטיין, הגרמ”ה הירש, הגר”י שיינר, המשגיח הגה”צ הגר”ד יפה, האדמו”ר מטשערנוביל, הגרב”מ אזרחי, הגרמ”צ ברגמן, הגר”ש בעדני, הגרח”מ וואזנר,  הגר”ש גלאי, האדמו”ר מאלכסנדר, האדמו”ר ממודז’יץ, הגר”י זילברשטיין, הגר”י הלל, הגרמ”י שלזינגר, האדמו”ר מנדבורנה, האדמו”ר מלעלוב, הגר”ד כהן, הגרש”י בורנשטיין, הגר”צ דרבקין, הגר”ד בצרי והגר”ר אלבז.

תפילה, הרב שטיינמןצילום: קופת העיר