האם גור קיבלה מיליוני שקלים עבור תלמידים של ‘הפלג הירושלמי’?

יוסף גרינבוים
|
כ"א כסלו התשע"ז / 20.12.2016 23:54
תחקיר חדשות 10 חושף כי עשרות מיליוני שקלים הועברו לחסידות גור, שמצידה מעבירה אותם לישיבת ‘אהל תורה’ המשתייכת ל’פלג הירושלמי’ – מבלי לדווח על כך • גור: “אין כל דיל או הסכם בין הגופים. יש מספר תלמידים המשתייכים לאנשי הרב אוירבך שלומדים אצלנו בישיבה”

האם בחסידות גור מנצלים את משרד החינוך כדי לגרוף כספים עבור ישיבה אחרת שאינה שייכת להם כלל?

בחדשות 10 פורסם היום (שלישי) תחקיר, לפיו חסידות גור מעבירה למשרד החינוך רשימת תלמידים המוצגים כחסידי גור הלומדים יחד עם חבריהם, כשבפועל מדובר בכלל בתלמידי ישיבת אהל תורה, תחת הנהלה שונה וחינוך שונה.

על פי התחקיר, המוסד ש’זוכה’ בכסף אותו מעבירה להם גור הוא ישיבת אהל תורה, ישיבה קטנה של ‘הפלג הירושלמי’ בראשו עומד הגר”ש אוירבעך, שמצהירה כי אינה נוטלת תקציבים ותלמידיה רשומים במשרד החינוך על שם ישיבת תפארת משה בצלאל של חסידי גור . במילים אחרות, עשרות מיליוני שקלים מוזרמים מדי שנה לחסידות גור עבור תלמידים שכלל לא לומדים שם.

מנהל הישיבה, בני איזנטל, נשמע בהקלטה שפורסמה בתחקיר כשהוא מסביר את ההסדר בין ישיבתו לחסידות.

הישיבה רשומה במשרד החינוך כדי לקבל כסף?

בני איזנטל: לא, לא, לא… אבל אנחנו נהנים, יש מישהו שעושה בזה שימוש והוא נותן לי את הכסף.

יש מישהו שעושה בזה שימוש?

בני איזנטל: יש מי שעושה שימוש בשמות של הילדים, של הבחורים, והוא נותן לי מזה אחוזים… האם מקבלים כסף על הילדים האלה? התשובה היא כן. האם הישיבה מקבלת? התשובה היא לא.

בחודשים האחרונים ישיבת אהל תורה נדדה לשכונה אחרת, רמות ד’, אבל גם בתקופה זו, כך לפי התחקיר, משרד החינוך המשיך לתקצב אותם כחסידי גור, למרות שהם לומדים בכלל במקום אחר.

מישיבת תפארת משה בצלאל של חסידות גור נמסר בתגובה: “אין כל דיל או הסכם בין הישיבה לאף גוף אחר לצורך תקצוב ממשרד החינוך. יש מספר תלמידים המשתייכים לאנשי הרב אוירבך שלומדים אצלנו בישיבה, לאחר שאין להם מקום ללמוד בו בשל ויכוחים פנימיים בין פלגים בציבור הליטאי”.

בכירים ב’פלג הירושלמי’ מסרו בתגובה לחדשות 10: “ההוראה של הרב שלא לקחת תקציבי מדינה חלה רק על מוסדות יסודיים בשל התערבות של משרד החינוך בתכנים, ההוראה לא חלה על הישיבות”.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: “העירייה פועלת על פי חוק והנושא ייבדק לעומק. יש לציין כי בקרת התקן והתשלומים הינם באחריות משרד החינוך”.

ממשרד החינוך נמסר: “הפרטים הועברו לבדיקת מנהל רישוי בקרה ואכיפה שבמשרד החינוך”.