מחמישה ייצא אחד: מי יהיה הנשיא העשירי של מדינת ישראל?

בתום אחת ממערכות הבחירות הלא-ממלכתיות ביותר שידעה ישראל, הצביעו הח"כים במליאת הכנסת על בחירת הנשיא ה־10 • מתי נדע מי ניצח? ומה הסיכויים של כל אחד מהמתמודדים?
יוני גרין
י"ב סיון התשע"ד / 10.06.2014 12:41

אחרי שבועות ארוכים של הכפשות הדדיות, ניסיונות חיסול והשמצות אנונימיות, הצביעו הבוקר חברי הכנסת בבחירות לנשיא העשירי של מדינת ישראל בקלפי שהוצבה במליאת הכנסת.

עד הרגע האחרון שלפני תחילת ההצבעה, בשעה 11:00 בבוקר, המשיכו המועמדים לנשיאות ועוזריהם במאמצי השכנוע של ח”כים שעדיין לא החליטו סופית באיזה מועמד או מועמדת לתמוך.

תהליך הבחירה נפתח בשעה 11:00 בדיוק על ידי יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין. בזה אחר זה, על פי סדר שמותיהם, קוראת מזכירת הכנסת ל-119 חברי הכנסת הנוכחים – מאיר פרוש שוהה בחו”ל – וכל אחד בתורו נכנס אל מאחורי פרגוד שנבנה באולם המליאה, על מנת לבחור אחד מתוך חמישה מועמדים: ראובן ריבלין, דליה דורנר, דליה איציק, דן שכטמן ומאיר שטרית.

אחרי שיסיימו כל חברי הכנסת את הליך ההצבעה, שצפוי לארוך כשעה וחצי עד שעתיים, תילקח הקלפי אל חדרה של מזכירת הכנסת, שם ייספרו הקולות. לחדר יורשו להיכנס רק חברי ועדת הקלפי שמינה היו”ר אדלשטיין: מזכירת הכנסת, היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, וחברי הכנסת אופיר אקוניס מהליכוד, סתיו שפיר מהעבודה, ויצחק כהן מש”ס.

במידה ואחד המועמדים יקבל 61 מקולות חברי הכנסת, יסתיים המירוץ ויוכרז שמו של הנשיא העשירי. במידה ויתקיים סיבוב שני, הוא יחל לפי ההערכה בשעה 14:00 בצהריים – ובשעה 16:30 יוכרז המנצח.

לאחר הכרזת המועמד המנצח תיערך בטרקלין שאגאל בכנסת, אולם קבלת הפנים הרשמי של מדינת ישראל, הרמת כוסית חגיגית בהשתתפות הנשיא הנבחר ויו”ר הכנסת. המנצח ייכנס רשמית לתפקידו ב-28 ביולי, עם תום כהונתו של הנשיא המכהן שמעון פרס.

על פי ספירת הקולות המעודכנת נכון לאמש, זוכה ח”כ ראובן ריבלין לתמיכה הגדולה ביותר בקרב חברי הכנסת. אלא שיתרון בספירת הקולות, אינו מספיק כדי לזכות בניצחון: שכן חובה על המועמד להשיג 61 ח”כים בסיבוב הראשון. במידה ואף אחד מהמועמדים לא יצליח להשיג זאת, תלך הכנסת לסיבוב שני – ואז ייפתח המשחק כולו מחדש.

על פי הערכות, לפחות 50 ח”כים יתמכו ברובי ריבלין בסיבוב הראשון, ולכן הערכה היא כי הוא לא יתקשה לקראת הסיבוב השני לגייס עוד כמה קולות, כדי להבטיח את ניצחונו הסופי.

על פי ההערכות, יזכה ריבלין לתמיכה של 15 ח”כים מהליכוד, 12 ח”כים מהבית היהודי, 3 מישראל ביתנו, 5 מיש עתיד, 4 מהעבודה, 5 מהמפלגות הערביות, 5 מהמפלגות החרדיות ואחד ממרץ.

המאבק על המקום השני, המבטיח עליה לסיבוב השני, צפוי בין יו”ר הכנסת לשעבר דליה איציק לבין השופטת בדימוס דליה דורנר.

עד כה הודיעו 8 ח”כים בפומבי על תמיכתם בדורנר. במטה שלה מעריכים כי היא עשויה לגייס 30-25 ח”כים, והוסיפו כי אם תעלה לסיבוב השני, יהיו לה סיכויים גבוהים יותר מול ריבלין, לעומת אלה של דליה איציק בתסריט כזה. דורנר, היא ככל הנראה הנהנית העיקרית מפרישת בן-אליעזר.

במטה של איציק מאמינים שגם היא עשויה לצבור 30-20 קולות ח”כים.

הסיכויים של ח”כ מאיר שטרית להעפיל לסיבוב השני קלושים. סיכוייו של פרופ’ דן שכטמן אפסיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות