13 מחשבות של חילוני על עמונה

מתוך נתונים שנאספו בשנים האחרונות על עמדותיו הפוליטית של המגזר היהודי-חילוני- וותיק, שהוא גם המגזר המשכיל והמבוסס מכל המגזרים - אפשר לשער שאלה המחשבות שעוברות עכשיו במוחם של רבים
פרופ' עוז אלמוג
י"ח כסלו התשע"ז / 18.12.2016 09:29

לא עשיתי סקר וגם לא קבוצת מיקוד כדי לבדוק את דעתו של הציבור הישראלי על פינוי עמונה.

אבל מתוך נתונים שנאספו בשנים האחרונות על עמדותיו הפוליטית של המגזר היהודי-חילוני- וותיק (שהוא גם המגזר המשכיל והמבוסס מכל המגזרים) – אפשר לשער שאלה המחשבות שעוברות עכשיו במוחם של רבים:

א. היינו בסיפור הזה אלף פעם. אז שוב תהיינה סצנות דרמטיות ופְּסֵאוּדּוֹ-דרמטיות, תהיה אלימות, יהיו זעקות, קלוז-אפים של בכי, והמון חפירות תקשורתיות. יהיו גיבורים, אנטי גיבורים וטמטום למכביר. ואחרי 2-3 ימים, רק מעטים יזכרו מי זו עמונה ולמה עמונה.

ב. רוב מתנחלי עמונה הם אנשים די נחמדים ועכשיו גם די מסכנים. אבל האמפטיה שלנו עם הטרגדיה שלהם אינה שקולה לאמפטיה שלנו עם הטרגדיה של אלה שאיבדו את בתיהם וחפציהם בשריפה הגדולה.

ג. גם אם אנשי עמונה צודקים, היישוב שלהם אינו סלע קיומנו ואפילו לא גרגר קיומנו. עדיף שיתמקדו בקבלת פיצויים נאותים מהרשויות ובהיערכות למעבר מהיר לדיור חלופי, מאשר בהפגנות חסרות תועלת, שיזיקו להם ולילדיהם.

ד. עמונה אינה מכשול לשלום. הפלסטינים הם המכשול העיקרי לשלום. אם היו להם כוונות פיוס ופשרה אמיתיות, התנחלויות כדוגמת עמונה לא היו מהוות בעיה.

ה. גבעת עמונה תשאר גבעת טרשים שוממה אחרי הפינוי. למעשה גם אם נפנה את יהודה ושומרון עד הסנטימטר האחרון מצבם של הפלסטינים לא ישתפר – בגללם, לא בגללנו.

ו. הקמפיין שלפיו פירוק עמונה הוא למעשה תחילת פירוק ההתיישבות בכל יהודה ושומרון – מניפולטיבי ולא ממש משכנע.

ז. גם אם נניח שרוב שופטי העליון נוטים בהשקפתם שמאלה, בג”ץ פסק לפנות את עמונה לא בשל שיקולים פוליטיים. נוצרה סיטואציה משפטית שלא הותירה כל אפשרות אחרת.

ח. אי מילוי פסק הדין של בג”ץ מזיק לחברה הישראלית לאין שיעור יותר מאי פינוי עמונה.

ט. לגיטימי לקיים מחאה נגד פינוי עמונה, אבל אלימות נגד כוחות הבטחון היא חציית קו אדום. מי שפוגע בחיילים ובשוטרים, שנשלחו למלא את חובתם החוקית, הוא עבריין ובריון שראוי לעונש והוקעה.

י. רוב הצעירים שנוהרים לעמונה כדי למחות ולהתעמת עם כוחות הבטחון הם לא יותר מאספני בלגן ומחפשי אקשן. הם באים לעשות לעצמם סלפי וחברותא, להפיק מיתוס ילדותי, לאגור צ’יזבטים ודחקות.

יא. עד מתי איתמר בן גביר, אורי אריאל ונוער הגבעות?

יב. איזה מסכנים השוטרים והמג”בניקים. גם עושים את העבודה השחורה בשבילנו, גם מסתכנים ונפגעים וגם לא מקבלים מספיק כבוד מהציבור. איזה מוזר וגם מזל שהביקוש לשירות במשמר הגבול במגמת עלייה.

יג. המרוויחים היחידים מהמחאה האלימה הם הימין הקיצוני, השמאל הקיצוני והתקשורת. הם כבר ערוכים לנוהל ניפוח והתפלצות. תעזבו אותנו באמא שלכם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות