מתהדר בנוצות לא לו? כשהשר אריה דרעי לקח קרדיט על יוזמה של סער

יוני גרין
|
י"ב כסלו התשע"ז / 12.12.2016 12:38
‘הארץ’ דיווח כי שלוש שנים אחרי הקמת מתקן חולות “המדינה הצליחה להכניע את מבקשי המקלט: 12 אלף מסודאן ומאריתריאה עזבו את ישראל” • בהחלט הישג. השאלה היא איך הוא קשור לאריה דרעי שצייץ את הכתבה בגאווה וכתב: “ממשיכים לדאוג לתושבי השכונות” • פעילה חברתית מדרום ת”א: “בפועל לא נעשה בשכונות כלום חוץ מדיבורי סרק”

שלוש שנים אחרי ששר הפנים גדעון סער הקים את ‘מתקן חולות’ בדרום – קובע הבוקר עיתון ‘הארץ’: “המדינה הצליחה להכניע את מבקשי המקלט”.

לפי הידיעה ב’הארץ’, “מאז הקמת המתקן עזבו את ישראל 12 אלף מבקשי מקלט מסודאן ומאריתריאה, אחד מכל ארבעה. אלה שנותרו מחפשים דרך להעביר את היום, וסופרים את הדקות עד שישוחררו”.

אבל למרות שהקמת המתקן בוצעה בסוף שנת 2013, בימיו של סער כשר הפנים, מיהר הבוקר (שני) השר אריה דרעי לנכס לעצמו את ההישג. שר הפנים הציג את תצלום הכתבה – וצייץ: “ממשיכים לדאוג לתושבי השכונות המוחלשות (הכתבה מעיתון הארץ, הבוקר)”.

מאי גולן, פעילה חברתית בדרום תל אביב אמרה בתגובה לחרדים 10: “אריה דרעי ממשיך להתהדר בהישגים שלא שלו ולתת כותרות שביניהן לבין המציאות הקשר הוא מקרי.

“אולי במקום לרדוף כבוד יתעסק דרעי בלעשות את מה שהבטיח לציבור בוחריו ולדאוג לאותם שקופים שהוא לא טרח להגיע ולפגוש אפילו – מאז כניסתו המחודשת למשרד הפנים”.

גולן הוסיפה: “ברור לכולנו שאת האג’נדה השמאלנית של דרעי אי אפשר לשנות וגם לא את רצונו לעשות הכל הפוך מקודמו אלי ישי, אבל אולי לפחות יטרח השר לנסות ולסייע לשקופים, הספרדים והמוחלשים בשכונות שנכבשו על ידי המסתננים ולא להעמיד פנים של מי שעושה, כשבפועל לא נעשה כלום חוץ מדיבורי סרק”.

הכתבה ב’הארץ’, מאת אילן ליאור, מגוללת את המצב במתקן: “שלוש שנים בדיוק חלפו מאז הוקם מתקן חולות, ולא הרבה השתנה. לפי נתוני שירות בתי הסוהר, כ-10,500 אריתראים וסודאנים הוחזקו במתקן מאז פתיחתו. רבים שהו שם תקופות ארוכות, אחרים התייאשו אחרי זמן קצר ונכנעו ללחצים לחזור לארץ מוצאם או לעזוב ל’מדינה שלישית’ – אוגנדה או רואנדה. מאז שנפתח המתקן ב-2013, עזבו את ישראל כ-122 אלף אריתראים וסודאנים – אחד מכל ארבעה.

“היו גם מי שהתייצבו במתקן אך נשברו, יצאו ממנו ולא חזרו. אלה מהם שנתפסו בידי פקחי הגירה נשלחו לכלא סהרונים, בית סוהר לכל דבר, מצדו השני של הכביש. אחר כך הוחזרו לחולות”.

בכתבה יש גם נתונים על העלות של מתקן חולות: “320 מיליוני שקלים. זה הסכום שהשקיעה המדינה בהקמת המתקן, ומאז היא ממשיכה להקצות כ-200 מיליון מדי שנה להפעלתו.

“בתשובה לבקשת חופש מידע של ‘הארץ’, פירט שב”ס את הוצאותיו בהפעלת חולות, שמסתכמות בכ-187 מיליון שקלים בשנה: 97 מיליון להחזקת המתקן, 66 מיליון לשכר הסוהרים והחזקת הסגל, 12 מיליון ‘דמי כיס’ למוחזקים, שבעה מיליון לשירותים רפואיים, שלושה מיליון לשירותי רווחה וכשני מיליון להכשרה מקצועית לשוהים. בחישוב גס, בהנחה שהמתקן מלא לחלוטין, כל מוחזק עולה למדינה לפחות 55 אלף שקלים בשנה. בשלוש שנים מסתכמת ההשקעה בקרוב למיליארד שקלים”.