בצ’ילה כבר אימצו סימון המוצרים של ליצמן: איך זה משפיע על הצרכנים?
שר הבריאות יעקב ליצמן מבקש לשנות את הרגלי הצריכה בישראל על ידי סימון מוצרים באמצעות מדבקות – צעד שעורר תגובות, חלקן חיוביות, חלקן מבקרות.
אלא שהמודל הזה כבר פועל בצ’ילה מזה חמישה חדשים, והתוצאות עשויות ללמד גם על הצפוי לנו בכלכלה הישראלית.
מבדיקה שערך עיתון ‘כלכליסט’ עלה, כי משרד הבריאות הצ’ליאני ביצע כבר כ־1,500 בדיקות שטח שנועדו לאכוף את החוק, וכי כמות ההפרות שלו הולכת ויורדת.
בכירה במשרד הבריאות אמרה: “בהתחלה היתה רמה גבוהה מאוד של אי־ציות. ביותר מ־50% מהבדיקות שערכנו היו חשדות להפרת החוק, גם בבתי ספר ובמכונות מכירה. אבל היום עם כל בדיקה אנו מגלים שמספר ההפרות הולך ופוחת”.
ואיך הצרכנים מגיבים?
בסקר שפורסם חודשיים וחצי אחרי כניסת החוק לתוקף ביומון הכלכלי ‘דיאריו פיננסיירו’ העידו 58% מהנסקרים כי התוויות החדשות על המוצרים השפיעו על החלטות הקנייה שלהם. 73% מהנסקרים העידו כי הם מזהים את הסימון החדש בקטגוריה אחת לפחות של רכיבים מזיקים במוצרים.
מצד שני, רק 32% מהנסקרים אמרו כי הם הפחיתו את כמות המוצרים המסומנים שהם קונים.
התמונה אם כן עדיין מורכבת, אך נדמה כי לכל ברור כי סימון המוצרים ישפיע על הצרכנים לכאן או לכאן.
תגובות
אין תגובות