תחקיר המוהלים הסעיר את הכנסת: “הבעיה מתחילה ברבנים עזי מצח”

נחמן גור
|
ה' כסלו התשע"ז / 05.12.2016 15:34
ועדת העלייה והקליטה של הכנסת קיימה דיון סוער, מתוח, ורווי-האשמות על ‘תחקיר המוהלים’ של תאגיד ‘כאן’, שחשף כי מוהלים שאינם מוסמכים מבצעים בריתות לתינוקות יוצאי אתיופיה • דב חנין: “התחקיר מצמרר ומזעזע. על המשטרה לחקור במהירות” • מנהל המחלקה לבריתות ברבנות הראשית: “הוועדה זימנה את המובל לשימוע – אך הוא לא הגיע”

‘תחקיר המוהלים’  של העיתונאי אוריה אלקיים מתאגיד ‘כאן’, שתיעד את המוהל הרב אליהו אסולין מחדרה, וחשף התייחסות מזלזלת של מוהלים לתינוקות מיוצאי אתיופיה – “תינוקות של אתיופים הם בשר תותחים, הכי טוב” – הצית היום (שני) דיון סוער, מתוח, ורווי-האשמות בוועדת העלייה והקליטה.

יו”ר הוועדה, ח”כ אברהם נגוסה מהליכוד האשים: “זהו שיא נוסף של האפליה נגד בני הקהילה, המוצגת כאוכלוסייה חלשה ש’אינה מבחינה בין ימינה לשמאלה’. יש לחקור את התופעה ולהעמיד לדין את האשמים, אך משרד הבריאות בורח מאחריות”.

ח”כ דב חנין מהרשימה המשותפת: “התחקיר מצמרר ומזעזע, אך הוא חושף שורת עבירות פליליות – ועל המשטרה לחקור אותן במהירות”.

אלעזר שטרן מיש עתיד אמר:  “זו הפרדה בין דם לדם, הגדרת עליונים ונחותים”.

שלי יחימוביץ’ הזדעזעה מ”ראיית האחר כ’לא-אדם’, שכל יוצאי אתיופיה חווים כמעט כל יום, ברחוב, בבתי-הספר, מקומות עבודה והיחס מהמשטרה”. ח”כ יוסי יונה אמר בדמעות כי הוא “מתבייש כיהודי, כאדם וכישראלי”, ורחל עזריה מכולנו טענה: “הרבנות הראשית מתנהלת כמדינה-בתוך-מדינה”.

חברת הכנסת לשעבר, פנינה תמנו-שטה, הוסיפה: “הבעיה מתחילה ברבנים עזי-מצח במדינה השונאת שחורים, המטילים ספק ביהדותנו”.

הרב פינחס פרנקל, ממונה הדת במשרד הבריאות, הדגיש כי ברית איננה מוגדרת כ’פעולה רפואית’ ולכן פיקוח על המוהלים משותף למשרדו ולרבנות הראשית. לדבריו, נרשמו תלונות רבות על רופאים-מוהלים מאשר על מוהלים, נערך פיקוח על הידע הרפואי של המוהלים המוסמכים, וכי קיימת חובה ליידע הורים טרם הברית אם המוהל הוא מתלמד.

לדברי אוריה אלקיים, הכתב שחשף את הפרשה, מוהלים נוספים מתייחסים כך, וניסו בעבר להסתיר מההורים אתיופים כי מבצע המילה הוא מתלמד. “מתוך שבע שיחות טלפון שניהלנו, ארבעה מוהלים דיברו כך. התחום פרוץ, קבלת ההסמכה היא רק לאחר שלושה חודשי ניסיון, והרבנות הראשית תעשה לעצמה חיים קלים אם תטפל ברב אסולין לבדו”.

הרב משה מרציאנו, מנהל המחלקה לבריתות ברבנות הראשית: “אנו מגנים לחלוטין את התבטאות המוהל, הועדה הבנמשרדית בתחום זימנה אותו לשימוע אך הוא לא הגיע, אך מעולם לא שמעתי שום תלונה על טיפול לקוי ביוצאי אתיופיה”.

כשהציע “הכשרת קאדר מוהלים יוצאי אתיופיה כדי שכל אמא אתיופית תוכל לפנות למוהל ותתקשר איתו בקלות” – עוררו דבריו סערה. הוא הדגיש כי גם רופאים מתמחים בתקופת הסטאז’ טרם ההסמכה, וכי המסמיך מתמחים, חייב לבצע מספר בריתות, והועדה עוקבת, מתקשרת להורים – ובמקרה הצורך אף שוללת רישיונות.

האורולוג והמוהל הד”ר רוני גלעד, השיב כי מתמחים ביצעו את הבריתות קודם-כל על ילדיהם-שלהם, וקרא להסדיר את מעמד המוהלים והכשרתם.