פועלים ערבים תובעים מיליוני ש”ח ממעסיקים בביתר: ‘זה פיגוע כלכלי’

פועלים ערבים שעבדו בביתר עלית, גילו שיטה להוציא מיליוני שקלים ממעסיקים יהודים: בעידוד עורכי דין ישראלים הם מגישים תביעות-ענק בגין תנאים סוציאליים ממי שחתמו עבורם על אשרת הכניסה לישראל • מדהים: לרוב הם עבדו אצל קבלנים ערבים, סירבו לנכות משכרם ביטוח לאומי וקופות גמל, אבל הנתבע הוא היהודי שחתם על אשרת הכניסה
אליעזר היון
כ"ט חשון התשע"ז / 29.11.2016 23:35

‘פיגוע כלכלי’ בביתר עלית? פועלים ערבים שעבדו בעיר החרדית ביתר עילית, נוקטים בדרך חדשה להוציא כספים מקבלנים ואנשי עסקים יהודים: הגשת תביעות על סך מיליוני שקלים בגין תנאים סוציאליים ודרישות נוספות.

הפרשה, שנחשפה על ידי גבי הורן מאתר ‘ביתר אונליין’, אינה אופיינית רק לביתר עלית. גם בבקעה נקטו הפועלים הפלסטינים בצעדים דומים, אלא שלהבדיל מהעיר החרדית, בבקעה ובמקומות נוספים מאוגדים הקבלנים בגוף חזק – ‘התאגדות הקבלנים’, בעוד שבביתר מדובר בקבלנים ובבעלי עסקים ללא ‘גב’.

“מה שעושים הפועלים הפלסטינים הוא פשוט פיגוע כלכלי”, מסביר הורן השיחה עם חרדים 10. “הם מציפים את הקבלן בתביעות של מאות אלפי שקלים, ומי שלא רוצה להיגרר לבתי משפט מתפשר על עשרת אלפים או עשרים אלף שקלים”.

לא מדובר רק בפועלי בניין. את הפועלים הערבים ניתן למצוא בעיר בכל פינה: בחנויות, בסופרים השונים, באתרי בניה ובמוסדות החינוך.

התופעה מחמירה לאור העובדה כי במקרים רבים הקבלנים ובעלי העסק היהודים כלל לא העסיקו את הפועלים, אלא רק חתמו על ‘אשרת כניסה’ עבורם. כעת, החתימה מחייבת אותם בכל התנאים הסוציאלים של הפועלים ואלו מנצלים אותם היטב.

צריך לזכור, מסבירים בעלי עסקים, כי הפועלים עובדים ב’שחור’, לאחר שסירבו לנכות משכרם ביטוח לאומי וקופות גמל.

הפועלים, שנהנו מן החתימה של היהודי שאפשר להם להיכנס, גומלים לו ברעה, ותובעים אותו כעת על אותם תנאים שעליהם ויתרו.

הקבלנים ערבים

“מה שמדהים הוא, שהיהודים במקרים רבים מביאים את הפועלים לקבלנים ערבים”, אומר הורן, “אבל בגלל שהם חתמו על אשרת הכניסה, התביעה מופנית אליהם. כך נוצר מצב אנומלי בו הפועלים הערבים מועסקים על ידי קבלן ערבי, והנתבע הוא בעל עסק יהודי”.

התופעה הגיעה עד לכנסת. שרת המשפטים איילת שקד, עם יו”ר סיעת הבית היהודי ח”כ שולי מועלם מנסים לקדם חקיקה שתחריג את הפועלים הללו ולא תאפשר להם לתבוע.

בעלי עסקים מסבירים כי הפועלים הללו, שאינם אזרחים ישראלים, לא נדרשים לשלם אגרה, ולכן גם לא ניתן לתבוע אותם בחזרה. ההקלות הבלתי הגיוניות הללו, מאפשרים להם לתבוע ללא גבול.

ביתר עלית, פועלים

בשיחה עם חרדים 10 חושף הורן כי בתחנות דלק בכפר חוסאן, הסמוך לביתר עלית, מגיעים מידי שבת שני עורכי דין ערבים-ישראלים הממריצים את הפועלים להגיש תביעות.

“ישנם שני שמות שעולים בכל התביעות. עו”ד ערבים ישראלים, שמארגנים את הפיגוע הכלכלי הזה שמגיע כבר לכדי מיליונים ללא כל הגזמה”.

עו”ד המעורב המעורב בפרשה טוען כי לעיתים ניתן לזהות בין כתבי התביעה את אותם סעיפים נגד מספר מעסיקים במקביל. לדבריו, עורכי הדין מקווים שהנתבע יעדיף לסגור את הסיפור בתשלום חד-פעמי של 5,000 או 10,000 שקלים, ולא לבזבז את זמנו בדיונים בבתי המשפט. “כך, באפס מאמץ מצליחים עורכי הדין למצוץ כספים ובדרך גם להרוויח”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תמשיכוטאץ שיכו
    30/11/2016 00:18
    טא
  1. זה מה שקורה למי שמעסיק מחבלים

  2. אני בעד
    30/11/2016 08:32
    חרדי
  3. מי שמעסיק ערבים, שישלם