נמשך המאבק בחברת אל-על בין ועד הטייסים להנהלת החברה – ולנוסעים המיואשים לא נותר אלא הייאוש: ועד טייסי אל-על התריע הבוקר (שלישי) כי הנהלת החברה מתכננת לבטל את טיסה 007 לניו-יורק “ללא לצורך”, בשל מאבקים פנימיים בין הנהלת החברה לטייסים. לדברי הוועד, לא פחות משישה טייסים הסכימו לבצע את הטיסה.
בתגובה פרסמה הנהלת הודעה יוצאת דופן, בה היא מפרטת כמה ניסיונות פנייה נעשו לטייסים, ומה הייתה סיבת הסירוב בכל אחד מהם.
בהודעת דובר החברה, המייצג את ההנהלה נכתב: “בניגוד להודעה הכוזבת של טייסי אל-על, טיסה 007 לניו-יורק הייתה מאוישת בצוות מלא של ארבעה טייסים, אולם אחד הקברניטים הודיע על פתיחת מחלה”.
לפי הנהלת אל-על, בשלב זה “אגף הצבת צוותים פנה על-פי נוהל לקברניטים על-מנת לאייש את הטיסה”. ומה השיבו הטייסים?
הנה רשימת הפניות והתשובות, לטענת ההנהלה, מהקברניטים השונים:
“קברניט 1 – פיתח מחלה. קברניט 2 – סירב לטוס הלוך וחזור. קברניט 3 – לא ענה. קברניט 4 – לא ענה מספר פעמים. קברניט 5 – אתמול בערב סירב, הבוקר לא ענה. קברניט 6 – סירב לטיסה מלאה, הסכים להטיס רק בכיוון אחד. קברניט 7 – סירב לטיסה. קברניט 8 – לא ענה. קברניט 9 – סירב אתמול, הבוקר לא ענה. קברניט 10 – היה בסטנד ביי, פיתח מחלה. קברניט 11 – היה צריך לטוס מכוח ההסכם, פתח מחלה. קברניט 12 – סירב. קברניט 13 – לא ענה. קברניט 14 – לא עונה מאתמול בערב”.
עם זאת, הנהלת אל-על הבהירה: “על-מנת למנוע את ביטול הטיסה ופגיעה בנוסעים, הטיסה תצא במטוס חכור”. ואכן, הטיסה שהייתה אמורה להמריא היום ב-12:30 המריאה רק ב-17:30.
בוועד הטייסים הסבירו מנגד, כי ההנהלה מאיימת בביטול הטיסה, אם הטייסים לא ייעתרו להישאר בניו יורק מספר ימים.
גורמים המקורבים לוועד טייסי אל-על הסבירו לגלובס: “הטיסה הזו מוגדרת כטיסה ללא טייס, 20% עד 30% מהטיסות באל-על כאלה. מה זה אומר? שהטיסה רשומה ללא טייס, ומחליטים מי יהיה הטייס ברגע האחרון. הטייסים דווקא הסכימו לטוס, אבל מאחר שמדובר במשימה בהתראת אפס, הם ביקשו לחזור הביתה כמה שיותר מהר. ההנהלה סירבה והתעקשה שמי שיטוס יישאר בניו-יורק חמישה ימים”.
הטייסים, כמובן מתנגדים לדרישה זו – ובשל כך הודיעו: “הפגיעה המתוכננת בנוסעים מיותרת והאחריות כולה על הנהלת החברה והדירקטוריון”.
המאבק בין הנהלת אל-על לטייסי החברה מתנהל בין היתר על רקע חוק הטייס החדש, שייכנס לתוקף בחודש מאי 2018. החוק יטיל מגבלות על חברות תעופה ועל טייסיהן ועלול לפגוע במספר שעות העבודה המרביות של הטייסים בכל שנת העבודה. 600 הטייסים של אל-על פועלים להגדלת שכרם, שעה שההנהלה מתנגדת לכל שינוי בסעיף זה.
לפי גלובס, מתנהל גם מאבק על רקע דרישת ההנהלה להפסיק את “הטיסות המפוצלות”, בהן הטייסים טסים בכיוון אחד.