שופטת: רבני היישובים לא ידווחו בינתיים מה הם עושים בעבודה

רבני הישובים הגישו תביעה לבית הדין לעבודה בה דרשו: תבוטל חובת הדיווח שהטיל המשרד לשירותי דת • שופטת בית הדין לעבודה בתל-אביב החליטה להקפיא חובת הדיווח • עכשיו דורשים הרבנים לבטלה כליל
י"א סיון התשע"ד / 09.06.2014 13:39

רבני היישובים הגישו תביעה משותפת לבית הדין לעבודה, בה הם דורשים כי תבוטל חובת הדיווח אותה הטיל עליהם המשרד לשירותי דת. כך מדווח אתר כלכליסט.

אף כי החוק אינו מגדיר באופן רשמי את מחויבויותיו של רב – ולמעשה, רק בעקבות פסיקת בג”ץ הוכרע מהם היחסים בין המדינה לבינם (הם אינם עובדי מדינה, אלא נבחרי ציבור) – הם אינם מדווחים מה הם עושים.

המשרד לשירותי דת דורש מהרבנים להגיש בכל חודש דיווח מפורט, כולל מספר החופות שערכו, החולים שביקרו, גני הילדים שדיברו בהם, לוויות שערכו, שמחות של בני הקהילה שהשתתפו בהם ועוד.

בדו”ח מבקר המדינה לשנת 2010, מותח המבקר ביקורת חריפה על העובדה כי הרבנים אינם מדווחים על חופשות וימי מחלה, נסיעות לחו”ל וחופשות, מצב הגורם ל”עשרות תביעות לבתי הדין ברחבי הארץ בדרישה לתשלום פדיון ימי חופשה ופדיון ימי מחלה מלאים לרבני ערים, שכונות והתיישבות, זאת לאחר שלא דיווחו כלל על ניצול חופשות, ימי מחלה וכדומה בעשרות שנות עבודתם. שווייה של כל תביעה מעין זו הוא מאות אלפי שקלים”.

לאחר הבחירות האחרונות הכריזו במשדר על סדרת רפורמות בשירותי הדת. אחת מהרפורמות, המנוסחת בחוזר מנכ”ל דורשת מן הרבנים “למסור דיווח על עבודתו בהתאם למנגון שנקבע בנוהל זה”.

דרישתה המקורית של המדינה הייתה החתמת כרטיס נוכחות יומית, דבר שהוברר מיד שאיננו עומד לקרות, עקב העובדה שרב הינה ‘משרת אמון’ שאין דרך לכמת אותה בשעות. אחרי מגעים של המשרד לשירותי דת עם ארגוני הרבנים החליטו במשרד על דרך אחרת – לדרוש מהרבנים לפרסם דיווח רבעוני על היקף הפעילות, ולדווח למשרד באופן חודשי על היקף ימי חופשה או ימי מחלה שניצלו.

בעקבות הנחיית המשרד לשירותי דת, עתרו ב־6 באפריל 66 רבני יישובים, באמצעות עו”ד יעקב וינרוט, לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בטענה כי חובת הדיווח פוגעת בהסכם הקיבוצי במסגרתו הם מועסקים וכי יש לבטלו.

בדיון שנערך לפני כשבוע החליטה השופטת מיכל לויט להקפיא את החוזר והורתה למדינה לשאת ולתת עם הסתדרות העובדים שביקשה להצטרף לעתירה.

‘כלכליסט’ בדק את שמות הרבנים בעתירה מול המידע מן הדו”חות הכספיים של המועצות הדתיות, וגילה כי נתונים אלו זמינים רק עבור 13 מתוך 66 הרבנים, וכי עלות שכרם נעה בין 8,000 ל־15,000 שקל בחודש.

המשרד לשירותי דת הורה על חובת הדיווח לרבני ההתיישבות ולא לרבני הערים. במשרד רצו ככל הנראה לבחון את ההצלחה ואת התוצאות. אם המהלך היה מצליח, סביר להניח כי רבני הערים היו מחויבים בדיווח בשלב הבא, דבר שהיה מעורר רעש במערכת הפוליטית.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות