הדרת נשים ב’אונו’: עורכת דין – כן, שם מלא במודעת ברכה – לא

המכללה מתכננת לפרסם מודעת ברכה לבוגרות, כאשר שמן הפרטי יוצג רק באות הראשונה • סטודנטיות התלוננו: "מכשירים מאות נשים חרדיות להיות עורכות דין ורואות חשבון, ולא מסוגלים לפרסם את שמן המלא בעיתון" • בעקבות הטענות הוצע: יוכלו לבחור בין פרסום שמן המלא לפרסום חלקי • גם בטקס חלוקת התארים הנשים זוכות ליחס 'מביש'
אליעזר היון
י"ב סיון התשע"ד / 09.06.2014 21:55

הדרת נשים גם באקדמיה החרדית? סטודנטיות חרדיות מוחות מזה זמן כנגד הנהלת הקריה האקדמית ‘אונו’ ששתיים משלוחותיו מיועדות לציבור החרדי, בטענה כי הוא נוהג ביחס מפלה כנגד הנשים הלומדות במכללה.

המחאה הסטודנטיאלית הנשית הגיעה גם לרשת החברתית, לאחר שאחת הסטודנטיות שוחחה עם הפקידה במכללה וזו אמרה לה כי עם סיום לימודיה יופיע שמה כבוגרת תואר ראשון  במודעת ברכה שתפורסם ברשת ‘קו עיתונות’, אך שמה הפרטי יוצג רק באות הראשונה. המזכירה הסבירה באדיבות, כי הבוגרים הגברים לעומת זאת יצויינו בעיתון בשמם המלא.

“רק כדי להבהיר”, כתבה הסטודנטית החרדית ברשת החברתית. “מודעת הברכה הזו לא עומדת להתפרסם בעיתון ‘המודיע’ או ‘יתד נאמן’. היא עומדת להתפרסם ב’קו עיתונות דתית’ – עיתון שאין לו שום בעיה לפרסם נשים בשמן המלא, אבל הקריה האקדמית אונו, שמכשירה מאות נשים חרדיות להיות עורכות דין ורואות חשבון, לא מסוגלת לפרסם את הבוגרות שלה, בשמן המלא”. סטודנטית אחרת כתבה בציניות: “לא ראיתי שבתורה הסתירו של שם אשה”.

סבב טלפונים

המחאה ברשת צברה תאוצה וכבר שעות לאחר פרסומה ניכרו תוצאותיה.

הסטודנטית שהעלתה את הידיעה שהציתה את המחאה מספרת, כי “כבר אתמול בצהרים התקשרו אלי מהקריה האקדמית אונו כדי לבשר שכל סטודנטית וסטודנטית תישאל האם היא רוצה ששמה יפורסם באופן מלא”. סטודנטית נוספת כותבת: “קרית אונו עשתה הבוקר סבב טלפונים נוסף לבוגריה כדי לנסות למזער את הפגיעה בכבודינו, כמה מגוחך”.

למרות ניסיון הקמפוס לשכך את הסערה’ מספרות הסטודנטיות כי ההנהלה הבהירה כי ישנם עיתונים המסרבים לפרסם שם מלא, ועל כן תפורסם רק האות הראשונה, או ששמה של הבוגרת יושמט כליל לבחירתה. טענה נוספת שנשמעה מסבירה כי עצם השאלה מעליבה: מדוע ששמה של אשה לא יפורסם במלואו באופן דיפולטיבי?

“הזכות של אשה הוא ששמה יירשם כמו כל מסיים תואר. מי שחושבת או חושב אחרת ולא נוח לו הפרסום – רשאי לבקש שלא יפרסמו את שמו”, כותבת אחת המשתתפות בדיון.

מה ההבדל בין בית המשפט לכנס?

הטענות להפליה מגדרית במרכז החרדי אינן חדשות והן מקבלות אופי של מגמה בתקופה האחרונה. כך’ למשל’ מספרות סטודנטיות חרדיות כי בטקס חלוקת התארים הן זכו ליחס ‘מביש’: כונסו לחדר קטן בנפרד וגם לא הורשו לנאום. “אם אנחנו יכולות לעמוד ולטעון בבית משפט”, תוהה אחת הסטודנטיות, “אנחנו לא יכולות להשתתף, או לנאום בטקס”? כאשר מאורגנים כנסים חשובים, הן מתקיימים בעיקר בימים ‘של הגברים’, כלומר בתאריכים בהם מאוכלס הקמפוס על ידי גברים בלבד.

כאשר פנו הסטודנטיות וקבלו על כך בפני ההנהלה, הן קיבלו מענה, כי “הנשים עצמן לא מעוניינות להשתתף בכנסים מעין אלו, אולי מחוסר פנאי”.

סטודנטית ששוחחה עם חרדים10 דוחה את ההסבר ומזכירה כי בכנס אחר, אליו הוזמנו סיוון רהב מאיר ושלי יחימוביץ, היתה נוכחות נשית מלאה. בסופו של יום, אומרות הסטודנטיות, מדובר בנשים חרדיות שבחרו להגיע לאקדמיה, לא בנשים שמבקשות להישאר בביתן, כך שהדרתן מארועים ציבוריים חסרת כל הגינות ציבורית וחברתית.

למרות ניסיונותינו, לא התקבלה תגובה מהנהלת הקמפוס. נפרסמה לכשתתקבל.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חרדים 10
    09/06/2014 22:40
    חרדי
  1. אתר חרדי, קמפוס חרדי, נשים חרדיות….
    בבקשה קצת הגיון…

    • הרוש   09/06/2014 23:40

      אחר כך הם מתפלאים למה יש ירידה ברישום אליהם

  2. העיתונות החרדית
    10/06/2014 07:56
    יפה
  3. אני דווקא מאמינה להם שזה בא בעקבות שלילת יתד והמודיע לפרסם שם אישה במודעות

  4. בטקס חלוקת התארים יש לתת להנהלה תעודת עניות.
    10/06/2014 09:51
    יעל
  5. בוגרת שמבקשת לא לציין בפרסום בעיתון את שמה הפרטי המלא, יש לכבד את בקשתה. אבל לעשות כך לכל הבוגרות?!, זה מעשה מביש שלא מתאים למוסד אקדמי.

  6. אתם פשוט מצחיקולים!
    10/06/2014 16:43
    מושיקו
  7. מצד אחד צועקים על אונו געוואלד! זה לא קמפוס חרדי… מלא בחורות שלא בדיוק נראות חרדיות…
    מצד שני צועקים על אונו שהם כאילו יותר קדושים מהאפיפיור…
    תחליטו – אונו מדי חרדי או בכלל לא חרדי?
    לא הבנתי.