למה ישלם בנק לאומי מיליארד שקל למשרד המשפטים האמריקני?

בנק לאומי קרוב להסדר חובות עם רשויות המס האמריקניות • לפי ההסכם יפריש הבנק ברבעון הנוכח 460 מיליון שקל, לאחר שכבר הפריש 490 מיליון ש"ח ברבעון הקודם • ולמה זה לא מעניין אף אחד בישראל?
י' סיון התשע"ד / 08.06.2014 20:50

בנק לאומי ישלם 950 מיליון שקל למשרד המשפטים האמריקני. את התשלום יעביר הבנק במסגרת הסדר החקירה נגדו בחשד לסיוע להעלמת מיסים על ידי לקוחותיו בארה”ב, כך הודיע הבנק היום [ראשון].

החקירה התמקדה, לפי דיווח קודם של הבנק “בחשד להפרה של הדין האמריקני, לרבות בנושאי מס וניירות ערך”. במילים אחרות, משרד המשפטים האמרקני בדק האם הלקוחות האמריקניים הפרו את החובות שלהם על-פי דיני המס האמריקניים, והאם היה בשירותים הבנקאיים שניתנו על-ידי סניפי בנק לאומי בארה”ב כדי לסייע להם בכך.

הסכום שישלם בנק לאומי מחייב אותו להפריש ברבעון הנוכחי 460 מיליון שקל, לאחר שכבר הפריש בדוחות קודמים 490 מיליון שקל. הבנק הבהיר, כי הפרשה זו תשפיע בצורה משמעותית על ביצועיו ברבעון השני של 2014. ברבעון הראשון של השנה רשם הבנק רווח נקי של 625 מיליון שקל, וברבעון השני של 2013 הרוויח 474 מיליון שקל. לפיכך, הפרשה זו צפויה לנגוס לפחות שני שלישים מהרווח הרבעוני.

משרד המשפטים האמריקני אינו הגוף היחיד הבודק את מעשיו של בנק לאומי בהקשר זה. הבנק דיווח בעבר, כי רשות ניירות הערך (SEC) בוחנת האם הבנק או נציגיו פעלו בניגוד לדיני ניירות הערך האמריקניים. גם רשות המיסים (IRS) בוחנת את הנושא. הבנק הבהיר היום, כי המגעים מול רשויות אלו טרם הסתיימו ולכן ייתכן שיהיה צורך בתשלומים נוספים.

לאומי, הוא הבנק הראשון הצפוי להגיע להסדר עם רשויות המס האמריקניות. מלבדו נמצאים גם בנק המזרחי ובנק הפועלים בלב חקירה של רשיות המס האמריקניות.

פרשנות: מיסים בארה”ב – מושג אמורפי

אל מול פרשיית דנקנר שחוללה כותרות ועלו למכנלי”ת הבנק רוסק עמינוח בביקורת ציבורית קשה, פרשת הלקוחות האמריקניים חולפת בשקט יחסית ואינה מעניינת איש מעבר לגבולות מרחבם של  הכתבים הכלכליים, וזאת למרות שהיא תעלה לבנק כמיליארד שקל, יותר מפי שישה מהמחיקה של חובותיו של דנקנר שעמדו על סך של 150 מיליון שקלים בלבד.

את ההסבר לכך מספקת עירית אבישר, מן העיתון גלובס. “לקוחות אמריקאים” הוא מושג אמורפי מאוד, בניגוד לדנקנר שידוע ומוכר בכל משק-בית בישראל. כמו כן, חשד של הרשויות בארה”ב על אי-דיווח לרשויות המס הרבה פחות מטריד את הציבור הישראלי, והרבה פחות קליט לעומת מחיקת חוב, שמשמעותה ברורה לכולם, מסבירה אבישר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות