הנפילה של הילרי I פרשנות • ארה”ב מתלבטת: היא כשירה לכהן כנשיא?

סוגיית כשירותה הפיזית והמנטלית של המועמדת, אינה חדשה לציבור האמריקני, אבל התיעוד המצולם, בו היא נראית קורסת בכניסה לרכבה, הוא 'האקדח המעשן' לו ייחלו הרפובליקנים • המלכוד: אם תיטול פסק זמן - בוחריה יינטשו. אם תנסה להוכיח שהכול כשורה, היא עלולה לקרוס שוב • עדכונים, פרשנות וגם: האם תיתכן אפשרות של מועמד חדש?
נחמן גור
ט' אלול התשע"ו / 12.09.2016 00:04

עוד מוקדם מדי מכדי לנפק תחזיות יומרניות, אך סרטון 19 השניות שצילם היום (ראשון) ניו-יורקי עלום-שם ברחבת ה’גראונד זירו’ במנהטן, הנו בהחלט בעל פוטנציאל להפוך לנקודת המפנה במרוץ לנשיאות ארצות-הברית.

סוגיית כשירותה הפיזית והמנטלית של הילארי קלינטון, המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, אינה חדשה לציבור האמריקני.

הנושא עלה לכותרות ונדון שוב ושוב, בעיקר מצד יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ, המבקש להציגה כאישה חלשה וחולה.

גם תומכיה של קלינטון או – חשוב מכך – בוחרים עצמאיים שעדיין לא החליטו למי להצביע, העלו ספקות לגבי בריאותה של המועמדת בת ה-68, אשר רגילה להיתקף בשיעולים ממושכים בנאומיה, מצטרדת בקלות ואף סבלה מזעזוע מוח ומקריש דם לפני מספר שנים.

המועמדת עצמה התייחסה לנושא פעמים רבות.

היא טענה שזוהי “אסטרטגיה מטורללת” של טראמפ והתלוננה כי היא “מרגישה ביקום מקביל” כשעומתה עם טענות יריבה.

באחת ההופעות הטלוויזיוניות היא ביקשה מהמגיש למדוד את הדופק שלה בשידור חי, ובאחרת היא פתחה בעצמה קופסת שימורים, כדי להוכיח את חוזקה הפיזי…

קלינטון

אבל התיעוד המצולם, בו היא נראית קורסת לזרועות מאבטחיה בכניסה לרכבה, הוא ‘האקדח המעשן’ לו ציפו הרפובליקנים.

הנה, למרות הכחשותיה הנמרצות, קלינטון פשוט לא מסוגלת לעמוד בלחץ הכבד של הקמפיין, ובוודאי שלא תוכל לנשוא את העומס האדיר המונח על כתפי הנשיא.

טראמפ לעומתה, משווק את עצמו כ”מועמד הבריא ביותר אי-פעם”, כדברי רופאו האישי.

בחירה בין שתי אפשרויות גרועות

הבחירות הנוכחיות לנשיאות כבר הוכתרו כ”בחירות בין המועמדים הגרועים ביותר אי-פעם”, עם מועמדת דמוקרטית בעלת גינונים מלאכותיים, הנתפסת כשקרנית ומושחתת, מול מועמד רפובליקני בור, גס רוח וגזען, אשר בעיני רבים הוא פשוט נרקיסיסט מטורף.

עד כה הסקרים הראו שהאמריקנים מעדיפים את הממסדית והצפויה על פני יוצא הדופן – אם כי בפער קטן למדי.

עתה הם ייאלצו לבחור “בין נשיאה חולה גופנית לבין נשיא חולה נפשית”, כדברי אחד העיתונאים. כלל לא ברור שהם ימשיכו להעדיף את האפשרות הראשונה.

המעניין מכול הוא, שדווקא טראמפ, הידוע בלשונו המשתלחת וחסרת המעצורים, שתק במשך שעות ארוכות ולא הגיב אפילו בציוץ אחד בטוויטר על שאירע בטקס יום הזיכרון.

פרשנים בארה”ב סבורים כי יועציו הזהירו אותו לבלום את פיו, מחשש שהתבטאות מכוערת אחת תיצור אהדה מחודשת לקלינטון ותקלקל את כל האפקט החיובי שהוא מקווה להשיג מהאירוע.

לאחר שהתאוששה מעט, מיהרה המועמדת עצמה לצאת אל המצלמות ולהוכיח שלא קרה דבר, מעבר למעט תשישות רגעית.

“אני מרגישה מצוין. איזה יום נהדר!”, אמרה קלינטון תוך שהיא יודעת היטב, שגם הדוח הרפואי החתום על ידי רופאתה האישית ואשר מעיד כי בריאותה איתנה, לא תסייע לה.

ובכן, מה הלאה?

התרחיש הסביר ביותר הוא שקלינטון מתאוששת וחוזרת לסדר היום העמוס של הקמפיין במלוא העוצמה. היא תיאלץ לעבוד קשה מאוד כדי לשכנע את הציבור שהיא בריאה וכשירה – מה שעשוי לחזור אליה כבומרנג ולהפיל אותה שוב פיזית.

הישראלים זוכרים היטב את תקדים אריאל שרון, ראש הממשלה בן ה-78 שלקה בשבץ מוחי קל זמן קצר לפני הבחירות, ניסה לחזור לשגרה כדי להוכיח שהכול כשורה, אך זה הוביל לשבץ שני וחמור יותר, ממנו לא קם.

‘תקדים שרון’ מוכיח נקודה נוספת: הציבור לעולם אינו יכול לסמוך על רופאים של מועמדים בזמן קמפיין בחירות, גם אם הם נשבעים בכל היקר להם שהמועמד התאושש לחלוטין. רופאיו של שרון טענו אף הם לאחר השבץ שהוא כשיר ובריא – והסוף ידוע.

מבחנה הגדול של קלינטון יהיה בעוד כשבועיים, בעימות הטלוויזיוני הראשון שיתקיים בינה לבין טראמפ בדייטון שבמדינת אוהיו.

אם תציג הופעה רהוטה, בוטחת ומשכנעת, היא תוכל להשיב אליה את אמון הבוחרים המתנדנדים, שישכחו את התקרית שאירעה היום וכבר זכתה לכינוי “ה-11 בספטמבר של הילארי”.

ומה אם היא לא מסוגלת להמשיך?

אם אכן יוכח שקלינטון אינה בריאה, לא יתקיימו פריימריז חוזרים, אלא הוועידה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית תתכנס שוב, ובה יצביעו נציגי המדינות ו’נציגי העל’ על המועמד החדש.

השמות החמים ביותר הם סגנה המיועד של קלינטון, הסנאטור טים קיין; סגן הנשיא הנוכחי, ג’ו ביידן; והסנאטור הארי ריד, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט.

תסריט של החלפת מועמד לנשיאות תוך כדי הקמפיין, מעולם לא התרחש בארצות הברית. המקרה הדומה ביותר לכך היה ב-1972, אז התברר כי המועמד הדמוקרטי לסגן הנשיא, תומאס איגלטון, נטל בעבר תרופות נוגדות דיכאון.

לאחר כשבוע של עיסוק תקשורתי בלתי פוסק, לא נותרה ברירה למועמד לנשיאות, ג’ורג’ מקגוורן, אלא להחליף את סגנו.

הפרשה הייתה הרת אסון עבור הקמפיין, שהסתיים בניצחון מוחץ של המועמד הרפובליקני והנשיא המכהן, ריצ’רד ניקסון – בהפרש עצום שכמוהו לא השיג אף מנצח ב-80 השנים האחרונות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות