למען ה’, למדו את תורת האבולוציה

חה"כ זאב הבטיח להילחם בתכניתו ה'כפרנית' של משרד החינוך ללמד את ילדי ישראל את ההגות הדרווניסטית • דב דון יחיא קורא לו: כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים • אסור לו למדע שיאיים על הדת
דב דון יחיא
ח' סיון התשע"ד / 06.06.2014 11:19

בטור שפרסם ניסים זאב באתר זה הכריז הח”כ המכובד על מלחמת קודש בכוונת משרד החינוך ללמד את תורת האבולוציה. זאת כיוון ש”הסתירות בין תורת האבולוציה והמסורת היהודית ומורשת ישראל הם מהותיים” משכך מתכוון כבוד הח”כ “לפעול בכל כוחו לביטול לימודי הכפירה לילדי ישראל”.

אינני מתכוון להתנצח בדיון תיאולוגי עם כבוד הח”כ, ולפיכך לא אמנה כרוכל את רשימת ההוגים האורתודוכסים החשובים שקבלו את יסודות תיאוריית האבולוציה [למעוניינים, ראו ספרו של פרופ’ שלום רוזנברג “תורה ומדע בהגות היהודית החדשה”].

בתגובה לדבריו של ח”כ זאב  אבקש רק לצטט את מאמרו הנודע של ר’ יהודה הלוי – כוונתך רצויה אבל מעשיך אינם רצויים. כוונתך הינה לשם שמים, אך מעשיך פוגעים באופן אנוש ביהדות.

שכן הלך החשיבה העומד בבסיס הצהרתו של זאב ולפיו העמדה המדעית והפצתה צריכים להיות כפופים להנחות יסוד דתיות הינו מסוכן למחקר המדעי, ועוד יותר לדת.

על הסכנה הנשקפת מעמדה זו למחקר המדעי ולהתקדמותו אין צורך להרחיב את הדיבור – היא ברורה וגלויה לעין כל. הסכנה לדת לעומת זאת הינה סכנה סמויה מהעין. אך סכנה זו הינה חמורה לאין ערוך.

הסכנה הראשונה הנשקפת מעמדה זו הינה פגיעה במעמדה של הדת: הסברה שחשיבה מדעית חופשית מאיימת על הדת היא בגדר נבואה המגשימה את עצמה, ובמאבק שכזה המדע ינצח. ההיסטוריה של הנאורות בעת החדשה הוכיחה זאת באופן ברור.

מעבר לכך, הסכנה החמורה יותר הינה סכנה לרוחה של היהדות: לא ייתכן שבשמו של הקב”ה שהוא אמת וחותמו אמת יוטל וטו על עמדות מדעיות שהחקירה החופשית מחייבתן. וטו כזה נובע מחשש מפני המדע ולא מעמדה של כוח. וטו כזה מסגיר קטנות אמונה בדת ובחוסנה. אם עמדה מדעית עשויה להפיל שדודה את האמונה, הרי שמלכתחילה לא הייתה זו אמונה שכדאי לאחוז בה.

לפיכך עלינו לצאת בקריאה גורפת למשרד החינוך – למען ה’, למדו את תורת האבולוציה.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מסכימה לגמרי עם הגישה!
    08/06/2014 13:19
    שרה
  1. שימו לב חברי כנסת ללשונכם. אתם שופרו של העם

  2. דעת יחיד בניגוד לדעתם של כל גדולי ישראל
    08/06/2014 19:17
    נח
  3. לפני כמאה שנה בזמן שהמדע פיתח תאוריות מדעיות אשר התקבלו בעולם כאמיתות ודאית היו בודדים מרבני ישראל אשר ניסו להסביר את המדע עם התורה בצורה מעוותת
    ב”ה המצב היום שונה וישנם אנשי מדע רבים המאמינים בתורה כמות שהיא .
    התאוריות המדעיות מתחלפות אבל התורה אינה משתנת לעולם .
    הפורץ דרך בשיטה זו הוא הרבי מליובביטש שלמד באוניברסיטאות בברלין ובסורבון ולא שיטתו בנושא זה מתומצתת בספר “שערי אמונה ” .
    אין כיום גדול אמיתי בישראל המצדד בשיטות פשרניות אילו ובוודאי חובה למנוע את ילדי ישראל ללמוד דברי כפירה גם אם אילו בודדים חושבים אחרת.

  4. טעות בידך
    09/06/2014 12:42
    .
  5. יכול להיות שהאבולוציה לא סותרת את התורה ולא חסר רבנים (בעיקר מזרוחניקים) שמנסים להסביר שבצורה הזאת הקב”ה ברא את העולם אבל בוא לא נשכח שהאבולוציה היא בסה”כ תאוריה לא מוכחת (כן לא מוכחת זה שחיידקים יכולים לפתח התנגדות לאנטיביוטיקה עדיין לא מוכיח שבני אדם התפתח מיצור חד תאי)כלומר למי שלא מאמין בכוח עליון אז אין ברירה אלה “להאמין” באבולוציה ונכון שאם היה הוכחות ברורות לאבולוציה זה לא היה סתירה ליהדות אבל כל עוד אין הוכחות אין לנו שום סיבה לקבל את האבולוציה כלומר אם אתה לא מאמין בכוח עליון אז אתה מוכרח להאמין באבולוציה אבל אם אתה כן מאמין בכוח עליון אין לך שום סיבה לערב את האבולוציה לנו כיהודים מאמינים אין בעיה להבין את התורה כפשוטה “ויברא אלוקים את האדם…” וכן הלאה שהקב”ה כפשוטו של מקרא ברא את כל העולם בשישה ימים ומכאן נובעת ההתנגדות לאבולוציה כל עוד אין הוכחה לאמיתות התאוריה אתה מצרף את האבולוציה למדף הספרים ליד זהבה ושלושת הדובים ושלגיה כי אבולוציה זה לא מדע זה אגדה.

  6. גם לדממוגיה יש גבול
    15/06/2014 19:58
    נח
  7. כל גיבובי השטויות שלו לא ימנעו את האמת שאסור ללמוד כפירה