הרב יובל הכהן אשרוב, בן 58 , הוא מנהל עמותת ‘בסוד הדברים’ לקירוב והפצת חכמת הקבלה ופנימיות התורה, ומנהל מכללת ‘אילימה’ לרפואה משלימה ביישוב אור הגנוז.
הרב אשרוב סיים תואר ראשון לפיזיותרפיה באוניברסיטת תל אביב, ופנה ללימודי המשך בארה”ב. למד אקופנקטורה אצל בכירי המורים ב-The – new england school of acupuncture בבוסטון.
בארץ, שימש כמרצה ומטפל בכיר במקצוע, ונבחר על ידי ‘מעריב’ במשך כמה שנים לאחד מעשרת המטפלים הטובים ביותר במקצוע. בהמשך, פתח מכללה לרפואה משלימה ברוח היהדות ביישוב אור הגנוז.
‘הבריאות-הטבעית’
שיטת ה’בריאות-הטבעית’ שפיתח הרב אשרוב, נשמעת כלא מציאותית, כמעט אוטופית.
“גישתה של ה’בריאות הטבעית'”, מסביר הרב, “גם בתוך עולם הרפואה המשלימה, היא מהפכנית. על פי גישה זו, המחלה אינה מקרה, אלא דבר נכון ומועיל לבריאותנו, אשר בעצם נועד לתקן את המצב הלקוי שנוצר כתוצאה מאורח חיים שגוי. בבסיסן של כל המחלות עומדת לעולם הפרה של חוקי הטבע. כאשר אדם מפר חוקים אלו, האיזון מחדש מתבצע על ידי מחלה.
“הבריאות קיימת באדם באופן טבעי, הבורא ברא את העולם כך שבכל דבר חי מפעם כוח החיים – הבריאות והריפוי. אין ביקום כולו כוח אחר מלבד הכוח האחד הזה. החזרת הבריאות מתרחשת רק על ידי פעולות שמאפשרות לאדם להתחבר מחדש לכוח החיים.
“כדי לאפשר לבריאות לשגשג, עלינו פשוט להפסיק להפריע לה בצבירת פסולת הנוצרת מצריכת רעלים. המחלה היא הזדמנות לזהות היכן הפרנו את חוקי הטבע שקבע הבורא ולהסיר את גורם המחלה. החזרה לחיים לפי חוקי הטבע מחזירה לגוף את בריאותו הטבעית.
“מי שאמר את זה כבר לפני שנים רבות, זה הרמב”ם בהלכות דעות. שאם יתנהג האדם בדרכי הבריאות, ויאכל המאכלות הבריאים, לא יבוא לידי חולי.
“הרעיון הוא, שמחלה איננה ישות בפני עצמה. אין מחלות, יש אדם חולה. למשל, לומר ‘דלקת מפרקים’ תקפה את פלוני, זו גישה לא נכונה למציאות. כל המחלות הן מבפנים, מטעויות שבן-האדם עושה באורח החיים שלו, כשהוא בוגד בטבע…”
• מהן ההפרות של חוקי הטבע?
“מה שאני אומר לציבור שמוכן לשמוע את קול האמת, שהכי מסוכן זה לקחת תרופות! שני דברים בעייתיים: תרופות, וחומרים במזון. תרופות הכוונה לאלו שבאים לדכא סימפטומים כמו: הורדת חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, צרבת. אלו תרופות הורסות.
“חומרים במזון, זה כל מה ששייך להנדסת מזון וכל מה שמעובד במזון. אני לא אומר תהיו טבעוניים, תאכלו אפילו עוף, תאכלו דג, אבל שיהיה קרוב לטבע. בלי חומרים נוספים. אורז מבושל, ירקות מבושלים. לא לאכול דוריטוס אש, לא במבות ולא קולה, דברים שהם חומרים כימיים.
“המוצרים האלו עוברים תהליכי הינדוס כדי שיעמדו חודשים על המדף. רוגלך, למשל, עומד כמה חודשים על המדף כי הוא מת, הכניסו בו חומרים שממיתים. אחרת חיידקים היו יוצרים בו עובש. כל החומרים הכימיים האלו נכנסים לתוך הגוף ועושים בו שמות. אנשים לא יודעים את זה.
“ואז מתחילות מחלות קלות, כי הגוף רוצה לפלוט את הרעלים שהצטברו החוצה. וכשמטפלים במחלות לא נכון, על ידי אנטיביוטיקות ואקמולים הן נכנסות יותר ויותר פנימה לתוך הגוף. אם תלמדו לתת לרעלים לצאת החוצה ברובד הראשון של החולי, שזה שפעת, לא יהיו מחלות אחרות, גם לא יהיה סרטן!
“לקחת תרופות רק במקרה חירום, כדי להציל חיים, כמו בניתוחים. אבל באופן נורמלי לקחת תרופות לצרבת או לכאבים – טעות חמורה!
“מחלות אקוטיות כמו נזלת ושפעת, אם לא נדחיק אותן פנימה, הגוף יוכל לפלוט את הרעלים החוצה. אם יש חום, לתת לגוף לעשות את שלו, לא לדכא את הסימפטומים.
“בן אדם בריא, עדיף שלא יעבור בבת אחת לתזונה טבעית. הרמב”ם אומר שלא טוב לעבור בקיצוניות מדבר לדבר, אלא יעשה את זה בהדרגה. בתחילה יפסיק צריכת קפה, לאחר מכן ניתן להוריד צריכת סוכר, עם הפרשים של כמה ימים”.
לעומת זאת אדם חולה, במצבים מסוימים אנחנו מכניסים אותו מיד לשיטת הבריאות הטבעית, כי הוא במצב כזה שהוא לא יכול אפילו יום אחד להמשיך בתזונה הלא טובה.
• מה התפריט המומלץ לאדם בריא?
“אדם בריא שיחיה על בסיס של פירות וירקות במשך השבוע, דגנים, קטניות ואורז. אפשר לאכול גם לחם בכמות מוגבלת. אני ממליץ לחיות על בסיס טבעוני בימות החול, ובשבת לאכול גם מן החי, כמו דגים כמסורת ישראל. יעשה קידוש על יין, ובמידה שקבעו חכמים, 55 גרם.
“אין צורך לשתות חצי בקבוק. היין הוא חומצי ולא בריא לצרוך ממנו הרבה. אבל אם שותים במידה שחז”ל אמרו, זה משמח. ובשבת, יין זה טוב, אדם בריא יכול לשמור את הבריאות שלו אם הוא חי לא בטבעוניות קיצונית”.
•
מכללת ‘אילימה’, המכללה להכשרת מטפלים במקצועות הרפואה המשלימה ברוח יהודית, ממוקמת בתוך חורש טבעי מקסים ביישוב ‘אור-הגנוז’ השוכן למרגלות הר-מרון בגליל העליון.
“השם ‘אילימה'”, מסביר לי הרב, “הוא על שם נווה-מדבר שהגיעו אליו בני ישראל כשיצאו ממצרים. במקום היו שבעים תמרים ו-12 מעיינות מים, ומסופר במדרש שזה היה מרפא. הם התרפאו שם מכל חוליי מצרים”.
היישוב ‘אור-הגנוז’
לצד שם היישוב ‘אור-הגנוז’, המופיע בכניסה ליישוב, נכתב גם הפסוק ‘ואהבת לרעך כמוך’.
מקימי היישוב בחרו בו כדרך חיים, ולא כסיסמא בלבד: היישוב הוא שיתופי, בדומה לקיבוצים שהיו בעבר, יש בו קופה משותפת, אין עניים ואין רעבים. כפי שמסביר לי הרב יובל הכהן אשרוב שהוא גם בין העשרה הראשונים שהקימו את היישוב, לפני כעשרים שנה:
“היישוב הוקם על בסיס הרעיון של הרב אשלג, שהחברה צריכה להיות שיתופית. הוא מסביר שהדרך האמיתית והתורנית לחיות חיי חברה, זה בדרך שיתוף. הוא אומר שזו התכלית וכך יהיה לעתיד לבוא, שכולם יחיו בצורה משותפת.
“היישוב הזה הוקם במטרה לקיים את המצווה של ‘ואהבת לרעך כמוך’, לפי הפירוש של הרב אשלג. להפוך מאנשים אגואיסטים לאלטרואיסטים. מי שהוא אגואיסט, לא נוח לו בחברה כזאת. תורת בעל הסולם, העיקר שלה, זה להפוך את האגואיזם.
“אהבת הזולת זה לא עניין רגשי או שכלי, אלא צריך לתת לזולת ולמלא את הצרכים שלו. בזה מתבטאת האהבה, בזה עצם האהבה. אהבה אמיתית זה אומר לתת, למלא מחסור. להגיע למצב כזה ניתן רק בחברה שכולם עובדים בשביל כולם, ואין רעב ואין צמא.
“אני למשל לא יודע כמה משכנתא אני משלם, הטלפון שברשותי לא אני משלם עליו, הרכב שברשותי הוא לא שלי… העקרון הוא שכל אחד עובד כפי יכולתו – ומקבל כפי צרכיו. אדם שיכול לעבוד שעה ביום, כי הוא נכה בגוף – אז יעבוד שעה אחת. אדם אחר במצב נפשי המאפשר לו לעבוד רק שעתיים – יעבוד שעתיים”.
• כיצד ניתן לקבוע האם האדם ממצה את יכולותיו?
“אנחנו לא אוכפים את זה. אם אחד עושה ‘להכעיס’ נגד השיטה – אז הוא לא יהיה פה. אבל אם אחד לא יכול, הוא אומר אני לא יכול, אז בסדר. הרב אשלג אומר שיש עשרה אחוז בחברה שנותנים פחות ממה שהם מקבלים, רוב העולם לא נעים לו לקחת בלי לתת.
“אדם נותן מה שהוא יכול, ומקבל את מה שנדרש לו. ביגוד למשל, ישנו מקום ביישוב ובו ביגוד והנעלה, והחבר לוקח לפי הנדרש לו. הוא לא ייקח יותר ממה שהוא צריך, כי מחר זה גם פתוח…
• מה עם חווית הקניה, מותגים, קניון?…
“נקרא לזה חווית הלקיחה, בלי כסף. לא צריך כסף”.
• יש דברים שמשלמים עליהם בגלל המחיר…
“נכון, זה עולם השקר. אבל לפי הרעיון של בעל הסולם, רק בדרך הזאת, של חברה שיתופית, אדם יכול להתקרב לה’. בלי זה, אדם מקיים את כל התורה ללא העיקר שלה, שזה אהבת הזולת.
“זה רעיון מהפכני. לאט לאט העולם יגיע אליו. אדם לא יכול לחיות על חשבון מישהו אחר רק בגלל שהקב”ה נתן לו יותר שכל וערמומיות לעשות עסקים.
“אז הוא יחיה טוב, והשני בקושי יהיה לו אוכל לילדים שלו. לא יכול להיות דבר כזה. הבורא לא מסכים שאחד ייפתח בקבוק שמפניה בעשר אלף דולר, והשני יצטרך להחזיר חובות על בר-מצווה עלובה במשך חצי שנה. צריך לעשות חברה שכולם יהיו מרוצים, שיקבלו לפחות את המינימום הנדרש להם.
“יש כאן כאלה שממונים על החלק הכלכלי, ויש שעוסקים באספקט האידיאולוגי-רעיוני. אני חייב לומר שעוד לא הגענו לשלמות בעניין הזה. זה לא דבר פשוט וקל, כי בעצם כל הסגנון של האנושות עובד נגד זה. זה מאוד קשה לשנות, כשאנשים התרגלו לחיות אחרת”.
שיטת ‘עין-הבדולח’
‘עין הבדולח’, היא שיטה לניקוי הנפש, שפיתח הרב אשרוב יחד עם הרב דניאל רוזנטל. עקרונות השיטה מבוססים על ספרים שונים, בעיקר ספרי חסידות וקבלה.
הרב אשרוב רואה בה מהפיכה עצומה.
“זה הופך לאדם את כל החשיבה”, הוא אומר בהתלהבות, “ברגע שאדם משנה את ההסתכלות שלו, השתנו לו כל החיים! זה הולך להיות משהו גדול בעזרת ה’.
“הרעיון של השיטה, הוא פיתוח נקודת מבט נכונה על הנפש ועל החיים, המכירה בכך שהסיבה להצטברות רעלים היא הבנה מוטעית של המציאות, ותגובה מזיקה המתפתחת כתוצאה מכך.
“האדם הוא עולם קטן, כך מלמדת אותנו חכמת היהדות. פירושה של תובנה זו הוא כי הכל מתרחש בתוכנו, וכל מה שנדמה לנו שמתרחש סביבנו, אינו אלא תוצאה של התרחשות זו. כשאנו מגיבים ברגש שלילי, כגון כעס, דכדוך או קנאה – על סיטואציה שאינה תואמת את ציפיותינו, אנו פועלים בניגוד לאמת הבסיסית הזו, ומייצרים רעל המצטבר אצלנו בנפש למשקעים של פסולת. שוב ושוב, אנו שוגים בהבנת המציאות ומזיקים לנו וליקרים לנו.
“המפתח לריפוי הנפש טמון בלקיחת אחריות. זהו התהליך המתרחש כאשר אדם אומר לעצמו: אני ולא אחר הבאתי אל הנפש שלי את הפסולת הממלאת אותה עד גדותיה וחוסמת את כניסת כח החיים, כח הבריאות. אני בראתי אותה, אני יצרתי אותה ואני עתיד להוציאה משם.
“לתהליך זה חשוב להדגיש, קודמת ההודיה למי שמגלה לנו מה שעלינו לתקן, ובכך מאפשר לנו לצאת למסע המשמח והמרומם של התנקות, של חיבור לכוח החיים, של התאחדות עם הטוב הנצחי.
“מניסיוני כאן בקליניקה, עיקר החולי בא מהפסולת שבנפש. מפחדים, חרדות ותסכולים, שגורמים לבעיות בנפש החיונית ובעיות בגוף.
“אם מישהו מכעיס אותך, הוא לא הנושא, הוא לא הבעיה. הוא רק מעין תזכורת שיש בך כעס. אם יש לך כעס, אתה תמשוך אנשים שיכעיסו אותך. כל מקרה חיצוני לא טוב הוא בעצם תזכורת מהבורא, הבאתי אותך לעולם ועדיין לא התנקת, תנקה את עצמך!”
•
שיעורי-תורה של הרב אשרוב אפשר למצוא בשפע וללא תשלום.
לעומת זאת, שיעורי וידאו על ‘הבריאות-הטבעית ועל ‘עין הבדולח’, ניתן להשיג תמורת תשלום.
התמחור הגבוה יחסית של השיעורים, נגזר מכך שהם מצולמים במסגרת הקורסים שהתקיימו במכללת ‘אילימה’, ועליהם שילמו הסטודנטים במיטב כספם. מה גם שהוצאות המכללה רבות, ואינם ממומנות אלא בשכר-לימוד הסטודנטים.