נחשף: הרכבת מבצעת עבודות בשבת כדי לחסוך עשרות מיליונים

חשבתם שהסיבה היא פיקוח נפש? ממכתב פנימי ששלח מנכ"ל רכבת ישראל ונחשף בגל"צ עולה הסיבה האמיתית של העבודות בשבת: הפסקת העבודות ברכבת בסופי שבוע באופן גורף, תעלה עשרות מיליונים, תגרור הפסקה בתנועת הרכבות ודחיית מיזמים בשנים
שייע קליין
כ"ה אב התשע"ו / 29.08.2016 11:22

פיקוח נפש? מכתב ששלח מנכ”ל רכבת ישראל, בעז צפריר, למנכ”לית משרד התחבורה, קרן טרנר – ונחשף הבוקר (שני) על ידי ניתאי ענבי בגל”צ – מגלה כי הבהילות של רכבת ישראל לבצע עבודות בשבת,  במיוחד  בתחנת ‘השלום’ בתל אביב,  היא בשל נזקים כספיים.

מהמכתב, עולה כי הנזק הכספי שהיה נגרם אילולא העבודות היו נדחות, נאמד בכ-10 מיליון שקלים לפחות.

נזכיר כי חוות הדעת של המשטרה התריעה מפני “סכנת חיים ממשית”, אם העבודות תתבצענה ביום חול.

לא רק בתחנת השלום היו עבודות בשבת האחרונה: גם חיבור מסילת העמק למערכת האיתות הארצית של הרכבת, שתוכננה שנה מראש – בוצעה בשבת. לפי המכתב, הפעלת הקו, שמתוכננת בעוד כחודש וחצי, הייתה נדחית בכמה חודשים משום שהיא דורשת השבתה של מערכת השליטה והבקרה הארצית של הרכבת.

גם גשר כביש 60 בבאר שבע פורק בשבת. לפי המכתב, לו העבודות היו מתקיימות ביום חול, הן היו נמשכות ארבע יממות, ו-25 אלף נוסעים בבאר שבע ובדימונה היו נפגעים.

ומה יקרה אם לא תתבצענה עבודות תשתית בשבתות?

לפי מנכ”ל הרכבת, כדי להתגבר על אי ביצוע עבודות תחזוקה בשבתות – תופסק תנועת הרכבות בכל יום מהשעה 22:00 בלילה עד 06:00 בבוקר. המשמעות: פגיעה ב-10,000 נוסעים בכל לילה.

לפי המכתב, במקרים שבהם יידרש יותר זמן, זה יבוא על חשבון ביטול קווי נוסעים בשעות היום.

במהלך הלילה מובילה הרכבת 60% מכלל רכבות המטענים, בגלל זמינות המסילות. צפריר מביע חשש לגורלה של חטיבת המטענים כולה של הרכבת, ולמאות עובדיה. בנוסף, יבוטלו רכבות רבות סמוך לכניסת השבת ואחרי צאתה.

ומה עם עבודות הפיתוח האחרות?

אז מיזם הדגל של הרכבת הוא חשמול הרכבת בכלל, וקו הרצליה-ירושלים החדש בפרט. התכנית הקיימת היא השבתה של תנועת הרכבות שמתכוננת מידי חמישי בלילה עד ראשון בבוקר.

אם הרכבת לא תוכל לבצע את העבודות כמתוכנן, מאיים צפריר, יידחה פרויקט החשמול לרבות הקו המהיר לירושלים בשנתיים שלמות, או לחלופין תידרש סגירת תנועת הרכבות בתל אביב ודרומה לה במשך ארבעה חודשים רצופים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות