‘שמע ישראל’ של גלאנץ: חזנות בלב מהומות כיכר טקסים באיסטנבול

בבית-כנסת 'נווה שלום' באיסטנבול 'התקיימה שבת חזנות', לרגל בר מצווה של אחת המשפחות החשובות בקהילה היהודית • החזן סיימון כהן ומקהלה בניצוחו של מאיר בריסקמן הוזמנו להופיע • אלא שאז הם גלו הרמוניה בלתי צפויה של חזנות עם גז מדמיע
נחמן וייס
ז' סיון התשע"ד / 05.06.2014 17:02

יום השנה למהומות בככר טקסים שבעיר איסטנבול, הוציא לרחובות כ-25 אלף שוטרים, 50 מכליות להתזת מים, כלי רכב משוריינים ומסוקים. שוטרים מצוידים בגז מדמיע, זרנוקי מים ואלות, גדשו את שדרות איסתיקלל המובילות אל הכיכר, במטרה לדכא את אלפי המפגינים. 

במרחק קצר מלב הסערה, בשכונת גלאטה (Galata) הסמוכה, ממוקם בית הכנסת הגדול ‘נווה שלום’. בית הכנסת הנו בית הכנסת הספרדי הגדול ביותר בטורקיה, כשמספר המתפללים בו קרוב ל-1,000 איש. בעבר בית הכנסת ידע כאב, כשבוצעו במקום מספר התקפות טרור.

בשבת האחרונה התקיימה בבית הכנסת ‘שבת חזנות’, לרגל בר מצווה לבן אחת המשפחות החשובות בקהילה היהודית. אל השבת הוזמן החזן סיימון כהן, שבא במיוחד מהארץ עם מקהלה, בניצוחו של מאיר בריסקמן.

בשיחה עם חזנים 10 מגולל החזן את סיפורה של ההרמוניה הבלתי צפויה של חזנות עם גז מדמיע:

“בשבת בבוקר עברתי לפני התיבה, כשהמנצח מאיר בריסקמן מלווה אותי עם המקהלה. בית הכנסת היה מלא לגמרי כבר ב-8:00 בבוקר, כשבקהל ישבו יותר מ-800 איש. ביצענו יצירות רבות של משה שטרן, ריימונד גולדשטיין, אבינו שבשמים המפורסם, ואת ‘שמע ישראל’ של לייבל’ה גלנץ. האווירה הייתה מוצלחת מאוד, והציבור נהנה. בזמן שהתפללנו, לא ציפינו למה שקורה ממש בחוץ, ברחובות הסמוכים לבית הכנסת.

“לאחר התפילה, כשיצאנו החוצה, הבנו שנקלענו אל לב ההפגנות, אל תוך ענן גז מדמיע, מול המון זועם. ראינו מסביבנו שוטרים עם אלות, ואלפי אנשים רצים ברחובות, מטחי מים, גז מדמיע, ממש תחושה של מלחמה. כשנכנסו ללובי המלון, ראינו אנשים רבים שנפגעו מהגז, ישבו ובכו, שרפו להם העיניים, לא יכלו לנשום, ממש אווירה קשה.

“גם במוצאי שבת, כשיצאנו לכיוון שדה התעופה, התברר לנו שהמהומות רק התחילו. ממש בסמוך אלינו ישבה חבורה של כ-50 שוטרים. פתאום הם קיבלו קריאה. תוך שניות הם הניחו את מכסה הגז על הפנים, והחלו לצרוח: ‘תעופו מפה מהר..’. תוך 30 שניות הם החלו להתיז גז מדמיע לעבר ההמון שהיה מעבר לכביש, כשמאות אנשים רצים לכיוונם. נכנסו לאוטו, חנוקים מהגז, לא יכולנו לנשום”.

ההפגנות באיסטנבול 2014

יצא לכם להרגיש אנטישמיות במהלך שהותכם?

“דווקא אנטישמיות לא. אתה יודע, כשמגיעים למקום עצמו, אתה לא רואה את כל מה שבחוץ מדברים”, אומר סיימון. “בטורקיה התחלתי להופיע לפני 7 שנים, במהלך השנה אני נוסע לשם כמה פעמים, לטקסים, שבתות בר מצווה, ולשמחות. רוב היהודים בטורקיה הם מגירוש ספרד, ולכן הם מתפללים בנוסח ספרד. הם אנשים מאוד סימפטיים והאווירה בקהילה היהודית מאוד חמה ונחמדה. הם אנשים אכפתיים מאוד ובעלי הכנסת אורחים שדואגים לך לכל פרט ופרט”. מסתבר שהחזנות האשכנזית מתארחת בטורקיה בהזדמנויות שונות.

“אפיזודה מעניינת הייתה לנו בליל שבת. כשאכלנו את סעודת השבת באחד מהאולמות של הקהילה היהודית. האולם היה פתוח אל נוף מדהים ומרתק, הצופה על החיבור שבין אסיה לאירופה, כשבאמצע הים, ממש מולנו, עמדה לה ה’מרמרה’ המפורסמת, כשעליה תמונות ההרוגים הטורקים. רגע מרגש במיוחד היה כשהתחלנו לשיר ‘שלום עליכם’, כשברקע המואזין ולנגדנו ניצבת לה ה’מרמרה’.

“את השבת הזו, לעולם לא אשכח”, מסכם סיימון.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    OFIR
    05/06/2014 19:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. סימון הינו טנור לירי, חזן ענק!!!

  2. אתם עושים מהפכה של ממש!
    06/06/2014 01:56
    רפי בן ישי
  3. כחובב חזנות, אני מתמוגג ממה שקורה כאן בימים האחרונים. כתבות מרתקות ומעניינות, שמצליחות לגעת גם באלו שאינם חובבי חזנות. לראשונה, החזנות והמוזיקה היהודית האמיתית מקבלת במה כהלכה וראויה, חזקו ואמצו! המשיכו בבקשה כך!

  4. אני מאוד אוהב את סיימון!
    06/06/2014 15:17
    חובב חזנות
  5. סיימון הוא חזן לטעמי, מנעד הגבוה, טנור הלירי, צבע היפיפה, יכולות מרשימות ומוזיקליות.
    קשה היום למצוא חזנים שיש בהם כל כך הרבה מעלות. סיימון הוא חזן לטעמי!
    כתבה מעניינת מאוד, רק חבל שאין איזה קטע חזנות להאזנה.