סוכן זר? מנהל הקמפיין של דונלד טראמפ עומד במרכז סערה חדשה

נחמן גור
|
י"א אב התשע"ו / 15.08.2016 19:13
פול מנפורט קיבל מיליוני דולרים מנשיא אוקראינה לשעבר, ויקטור ינוקוביץ’, שהודח מהשלטון בהפיכה לפני כשנתיים וחצי ונחשב עושה-דברו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין • במפלגה הדמוקרטית תוקפים: “הפרסום מעלה שאלות קשות על העמדות הפרו-פוטיניות שאימץ טראמפ”

פול מנפורט, המנהל הטרי של מסע הבחירות של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית, קיבל באופן חשאי מיליוני דולרים ממפלגתו של נשיא אוקראינה לשעבר, ויקטור ינוקוביץ’ – כך חשף היום ה’ניו יורק טיימס’.

על פי התחקיר, שמו של מנפורט מוזכר ביומנים סודיים המתעדים העברות כספים שביצעה ‘מפלגת האזורים’ הפרו-רוסית, בראשה עמד ינוקוביץ’, שנחשב לעושה דברו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הרישומים מתעדים העברות בסך כולל של 12.7 מיליוני דולרים, אם כי לא ברורה מידת אמינותם.

היומנים נחשפו במסגרת חקירה שמנהלות הרשויות באוקראינה אודות מערכת השחיתות העמוקה שניהל הנשיא ינוקוביץ’ בשנים האחרונות, עד להדחתו לפני כשנתיים וחצי בהפגנות ענק ששיתקו את המדינה. כזכור, ינוקוביץ’ נמלט לרוסיה לפני שנעצר בידי השלטון החדש, הפרו-מערבי.

מנפורט (67), שימש בעבר כיועץ לשורה של רודנים מושחתים ומנהיגים שנויים במחלוקת, בהם נשיא אוקראינה לשעבר, ויקטור ינוקוביץ’, נשיא זאיר לשעבר, מובוטו ססה סקו ונשיא הפיליפינים לשעבר, פרדיננד מרקוס.

ממטה המתמודדת הדמוקרטית לנשיאות, הילארי קלינטון, נמסר כי הפרסום מעלה שאלות קשות “על העמדות הפרו-פוטיניות שאימץ טראמפ”.

paul manafort

יועץ שנוי במחלוקת. פול מנפורט (צילום: ABC/ Ida Mae Astute)

יצוין כי זו אינה הפעם הראשונה בה מעלים כלי התקשורת ויריביו הפוליטיים של טראמפ תהיות לגבי טיב קשריו עם נשיא רוסיה פוטין, שהביע לאחרונה מספר פעמים את שאיפתו לראות את טראמפ מכהן כנשיא ארצות הברית.

לפני מספר שבועות פרסם האקר אנונימי כמות גדולה של תכתובות פנימיות מתוך ועידת המפלגה הדמוקרטית והמטה של קלינטון – וגרם למבוכה גדולה במפלגה ולהתפטרותה של יו”ר הוועדה הלאומית שלה, חברת הקונגרס היהודייה דבי וסרמן-שולץ. החשוד העיקרי בפריצה היה ועודנו הממשל הרוסי.

בתגובה להאשמותיה של קלינטון כי פוטין מסייע לטראמפ להיבחר, השיב המועמד הרפובליקני כי דווקא ליריבתו יש מה להסתיר. הוא קרא פומבית לממשלת רוסיה לפרוץ אל תכתובות הדואר האלקטרוני של קלינטון ולפרסמן לציבור – מה שכמובן עורר סערה גדולה בהרבה.