‘הקרן החדשה’ או לחץ מעסיקים: למה רבני אלעד התנערו מכנס על ‘זכויות העובדות’?

אריה ריבקינד
|
ד' אב התשע"ו / 08.08.2016 14:26
רבני אלעד יצאו נגד כנס שנועד להציג לנשות העיר העובדות במערכות החינוך את הזכויות שלהן מול המעסיקים • ארגון ‘מפתח’ שהעניק חסות, פרסם הבהרה והתנער מהכנס • הסיבה? מפתח: “שגגה נפלה תחת ידינו. מאחורי המימון של הערב עמותה הממומנת על ידי הקרן החדשה” • המארגנות: לחצים של מעסיקים שחוששים שהעובדים ילמדו על זכויותיהם

בעיתון ‘קוראים אלעד’, עיתון מקומי בעיר החרדית, פורסמה השבוע מודעה המזמינה לערב ‘זכויות עובדות במערכת החינוך’.

במודעה, שהופיעה תחת הלוגו של ארגון ‘מפתח’ הפועל להשמת תעסוקה בציבור החרדי, התבשרו הקוראות כי בערב ניתן יהיה להאזין להרצאות מקצועיות, מפי מומחים, במגוון תחומים של דיני עבודה וזכויות בעבודה במערכות החינוך.

בארגון ‘מפתח’ העניקו חסות לערב, שכן מדובר בנושא חשוב המסייע לנשים חרדיות להכיר את זכויותיהן מול המעסיקים.

מי שעומדת מאחורי ארגון הערב היא פעילת השמאל מיכל צ’רנוביצקי, תושבת העיר, שפנתה למנהל ‘מפתח’ באלעד, פיני גרוס – שנרתם לשתף פעולה מתוך דאגה לזכויות הנשים החרדיות העובדות. לדבריו, הוא לא היה מודע לכך שצ’רנובצקי קשורה לגוף כלשהו, והזדהה עם העובדה שהיא מבקשת לעורר נושא כה חשוב של זכויות עובדים.

אלא שאתמול התברר כי העמותה העומדת מאחורי צ’רנוביצקי ומסייעת במימון הערב היא ‘העמותה לקידום לימודי כלכלה וחברה’, הנתמכת, בין היתר, על ידי הקרן החדשה לישראל.

הדבר התגלה כאשר צ’רנוביצקי שילמה על ‘אולם חסידים’ בו אמור להתקיים הכנס בחשבונית שבראשה שם  ‘העמותה לקידום לימודי כלכלה וחברה’.

“מישהו נבר ומצא שהעמותה הזו קשורה לקרן החדשה לישראל”, אומר גורם ב’מפתח’. “גרוס הלך לרבני העיר, שאמרו פה אחד אמרו לו להתנער – וזה מה שהוא עשה”.

בעקבות הגילוי, יצאו רבני העיר הבוקר נגד האירוע, שאמור להתקיים הערב, וארגון ‘מפתח’ פרסם הבהרה בה הוא מתנער מהכנס.

“בהתייעצות עם רבני העיר שליט”א ובברכתם  – כפי שאני נוהג בכל פעילותי הציבורית – הריני להודיע בשער בת רבים לכלל התושבים, ובפרט לעובדות במערכות החינוך השונות, כי אין לנו שום אחריות על הערב ותוכנו”, כתב פיני גרוס, המכהן גם כחבר הנהלת העיר, בהבהרה שפרסם.

מכתב מפתח אלעד

אלא שמארגנות האירוע מכחישות כי הקרן החדשה לישראל מממנת את האירוע. לדבריהן, לחץ מצד מעסיקים שחוששים כי עובדים ילמדו על זכויותיהם, הוא שגרם להתנערות.

“לצערנו מנהלי עמותות החינוך החרדיות מנסים לחבל בכנס שכולו מתן מידע לעובדות החינוך החרדיות על זכויותיהן, בעקבות הפחד שלהם מכך שהעובדות שלהן יתוודעו לזכויותיהן במקום העבודה, דבר שאולי עלול לגרום להם להפסיק לנצל את העובדות בשכר ובתנאי העבודה כפי שמתרחש היום.

“המימון לכנס מגיע מקרן ‘יד הנדיב’ שבבעלות משפחת רוטשילד. מכיוון שאין ברשותנו עמותה, הכסף לפעילות זו עבר למכללה החברתית כלכלית שדרכה אנו פועלים. ובכל מקרה המימון לפעילות שלנו באלעד מגיע מקרן ‘יד הנדיב’ של משפחת רוטשילד בלבד.

“לצערנו, הרבנים שהוחתמו על המכתב לא שמעו וגם לא ניסו לדון ולפסוק לאחר שמיעת שני הצדדים, לא ניתנה לנו הזדמנות להציג את האמת, כך שהם ניזונו ממנהלי המוסדות בלבד.

“אנו מזמינות את הנשים לכנס המקצועי, וגם מי שלא תוכל להגיע תקבל לביתה חוברת זכויות מפורטת, כל זאת במטרה למנוע את הניצול המתמשך בתחום עבודת הנשים החרדיות”.

אלעד, כנס עובדים