בעוד הצוות מקצועי של משרד הבריאות, בראשות פרופ’ איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור, ואינג’ אלי גורדון, מנהל שירות המזון, מגיע היום (ראשון) לביקורת מקיפה במפעל יוניליוור בערד, ממנו יצאו דגני הבוקר המזוהמים בחיידקי סלמונלה אל החנויות ובתי צרכנים – ברשתות השיווק זועמים על החברה, ובעיקר על שמוצרים פגומים יצאו משער המפעל, למרות ההצהרות החוזרות של החברה.
לפי דיווח של עדי דברת-מזריץ באתר ‘דה מרקר’, חלק מהרשתות מתכננות להוריד היום את דגני הבוקר ממדפי החנויות.
הכעס של הרשתות התעצם לאחר שיוניליוור ביקשה מהרשתות להציב שלטי מדף עם הכותרת “דגני תלמה בטוחים לאכילה”, שלטים שהרשתות מיהרו להסיר, לאחר שהתפרסם ביום חמישי שמוצרים מזוהמים יצאו מהמפעל, בניגוד להודעות החברה.
“הם גררו אותנו לסיפור הזה כשהם ביקשו מאתנו לתלות את השלטים”, מצוטט בכיר ברשת שיווק בדה מרקר. “הסכמנו כי לא היה לנו נעים לסרב לבקשה של ספק גדול. גם אם הם לא סידרו אותנו בכוונה ואנשי הסחר שביקשו את זה לא ידעו שיצאו החוצה מוצרים מזוהמים, אנחנו יצאנו לא אמינים מול הלקוחות שלנו”.
בכיר אחר סיפר שהוא מתכוון להוציא את כל דגני הבוקר של תלמה־יוניליוור מחנויות הרשת: “כינסנו ישיבה מיוחדת בנושא ואנחנו מתלבטים אם להוציא גם את המותג כריות, כי יש לו ביקוש קשיח ואין לו תחליף. אנחנו לא נעבור בשתיקה על התרגיל הזה שלהם. נתנו להם לשים שלטים על המדפים כי חשבנו שזה ספק במצוקה ואפשר לעזור. עכשיו נחשוב איך להעניש אותם – וחזק. גם ככה יש להם התרסקות טוטאלית במכירות, ולהערכתי, מי שקונה זה בעיקר כאלה שלא שמים לב שמדובר בדגני בוקר של יוניליוור”.
לפי דה מרקר, בענף גם מחכים לראות אם וכיצד תפעל בנושא רשת שופרסל, אחרי שפורסם שהמשטח המזוהם יצא לסניף הרשת שלה ‘יש חסד’ בבארות יצחק, המיועדת למגזר החרדי – ושמה שורבב לפרשה הלא מחמיאה שלא באשמתה.
אף שעדיין אין נתונים רשמיים על המכירות של יוניליוור, ברשתות השיווק מספרים על צניחה דרמטית במכירות, וכי הירידה במכירות זלגה גם למוצרים של החברה שאינם דגני בוקר.
בכיר ברשת בינונית: “בתחילת הפרשה היתה ירידה גדולה של כ–44% בערך במכירות דגני הבוקר של תלמה, אבל הירידה התמתנה במעט ככל שחלפו הימים לכדי פחות מ-30%. אחרי הודעת הריקול ביום שישי האחרון, המכירות של כל דגני הבוקר של יוניליוור ירדו בכ-60% והנתח שלה מהקטגוריה ירד מיותר מ-50% לפחות מ-30%.
” בנוסף, אם עד הריקול רק המכירות של דגני הבוקר ירדו, אז עכשיו רואים ירידה של 25% במכירות של חברת יוניליוור בכלל על מותגיה, לא כולל גלידות שטראוס”.