כעת נחשף: התפילה היומית בכותל והקדיש החשאי על טומי לפיד

טומי לפיד דרש שלא יאמרו קדישו, אבל כעת חושף איש החברה קדישא, כי בניגוד לבקשתו, אותה הציג בנו יאיר, "אספנו 10 אנשים, נכנסנו לחדר הטהרה ושם אמרנו" • איש התקשורת דודי זילברשלג: "הצעתי לו לאזכירו בתפילתי בכל יום לרפואה בכותל, ואמרתי שלשם כך אני זקוק לשם אמו. הוא נתן לי ללא היסוס ואמר 'תודה'" • ומה קרה כאשר הגיע אל הלוויה?
אבי כץ
כ"ג תמוז התשע"ו / 29.07.2016 11:06

אנשי החברה קדישא שהיו אחראים על סידורי ההלוויה של השר לשעבר יוסף (טומי) לפיד שהלך לעולמו בשנת 2008, סיפרו השבוע – אחרי שנרשם סבב נוסף של מאבק בין לפיד לחרדים סביב נושא לימודי הליב”ה – כי אמרו “קדיש” בחשאי בסמוך למיטתו של לפיד, למרות בקשת בנו יאיר לפיד שלא לעשות כן בהלוויה.

“זה היה כשהבאנו את אבא שלו (של יאיר לפיד) למנוחות”, סיפר אחד מאנשי חברה קדישא שהיו אחראים לסידורי הלוויה, ליהודה שלזינגר בעיתון ישראל היום. “הבקשה היחידה שהובהרה לנו חד־משמעית מכיוונו של לפיד היתה שלא תהיה אמירת קדיש.

“אבל יש הלכה, ולפי ההלכה אסור לנו להביא לקבורה יהודי בלי שנאמר עליו קדיש. אספנו עשרה אנשים משלנו, נכנסנו לחדר הטהרה ושם אמרנו קדיש. זה היה הפתרון. לא משהו פומבי מדי, אבל גם לא בלי לעשות כלל, כי זה פשוט אסור על פי ההלכה”.

השבוע הדבר נודע ללפיד לראשונה. מקורביו טענו: “לא מפריע לו, כמובן, שאנשים אומרים קדיש. לגבי המקרה הזה – זו היתה הבקשה של אביו, ומצוות ‘כבד את אביך’ חשובה לו”.

איש התקשורת דודי זילברשלג מספר לחרדים 10 על הלוויה:

“בימיו כיו“ר ‘יד ושם חלה טומי ומחלתו נשמרה בסוד. באחת הישיבות חש ברע ופונה לחדרו של אבנר שלו להתאוששות. ידעתי אז על מחלתו ופניתי אליו אחרי התאוששותו.

“סיפרתי לו שאת יומי אני מתחיל ליד הכותל המערבי לתפילת ‘ותיקין’ ואם יחפוץ אזכירו בתפילתי בכל יום לרפואה בשריד בית מקדשנו, ולשם כך אני זקוק לשם אמו. הוא נתן לי ללא היסוס ולא הוסיף מילה מלבד תודה חפוזה.

“כחבר הנהלה לא יכולתי שלא להשתתף בהלוייתו, אך הכבידה עלי מאוד בקשתו לא לומר קדיש. לפיכך הגעתי אל חלקת הקבר רק אחרי סתימת הגולל. אלא שאז קידמתי בספר פנים נפלא חותנו הישיש, דוד גלעדי, שהתקרב לגיל מאה והפציר בי: ‘תאמר עליו קדיש’.

“עניתי לו: וכי אתה אינך יכול לומר קדיש כתלמיד ישיבת סאטמר לשעבר ואיש מסורתי? הוא התנצל שהוא לא רוצה לפתוח חזית מול המשפחה ובזה תמה השיחה.

“לימים סיפרתי ליאיר את הדברים והוא הוסיף כי הוא כן חפץ באמירת קדיש ואף נועץ ברב מידידיו (אמר לי את שמו). הלה פסק לו כי כיבוד אב גובר על החיוב באמירת קדיש!”

הדפס כתבה

6 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה להגיד קדיש על המיזנתרופ הממורמר ההוא?
    29/07/2016 11:29
    אוראור
  1. א – הוא ביקש שלא יגידו עליו קדיש ולפחות זה היה הדבר ההגיוני היחידי שהוא ביקש – אז למה הם ב כ ל ז א ת קראו עליו קדיש? ב – אחרי כל מה שהוא עשה ואמר – נראה לכם שמגיע לו שיגידו עליו קדיש? ג – בכל מקרה , הקדיש לו יעזור לו לצאת מהגהינום אחרי כל החטאים שחטא והעבירות שעבר.

    • מנחם   31/07/2016 09:13

      לפיד נהג בנימוס ובכיבוד הזולת . אי אפשר לטעון זאת על מר אוראור

    • דני   01/08/2016 22:08

      מכל מקום, אחרי מות וגו’. מדובר ביהודי ניצול שואה. אי אפשר לשפוט את יחסו ליהדות, לטוב ולרע.

  2. קדיש אינו מועיל לחייבי כרתות.
    31/07/2016 14:30
    יוסי
  3. לפיד צדק בצוואתו.
    יש לטמון את הכופה באדמה כדי שלא תסריח את הסביבה – וזהו.

  4. קדיש אינו מועיל לחייבי כרתות.
    31/07/2016 14:30
    יוסי
  5. לפיד צדק בצוואתו.
    יש לטמון את הגופה באדמה כדי שלא תסריח את הסביבה – וזהו.

  6. נו... והתפילה של דודי בכותל עזרה???
    01/08/2016 11:11
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. ????