קבלת התורה או קבלת האבולוציה?

לעיתים נדמה שבמדינת ישראל חיים שתי עמים בארץ אחת: בעוד במערכת החינוך הכללית ילמדו הילדים את התיאוריה של האיש שסבר שמוצאינו מן הקוף, יתכוננו בתרבות השניה למתן תורה בקדושה ובטהרה
בניהו יום טוב
ה' סיון התשע"ד / 03.06.2014 13:25

לאחר שבוע עמוס בחשיפת מקרי זוועה במערכת החינוך הממלכתית, בחר משרד החינוך בצעד מפתיע להחיל את תוכנית לימוד האבולוציה בבתי הספר.

הילדים ילמדו את התיאוריה של האיש הסבור כי אבות אבותיהם הגיעו מהקוף, מה שיתן אולי הסבר להתנהגותם שלעיתים הופכת לחייתית ולא אנושית.

במערכת החינוך התורנית לעומת זאת, הכינו את עצמם התלמידים במשך כל ימי ספירת העומר למעמד קבלת התורה, שבעה שבועות של תיקון המידות, שיפור היחסים שבין אדם לחברו, ולימוד פרקי אבות כהכנה ליום מתן תורה שהרי ‘דרך ארץ קדמה לתורה’.

שתי עמים, במדינה אחת.

מערכת חינוך אחת מגיעה להכרה בתורת האבולוציה לאחר שתלמידיה מצדיקים זאת, ומערכת חינוך שניה מגיעה לחג קבלת התורה לאחר שתלמידיה מתכוננים לכך כראוי.

מה שהעלה אצלי אינסטינקטיבית את הסיפור הידוע על ראש ישיבה גדול שנסע עם בנו לחו”ל כשלצידו התיישב מנכ”ל משרד החינוך דאז שהיה גלוי ראש.

במהלך הטיסה הבחין האדם החילוני שבנו של ראש הישיבה לא עוזב אותו לרגע, דואג לו לכל מחסורו וגם בודק שמשענת הראש מכוונת כראוי. הוא לא התאפק ושאל “כבוד ראש הישיבה, איך אתה מסביר את זה שאצלכם יש כיבוד אב ואם ברמה כזו גבוהה, ואצלנו הילדים לא נותנים כל יחס של כבוד להורים, הבן שלך צמוד אליך כל הטיסה, דואג לך, ואילו הבן שלי אף לא טורח להרים טלפון ולהתעניין בשלומי”?!

ענה לו ראש הישיבה: “אצלנו מחנכים שהאדם הוא יציר כפיו של האלוקים, ואבות אבותינו הם אברהם יצחק ויעקב ומכאן שכל ילד מכבד את אביו כי הוא קרוב יותר לעבר המפואר של עם ישראל. אצלכם לעומת זאת מחנכים שמקורו של האדם הוא מהקוף ואבות אבותיכם קרובים יותר לקוף מאשר לאדם המתקדם, ומכאן שיש לקדש יותר את הקדמה ולברוח מהעבר, אז איך אתה רוצה שבנך יכבד אותך ויעריך אותך הרי אתה יותר קרוב ממנו לקוף…”

כששמעתי את הסיפור לראשונה, סברתי כי הוא קיצוני מדי: האם יש מישהו שבאמת מחנך את ילדיו שהם הגיעו מהקוף? הרי גם טובי המדענים דחו את תורת האבולוציה, והדרווינזם לא תפס לו מקום משמעותי בחיינו?

מסתבר, שלאחר הכזרת משרד החינוך השבוע, מקבל הסיפור הזה משמעות חזקה ואמיתית יותר.

במעמד קבלת התורה נאמר “ויחן שם ישראל כנגד ההר” מפרש רש”י “ויחן שם – כאיש אחד בלב אחד”, התורה ניתנה לכל עם ישראל, לעניים ועשירים לספרדים ואשכנזים לחילונים ולדתיים.

לא רק החרדים עמדו במעמד הר סיני וקבלו את התורה, התורה שייכת לכולם, ולכל אחד יש את הזכות לחנך את ילדיו על ערכי התורה והמסורת היהודית. בימים כאלה שמערכת החינוך הממלכתית פושטת את הרגל, הפשע נכנס לבתי הספר, ותלמידים מאבדים צלם אנוש בדרך לדרווניזם, הגיע הזמן לקבל החלטה ולהעביר את הילדים לבתי ספר תורניים, להקנות להם ערכים יהודיים של מידות טובות ודרך ארץ, להתחבר לעבר המפואר ולהמשיך את השושלת של אבותינו באמונה ובגאווה.

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חזזק ביותר!!
    03/06/2014 15:33
    איציק
  1. כתיבה יפה.. כשרון מדהים!!
    חג שמח בניהו..

  2. אבולוציה
    04/06/2014 22:17
    שלמה זלמן
  3. בניהו יום טוב כותב יפה. אבל עדיף שיתחיל ללמוד קצת מדע.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   05/06/2014 12:26

      בין מה שהוא כתב לבין המדע??

  4. מזוית שונה
    04/06/2014 23:35
    דוד
  5. הנושא מוכר ונדוש הייתי מציע להסביר את הנושא מבחינת העומק של האדם לראות את עצמו כיציר כפיו של הקב”ה ומכאן מחוייבותו לתיקון העולם
    נסה להיות פחות פופוליסטי ויותר מעמיק

  6. כל הטורים שלכם
    05/06/2014 01:01
    חרדי חושב
  7. בשביל לטפוח לעצמנו על השכם, ולגנות את החילוינים הטפשים, כבר יש לנו המודיע, יתד, המבשר הפלס וכל השאר. פה אנחנו מצפים לדיבורים על רמה יותר. גם אם זה כולל ביקורת על הפשוט והרגיל.

  8. כשלא מבנים במדע
    05/06/2014 10:41
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  9. ניתן להשמיץ את העולם החילוני ואת המדע
    זה עדיין לא פותר את הבעיה ולא סותר את תאורית האבולצייה או המפץ הגדול
    צריך להתמודד עם הדברים מתוך ענווה ואמונה
    אם מבטלים ומשמיצים זה לא אומר שזה לא קיים או לא נכון

    • מדען   05/06/2014 12:29

      הוכחשה על ידי טובי המדענים, איינשטיין כבר הכחיש זאת בספריו ורוב העולם המדעי לא הסכים עם דרווין.
      כוונת הכותב הייתה להראות את ההבדל בין החינוך היהודי השורשי לבין החינוך ה’מתקדם’ שהולך ומדרדר..

  10. גאוות יחידה
    05/06/2014 12:32
    שי
  11. לקרא טור כזה ולהבין שלמרות בעיות הנשירה שיש בחינוך החרדי עדיין החינוך היהודי השורשי הוא החינוך האמיתי המושתת על יסודות איתנים של אבות אבותנו..
    מספיק לקרא את כותרות העיתונות הכללית כדי להבין שאם אין יראת אלוקים במקום והרוגני..
    חזק וברוך!!!

  12. חבל
    05/06/2014 13:30
    רפי שביט
  13. אולי תלמד רקע לפני שאתה מביע דעה במשהו שרואים שאין לך שום מושג לגביו ?
    “טובי המדענים דחו את תורת האבולוציה” – תן לי שם אחד של ביולוג שדוחה את תורת האבולוציה ? של גנטקאי ?
    “האדם בא מהקוף” מי בלבל אותך ? שום מדען העוסק בתחום לא טוען זאת.
    חוסר הידע והבורות שאנשים בחברה החרדית מגלים ב”טיפולם” בנושאים מדעיים גורמים לבושות גדולות .
    תתעסקו באמונה בלי לגלוש למדע. זה מיותר