אחרי ארבע שנים מחוץ לכנסת, ארבע שנים שבאו אחרי שנתיים בהן היה טכנית חלק מסיעת ש”ס, אך מעשית הוחרם והודר ממנה – נראה כי הרב חיים אמסלם מצא את ביתו החדש.
אז משהו חדש מתחיל ב’בית היהודי’ עם מי שהיה בעבר בשר מבשרה של תנועת ש”ס ומי שמחשיב עצמו לתלמידו המובהק של הגר”מ מאזוז?
נראה כי אצל אמסלם כבר נפלה ההחלטה.
ביום שני, במזנון הח”כים אותו הוא נוהג לפקוד מעת לעת, בישר לי הרב אמסלם על החלטתו החדשה. “החלטתי, אני פותח במירוץ להשתלב בבית היהודי, קרי המפד”ל. זה הבית שמתאים לי יותר מכל”, אמר.
האם הייתי בהלם? קשה לומר. במהלך השנים האחרונות הייתי עדה לחיבוטי הנפש שלו באשר ל’בית’ המתאים לו. מראש היה ברור שהוא עם אלי ישי לא יכול לשכון יחד באותה מפלגה. גם כשהפך אריה דרעי ליו”ר ש”ס הרשמי והיחיד, חזרתו של אמסלם לא ממש באה בחשבון. דרעי עוד לא ממש למד אז איך לאכול את העובדה שיש לו נציגים ‘וותיקים’ ומה’עבר’, ובטח שלא ישיב אל חיק המפלגה את אמסלם, שנחשב מורד.
התהלכו שמועות, אותן הרב אמסלם מעולם לא אישר. היו דיבורים על פזילה שלו לכיוון הליכוד, אבל שם עושה ד”ר שלמה קרעי, איש הנגב, עבודת שטח לצירוף מתפקדים שיתמכו בו כנציג ‘כסא רחמים’ (בישיבה וסביבותיה מעולם לא הזדהו רשמית עם המהלך הזה, הגם שהוא מחזיק בידו מכתב תמיכה מהגר”מ מאזוז), ולמעשה כבר מיצה את הפוטנציאל הטוניסאי. מקום משוריין איש לא הציע לו מעולם, ונראה שדי צפוף שם בליכוד עבור כוחות חדשים.
כחלון החמיץ את המומנטום
ערב הבחירות האחרונות היו דיבורים על חיבור בינו לבין ‘כולנו’ של משה כחלון (בכסא רחמים יש הרואים בו חסיד של הרב, לא רשמית כמובן), אבל גם מזה לא יצא דבר וחצי דבר. היום אין על מה לדבר מבחינתו על הצטרפות ל’כולנו’. “המצב שלהם לא טוב. היה מומנטום והם פספסו אותו”. מה גם, שלמה לו לכחלון להסתבך עם ש”ס, שלא תראה חיבור כזה בעין יפה? בכולנו, התהליכים לא דמוקרטיים. היו”ר מחליט. בבית היהודי, תמיד יוכל היו”ר נפתלי בנט לגלגל עיניים לדרעי ולומר, אני לא אשם, זה הציבור בחר דמוקרטית.
במהלך השבועות האחרונים, ולאחר שמישש את הדופק בקרב קהל היעד שלו וגם בקרב התורמים (אין מה לעשות, חיים אמסלם מקפיד שלא להוציא שקל שאין ברשותו, הוא לא אלי ישי שיסתבך בחובות, כך שהזירה הכלכלית חשובה מאד) החליט על כיוון חדש. “לא הוצאתי מעולם שקל שלא היה לי. ‘עם שלם’ הראשונה שסיימה את החובות שלה 45 יום אחרי הבחירות, והוצאנו מיליונים רבים. הכול שולם”.
נקודת הפתיחה שלו מרשימה בהחלט: 85 אלף חברים בדף הפייסבוק שלו, הדף של ‘עם שלם’, תנועתו. ויש עוד כמה קבוצות מסביב. אז בבחירות האחרונות הוא ישב בשקט, ממתין ‘על המדף’, “אלי ישי וגם אריה דרעי נהנו מזה”, אבל שתיקתו נגמרה. לקראת הבחירות הבאות הוא עומד להתמודד על מקום ברשימת ‘הבית היהודי’ (“לא מחפש שריונים”), ולהשתלב בתוכה כנציג הציבור המזרחי.
“נציג הציבור המזרחי” היא, למעשה, הגדרה פרווה. ההגדרה האמיתית, זו שתהווה את חומר הנפץ המשמעותי מול ש”ס, היא פנייתו אל…השקופים.
“אני זה שאייצג בכבוד את מסעודה משדרות”, הוא מרים לאריה דרעי להנחתה. אז אם חלמה ש”ס לקבץ אליה בעתיד את המסעודות (זוכרים את קמפיין מסעודה שבמהלכו תקפו את רמי סדן ושלחו את ח”כ יגאל גואטה לחבק את מסעודה משדרות? זה בדיוק מה שעומד לעשות אמסלם בעתיד הקרוב והרחוק, ש”ס, ראו הוזהרתם!).
למי הצביעו הש”סניקים הסרוגים?
אם להיות לרגע פרשנית פוליטית, בראייה שלי, בחר הרב אמסלם בבחירה החדשה שלו מחוסר ברירה, ולאחר שבחן את שאר הבתים והבין שהם לא מתאימים לו. זה לא שיום אחד בבוקר הוא קם והחליט שהבית היהודי מתאים לו אידיאולוגית ככפפה ליד. אבל הוא ממש לא מסכים עם הניתוח הזה שלי. לדבריו, מדובר בהחלטה שלו שהבית היהודי מתאים לאג’נדה ולהשקפת העולם שלו.
ואז, הוא עובר לניתוח הפוליטי. “למי הצביעו תמיד הש”סניקים מערי הפריפריה? אלו שחובשים כיפה סרוגה? מאז הקמת המדינה היו מצביעים למפד”ל, שהתהדרה בתשדירים של תורה עם עבודה ופוליטיקה עם כיפה. ואז הוקמה ש”ס, הם ראו את הרב עובדיה יוסף אל מול עיניהם, ונשאבו והתאהבו בש”ס. כל זה נגמר מהרגע שהרב זצ”ל עצם את עיניו. זהו. לסרוגים הספרדים אין יותר בית”, הוא מסביר. למען האמת, הבית היהודי לא השכיל לשלב בשורותיו נציגים אותנטיים של השקופים. קשה לומר על נציג כמו הרב אלי בן דהן, מזרחי במוצאו, שהוא ש”סניק בצורה כזו או אחרת. אבל כשמדובר באמסלם, הסיפור כבר שונה. הוא נבחר פעם על ידי הרב עובדיה להיות חלק מש”ס, הוא נחשב לאיש תורני, לרב, והוא משנה את הסיפור הפוליטי במאה ושמונים מעלות.
מה תהיה התשובה ההולמת של ש”ס לאיום החדש? אפשר לנחש שהיא תוציא מהארכיונים אמירות או מכתבים של הרב עובדיה יוסף נגד אמסלם, אבל אז תצטרך להתמודד בעצמה עם אמירות של הרב… על הקודקוד שלה עצמה… אריה דרעי. בקיצור, הקרב הולך להיות ממש לא פשוט. ואיך מתמודדים עם ביקור של הרב אמסלם אצל מסעודה? מישהו חושב שתמונת ח”כ גואטה לעומת תמונת הרב אמסלם שווים בכוחם והשפעתם? נו, באמת. צריך להכיר את מסעודה משדרות כדי להבין את גודל הפער. אפילו דרעי עצמו (תלמיד ישיבת חברון, האיש המקושר לגפני ולרבני דגל) לא יוכל להתחרות עם אמסלם, הנחשב לספרדי אותנטי. הוא לובש המבורג רבני בשבתות ובחגים, הוא מזוקן, והואמדבר כמו שספרדי מדבר.
מה גם שאל הזירה הזו מכניס אמסלם משרד יחסי ציבור טוב וחזק. בקיצור, זה הולך להיות כאב הראש החדש של ש”ס, אם לא חסרות לה זירות שמצריכות אותה לאקמול יומי בדחיפות.
ימין או שמאל?
הבית היהודי דואג להתנחלויות, זו השקפת עולם שלא ממש מסתדרת עם השקפת עולמך, אני אומרת לו, ומזכירה לו שבעבר הייתה לו תדמית די שמאלית.
“זה לא נכון”, הוא מוחה בתוקף. “הייתי חבר בשדולת ארץ ישראל, ביקרתי בחומש. הסתרתי את הימניות שלי כי הייתי בש”ס, כי יישרתי קו עם האג’נדה של המפלגה, שנטתה שמאלה גם בשנים של אלי ישי”.
“אני”, הוא אומר, “מיישר קו עם המפלגה בה אני נמצא”.
אני מזכירה לו איך יצא נגד ש”ס בקמפיין שצידד בגיורים, שלא ממש תאמו את דעת המפלגה, והוא מבהיר: “הייתי אצל הרב עובדיה זצ”ל, אמרתי לו מהי דעתי בנושא הגיורים, והוא הסכים איתי. אחר כך, כשהתראיינתי בתקשורת וזה לא מצא חן בעיני מישהו במפלגה, אמרו לרב דברים נגדי ולא נתנו לי הזדמנות לבוא אליו ולהסביר לו את הצד שלי. זה לא שאני בוקר אחד יצאתי נגד ש”ס”.
ומה באשר ל’כסא רחמים’? האם הם יביטו מהצד באמסלם האוכל להם קולות של מאוכזבי ש”ס, וישמרו על שתיקה? קשה לדעת. יתכן שיחליטו להתעלם, יתכן שיבהירו: אין לנו כל קשר לאיש (אמסלם בעצמו מודה שלא דיבר כבר כמה שנים עם הגר”מ מאזוז, מלבד חילופי מכתבים תורניים ביניהם). כך או כך, לתקוף את אמסלם, זה לחטוף חזרה לפרצוף, ולא בטוח שהם, או מישהו בש”ס, ירצו להיכנס למערבולת הזו.
“אני מביא את דבר היהדות הספרדית האותנטית, את דרך אבותינו שהיא שילוב תורה ועבודה, אשמש לפה לספרדים שמייחלים לראות בבית היהודי דמות רבנית כדמותי”, הוא מכריז בפאתוס, רגע לפני שהוא מסתער על בניית כוחו, על יצירת קשר עם הבוחרים, על התפקדות ועל הדרך אל הבית היהודי.