הרב יהודה דרעי לחרדים 10: “לא רוצה לפרוש, מקווה שהכל יסתדר”

רבה של באר שבע על מצעד התועבה: "זה מתוכנן מול מול בתי כנסת. לא מבין למה התירו את הצעדה הזו ועוד בשעה שבין מנחה לערבית, זה ממש מפגן פרובוקטיבי" • "מעולם לא היה איום שלי לפרוש, האיום הוא שאם חברי מועצת העיר ימשיכו בתפקיד - לא אוכל להמשיך בתפקידי" • "אנחנו ממשיכים בהידברות. אם לא נצליח - נעשה יום קודם מחאה, אלפי איש שיתכנסו וימחו"
ד' תמוז התשע"ו / 10.07.2016 13:11

מצעד התועבה, שלפי התכנית יתקיים בסוף השבוע בבאר שבע, ממשיך להסעיר את הרוחות בבירת הנגב.

כפי שדווחנו כאן בחרדים 10, התקיים כינוס חירום, בו השתתפו רבני השכונות והקהילות בעיר, במהלכו הובעה מחאה ושאט נפש כנגד המצעד שעתיד להתקיים ברחוב ראשי בעיר ביום חמישי הקרוב.

רב העיר, הגאון רבי יהודה דרעי הבהיר בכינוס, כי שלושת חברי מועצת העיר מטעם ש”ס, לא יוכלו להמשיך בתפקידם – אם המצעד יצעד ברחוב ראשי. אלא שכדי שיתפטרו עליהם לקבל הוראה מהפטרונים הארציים – קרי: מועצת החכמים של ש”ס והזרועות המבצעות שלה, יו”ר ש”ס אריה דרעי ומנכ”ל התנועה חיים ביטון.

במהלך הכינוס הבהיר רבה של העיר,  כי אם הנציגים במועצה לא יתפטרו מתפקידם – לא ימשיך בתפקידו.

בשיחה שקיימנו עם רב העיר, הרב יהודה דרעי, הוא מדגיש: “הבהרתי שלא אוכל להמשיך בתפקידי. אבל אני סמוך ובטוח שחברי המועצה יתפטרו בטרם אצטרך אני לעשות צעד כלשהו. כך גם הבהירו לי באותו כינוס. הם אמרו לי: ‘הרב לא יצטרך להתפטר – אנחנו נתפטר'”.

במשך שנים התגאה הרב דרעי בדו-קיום חילוני-דתי הקיים בבאר שבע.

בראיון שקיימתי איתו לפני כארבע שנים סיפר: “בבאר שבע הקניון הגדול נפתח למשך תקופה מסוימת, אבל בעבודה שקטה ללא הפגנה אחת וללא סנקציות פשוט בהידברות הוא נסגר. מתוך הבנה והערכה שהייתה אז מול ראש העיר דאז יעקב טרנר, וממשיכה כיום עם ממשיכו רוביק דנילוביץ’. בשיתוף פעולה בגדול הם דומים. באר שבע, אני חושב שהיא העיר היחידה בארץ שתומכת באברכים במקביל לתמיכת משרד הדתות. תמיכה מהעירייה על כל אברך”.

איך זה קורה, שאלתי אותו אז – והוא הסביר:”בכל עיר יש מחלקה לתרבות תורנית עם נתח תקציבי, ואת העוגה הזו תלוי איך אתה מחלק. אנחנו הגענו להבנות עם ראש העיר ששמונים אחוז מהתקציב הזה ילך לכוללים, לתלמידי הישיבות ולתלמודי התורה. ובשאר התקציב עושים את מסיבות החג וכל אלו. זה עניין של שיקול דעת איך לנצל את הפוטנציאל התקציבי שמונח לפניך.

“כשאתה עובד עם התקשורת או עם ראש העיר או עם כל גורם אחר, ברגע שאתה בא מעמדה של כוחנות של הפגנות ושל מחאות אתה מעורר אוטומטית את הנגטיב כי גם הוא מייצג ציבור מסוים ולא נבחר בידי הציבור החרדי, גם אם הוא אוהד אותו. לכן, כשאתה בא לכופף מישהו מהעץ לא תצליח ואם כן, זה יהיה קשה מאד.

“אנחנו החלטנו לעשות הכול ביעילות אבל בשקט. וההידברות השקטה הזו, מתוך הערכה, מוכיחה את עצמה הן לגבי סגירת קניונים בשבת והן לגבי ביטול מצעדי גאווה בפרהסיה. לסגור להם את האפשרות לערוך מצעד כזה בבית אין בכוחנו, התייעצתי עם אחד מגדולי ישראל וכך יעץ לי. אני לא יכול להיכנס לצלחת של בן אדם, אבל אני יכול לדאוג לפרהסיה”.

אז מה בעצם קרה השנה, שלא קרה במשך שנים בעיר שלכם? – אני שואלת אותו הבוקר.

“את זה תשאלי את ראש העיר ואת מפקד המשטרה שהתיר את התהלוכה ברחובה של עיר”, הוא משיב.

“אנחנו מדברים על מצעד מתוכנן בשדרות רגר, מול שכונות דתיות בעיר, מול בתי כנסת, זה לא אפשרי”, הוא מוסיף ואומר. “תמיד נעשתה התהלוכה הזו במקום סגור. אנחנו הצענו מתווה אחר, לא בשדרה, יש רחובות צדדיים בעיר העתיקה, שיעשו שם כמו שעשו כל השנים במקום סגור ולא בולט.

“אז הסכמנו לכך שיעשו כרצונם במקום פתוח, אבל לא בשדרה הזו. דיברנו עם ראש העיר, עם מפקד המחוז, אני לא מבין למה התירו בכלל את הצעדה הזו במקום הזה. ועוד בשעה שבע בערב, בין מנחה לערבית, זה ממש מפגן פרובוקטיבי, זו החלטה אומללה”.

הרב דרעי מוסיף: “דיברתי עם ראש העיר שמגלגל על מפקד המחוז שמגלגל על ראש העיר, אבל לא התייאשנו, אנחנו ממשיכים בהידברות. כעת אנחנו מחכים לתשובה סופית האם יקבלו את הצעת הפשרה שלנו”.

אם לא תישאר כל ברירה, “נעשה מחאה המונית, אלפי איש שיתכנסו וימחו”, מבהיר הרב דרעי.

זה קצת מסוכן, מאז התקדים של ישי שליסל, אני מזכירה.

“לכן התעקשתי לעשות את המחאה יום קודם ולא באותו יום. היו שביקשו לערוך הפגנה מול הצעדה שלהם, אבל אני עמדתי על כך שנערוך מחאה יום קודם. אבל, כאמור, אני מצפה מהמשטרה לא להתיר את המתווה הנדרש מהם. יש תקדימים משפטיים, פסקי דין של בתי משפט בירושלים בהם השופט אומר שאם תיגרם פרובוקציה ואם התהלוכה מתגרה בציבורים אחרים, יש למשטרה שיקול דעת לשנות את המתווה. הרי אי אפשר לפגוע ברגשות.

“אז אני עצמי לא יכול לתת הוראות לחברי מועצה, רק ליו”ר התנועה יש סמכות, אבל הם כבר אמרו שיפרשו אם יתקיים המצעד כמתוכנן”.

• הרב דיבר עם אחיו, הרב אריה דרעי, יו”ר ש”ס?

“לא”, הוא משיב, וממשיך ואומר, “אנחנו נאבקים בדבר מאוד כואב, אין לנו שום מטרות אחרות. כואבים את עצם המצעד הזה. בואו לא נסיט את הדברים לשולי, אלא תבליטו שמעולם לא היה איום של הרב לפרוש מתפקידו, האיום הוא שאם חברי מועצת העיר ימשיכו בתפקידם, הוא לא יוכל להמשיך בתפקידו”.

היו שאמרו, שהרב מוכן לפרוש מתפקידו כי בדעתו להתמודד על תפקיד רבה של תל אביב, אני מספרת לו – והוא נשמע כאוב.

“זה ממש להסיט את העניין מהנושא המרכזי. אני לא רוצה לפרוש, אני מקווה שהכול יסתדר בדרך של הבנות, כפי שהיה מקובל תמיד בעיר באר שבע. ואם חלילה לא נגיע להבנות, אני בטוח שחברי המועצה יפרשו ולא נצטרך להגיע לכך שרב עיר פורש בשל נושא שכזה”.

חשוב לו להדגיש שהוא “נגד אלימות בכל צורה ודרך”, וכי המחאה תיעשה בדרך מכובדת.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רבה של תל אביב
    10/07/2016 14:04
    רזיאל
  1. הוא הרב מיכה הלוי שליט”א.

  2. אנחנו נצעד בכל מחיר ואתם מוזמנים להיכנס לבתים !!!
    11/07/2016 10:24
    אתם התועבה!!!
  3. מצעד הגאווה 2016 יוצא לדרך באר שבעעעעעע

    תנוחווווו