בילה פריינד בהלוויית אסתי: “איך מדברים ככה נגד חסידות מפוארת?”

בילה פריינד, החרדית שהתפרסמה כשהגנה בגופה על מחבל מפני לינץ', התייצבה בהלוויה של אסתי וינשטיין: "מכירה את השויגער שלה ככה קרוב. גם אסתי עצמה הייתה אצלי לא מעט, ניסיתי לעזור, לא הצלחתי" • "היא נפלה בה.ל.ל. זה הסיפור. אנשים מחפשים שם סיוע. מה הם יכולים לתת לנפש? ריקנות"
כ"ד סיון התשע"ו / 29.06.2016 22:53

קשה היה לפספס את דמותה המרשימה של בילה פריינד.

מצאתי אותה שקועה בשיחה עם שני חסידים, שהגיעו אל הלווייתה של אסתי ויינשטיין בבית העלמין ירקון. הם נראו יוצאי דופן על רקע העובדה שהיה זה החלק הראשון של הלוויה, החלק שנוהל על ידי החילונים.

“אני בילה פריינד, שהגנתי בגופי על המחבל”, הציגה את עצמה, אחרי כמה דקות של שיחה קולחת בינינו. שתי נשים חרדיות שנקלעו למקום בו הן חשות די זרות, על רקע עשרות שהגיעו עם פרחים בידם, ולקול צלילי מנגינות של זמרים חילונים.

בלה היא ירושלמית, כלתו של הרב אשר פריינד זצ”ל, רעייתו של בנו, אברהם פריינד ז”ל, שהלך לעולמו לפני 20 שנה והשאיר אותה אלמנה צעירה.

“אוי, כמה שהכרתי את המשפחה של אסתי”, היא פתחה, ובעיניה ניקוו דמעות. “מכירה את השויגער שלה ככה קרוב. גם אסתי עצמה הייתה אצלי לא מעט, ניסיתי לעזור, לא הצלחתי”.

בשנת 1992 ארע פיגוע ליד שוק מחנה יהודה. עדנאן אלאפנדי, מחבל ערבי, דקר שני ילדים יהודים. רק דקות אחדות חלפו בטרם נתפס המחבל בחניון סמוך, כשהוא שוכב על הקרקע. ההמון הזועם החל להכות אותו מכות נמרצות, ורק כפסע היה בינו לבין מוות בלינץ’.

פריינד, שעברה במקום, מיהרה לפרוץ את חומת האדם, להגיע אל המחבל, ובאומץ לב לגונן עליו בגופה.

“אוהבת ערבים”, כינו אותה ההמונים, כשהם בועטים בה ומכים אותה באגרופים. אבל היא המשיכה לעשות את מה שהיה ראוי בעיניה. בדיוק כפי שהגיעה אל הלוויה, כבר בחלקה הראשון, רק כי חשה שזה מה שעליה לעשות.

היא עצמה עובדת סוציאלית, בוגרת מכון אדלר, בו עבדה גם אסתי. היא השתתפה בשמחות משפחתיות של משפחת ווינשטיין, מכירה אותם “על כף ידי”, כהגדרתה.

“היא נפלה בה.ל.ל.”, לחשה לי, אולי כדי שאף אחד מהקהל המוסת לא ישמע. “אנשים מחפשים שם סיוע. מה הם יכולים לתת לנפש? איזה תחליף יש להם לתת לדת היהודית? ריקנות, זה מה שהם מציעים”.

“זה הסיפור. היא נפלה בה.ל.ל.”, היא קובעת.

ברקע, מילים קשות של המספידים כנגד כל הציבור החרדי. “האשם הוא בתרבות החרדית, תרבות שמחנכת לעצלות”, קראו נואמים.

היא מזועזעת בדיוק כמוני. “הייתי שכנה של ה’בית ישראל’, איך אפשר לדבר ככה נגד חסידות מפוארת?” – היא תוהה.

הדפס כתבה

5 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אכן אישה ומחנכת דגולה רבת מעש ופעלים ועיצה ממנה נלמד
    30/06/2016 01:46
    יעקב החרדי
  1. ממש שיא ההתיפיפות אין לכם משיהו אחר חוץ מאישה דגולה שלא מצאה להגן בגוה אלא על מחבל יען יראו עד כמה יפת נפש היא
    היא תנחנו עיצה ורק ממנה נלמד
    חסרי משוגעים אנחנו ?
    הצביעות והרדידות שוברת שיא חדש

  2. חסידות מפוארת ונקודות שחורות
    30/06/2016 10:40
    משה
  3. הגב’ פריינד עושה שירות דב לחסידות גור–שאינה זקוקה למחמאות שלה, ומאידך מה שקרה הוא נקודה שחורה מאד נוספת לדמות החסידות הזאת–אנו זוכרים את יחסה לעליה לארץ לפני השואה–את הצלת “גדוליה” תוך כדי השואה. וכמובן הדימוי הכוחני שלה .היה מוטב לה וליתר התועמלנים שישתקו עד יעבור זעם.

    • מוישלה בצלאלי   30/06/2016 13:54

      לשנוא את גור זה אחלה, אבל למה לעוות עובדות, גור היתה אולי בחסידות היחידה שהיתה פעילה בעד עליה לארץ ישראל לפני מלחמת העולם השניה, יש אף מכתב מאדמור מחבד הרייץ על כך לאמרי אמת שמוחה בו על כך, האמרי אמת מגור בעצמו כבר החליט לעלות לארץ והיה כאן בחגים ולא עשה יו”ט שני, אלא שהחסידי ם הכריחו אותו ע”י שהשיבו בית דין לחזור לחו”ל, האדמור הזקן מגור דירבן את חסידיו בכל כוחו לרכוש קרקעות בישראל ןעלות אליה, אך יד ההשגחה רצתה אחרת, ולמסקנה כמו שפה סילפת דברים כתובים ומוכחים כך שינאתך לגור מרשה לך לסלף עוד הרבה דברים,
      ובכלל שמתי לב כי רוב הכותבים כאן נגד גור הם מאוהבי ישראל הגדולים אנשי חב”ד, (זה לא חב”ד החסידית אלא האינטרנטית) ולצערי חיפשתי הרבה בדברי הרבי היכן אמר כי חסידי גור אינם מכלל עם ישראל, מצאתי שם את ההפוך, אולי שינאתם לגור נובעת מהסיבה הפשוטה אלו הכתבים בחרו להם להיות מאנשי הקידמה ועצב את במודרנציה החרדית למולם גור מסמלת את השמרנות ועל כך אנו שמחים בשנאתכם הנבובה והעילגת, טוב לנו להיות מאוהבים ומקורבים לסבותיכם חסידי חב”ד האוטנתיים עם ניחוח מסירות נפש על קתה קוצו של יו”ד,

  4. פרוינד זה כולל
    30/06/2016 13:44
    דיוי
  5. את נסיון ההתאבדות שלה לפני כשבע שנים??? זה אומר שהיא המציאה סיפור נגד בעלה???

  6. מדוע ולמה
    01/07/2016 01:47
    גד
  7. למה אתם מצנזרים, ולא הכנסתם את התגובה שלי?<