שמעת שר’ עמרם מתחתן עם גיורת?

הסטטוס קוו הדתי ישראלי לא היה תמיד נחלתה של החברה במדינת ישראל • לא מעט מלחמות ניטשו עד לייסודו המוכר • אבל גם רבי עמרם בלוי ידע: קרבות הן לא תמיד הדרך
שי ויספיש
ד' סיון התשע"ד / 02.06.2014 17:09

רות ? גיורת ?

שמעת שר’ עמרם מתחתן עם גיורת נוצריה לשעבר ??

השנה 1953, וברחובות מאה שערים, הפגנה סוערת של כ- 200 מאנשי נטורי קרתא מול המשטרה הצבאית שערכה ‘סריקות’ ברחובותיה הצרים של השכונה החרדית במטרה למצוא סרבני גיוס.

כעשרה מפגינים נעצרו, כשבראשם מיודעינו ר’ עמרם בלוי מנהיג ומייסד נטורי קרתא,  ובנו אורי בלוי.

את זעקות התפילה וקולות השופרות בזכרון מויש’ה ובבתי הכנסיות השונים בירושלים, זוכרים הסבים שלנו היטב.

בהמשך היום נעצרו על ידי המשטרה למעלה ממאה צעירים וצעירות שהובאו ללשכת הגיוס.

וההיסטוריה סביב ר’ עמרם בלוי לא נעצרת רק בשאלת הגיוס. ר’ עמרם היה חלוץ לפני המחנה בכל המלחמות על צביונה הדתי של ירושלים. כך למשל בפרשיית בית הקולנוע אדיסון ברחוב ישעיהו בירושלים, שהקרנות הסרטים המוצגים בו אמנם לא היו בשבת, אך מכירת הכרטיסים התבצעה בשבת.

חזרו לבית הסבא, או אפילו האבא במקרה זה, שזוכרים מן הסתם היטב את ר’ עמרם בלוי ראשון וחלוץ להכניס את ראשו אל בין סורגי עמדת מכירת הכרטיסים כששומרי החוק מפליאים בו את אלותיהם ואגרופיהם מבפנים ומבחוץ עד זוב דם, ור’ עמרם, לא נרתע – עומד הוא כפוף, שאנן ורגוע. היו שטענו, שחיוך קל נסוך היה על פניו.

דמויות כר’ עמרם היו בזמנו, וקצת לאחריו, עד שנמוגו כליל.

מלחמתם לא תמיד צלחה, הם חוו קשיים וחצו מהמורות, אך הם לא התייאשו והמשיכו להקריב את נפשם וגופם למען האידיאולוגיה של שמירת הציביון היהודי/חרדי בארץ הקודש.

בזכות ר’ עמרם

איך מלחמות ההיסטוריה הלא רחוקה קשורות לזמננו ? אבקש לענות על כך בשתי תובנות, המשלימות האחת את חברתה, גם אם הן נראות כסותרות.

האחת: כשיש דרך הידברות, היא הדרך המבורכת, גם אם לפעמים ובמקרים מסויימים היא נכשלת.

גם ר’ עמרם, בדרכו הייחודית ידע שלא כל מערכה, סופה הצלחה. גם הוא ידע לקבל את האחר על אף השוני, גם הוא ידע להינשא לגיורת, נוצריה לשעבר, אך יהודיה צדיקה ושלמה בהווה. במילים אחרות, ר’ עמרם ידע מתי צריך לשנות מהנורמה אך גם להישמר מכל משמר שלא לאבד את הזהות היהודית בדרך.

התובנה הזו מקבלת משנה תוקף בימינו, כאשר יש התעניינות והתקרבות מבורכת בקרב האוכלסיה הכללית, שרוצה באמת להכיר ולהבין ואפילו לכבד את נבכי החברה החרדית ועקרונותיה.

והשניה, לא פחות חשובה: אל לנו לשכוח להכיר טובה גם לדמויות הקיצוניות יותר בזמנו, שקרבותיהם למען היהדות החרדית, הם שהביאו לסטטוס קוו המוכר לנו כיום בנושאים שונים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כמו שאומרת הבדיחה, נו, לנישואין שניים גם זה טוב
    05/06/2014 02:09
    סליחה
  1. שלא תהיינה תלונות אני לא נגד גרים יש לי דודה גיורת והיא אשה מיוחדת מאד.
    רק שבמציאות שלנו – זה נתפס כמשהו ש”תופס” רק בנישואין שניים, לא בנישואין ראשונים. וכן, גם הדודה שלי נעשתה דודתי בנישואין שניים של הדוד.