בגלל סבא לא קראתי את הספר של אסתי וינשטיין
בבית הורי שתי תמונות היו ועודן תלויות, זו לצד זו, על הקיר בסלון.
באחת ‘החפץ חיים’, בשנייה ‘הבית ישראל’ מגור.
את החפץ חיים אין צורך להסביר. אותו תוכלו למצוא כמעט בכל בית דתי, מגזר ועדה – רבן של כל בני הגולה היה.
הבית ישראל, לעומת זאת, נמצא שם כי סבא היה חסיד גור. לא ממש עד הסוף, ספודיק הוא לא חבש וגם ‘התקנות’ הכה מדוברות כעת לא ייושמו בביתו, כך אני משער. אך הוא עדיין הקפיד לשמור אמונים לדרך בית הוריו בוורשא. וכנראה שאפילו ביתר שאת אחר שהחסידות כמעט והוכחדה בימי השואה. היה לו את הרבי שלו והוא חש השתייכות לחצר החסידית.
אבי ז”ל ואחיו יבדל”ח גם את הקשר המסוים ההוא, כמו בהרבה מאוד משפחות חסידיות אחרות, לא המשיכו.
הם, שכבר למדו בישיבות ליטאיות, שינו לבושם והנהגותיהם. כנראה שגם סבא רצה בכך בסופו של דבר מסיבותיו שלו. כך שלנו, דור הנכדים והנינים ובני הנינים, מה שנותר מאותה מורשת גורית, זו אולי רק תשלובת נוסח ספרד בתפילה ונוסח אשכנז בקשר התפילין כמנהג גור.
אך מסבא ז”ל עצמו נותרה לנו מורשת ענקית. והיא דווקא קשורה בעבותות יותר לשכנו לסלון של הבית ישראל הרבי של סבא – מורשת החפץ חיים.
סבא לא היה מדבר לשון הרע. מעולם. אף פעם ובשום מצב שהוא.
באנטוורפן שם התגורר במשך שנים ארוכות קודם נישואיו, וגם אחר כך כשנשא את סבתא ז”ל עד פרוץ מלחמת העולם השניה, היו מכנים אותו הכל “רעב אל’ה בעל הלשון הנקייה”.
פעם בשולחן השבת בניו, אבי ואחיו, ריכלו על אחד ממוריהם בתלמוד התורה. סבא העיר להם וביקש מהם להפסיק. כאשר המשיכו לרכל נטל סבא את צלחת המרק ועבר לאכול במטבח. סבתא ניסתה לשכנעו לחזור בהבטחה שהילדים לא ישובו לסורם, אך הוא סרב בתוקף.
“בהלכה כתוב שחובה להתרחק מלשון הרע כמו מאש בוערת כשהתוכחה אינה מועילה”, אמר לסבתא, ואת סעודת השבת סיים שם על השולחן הקטן במטבח.
מאז לא נשמעו יותר לשון הרע ורכילות בסעודות המשפחתיות, וסביר להניח שגם באופן כללי הרבה פחות בין ילדי הבית.
עושה כרצונו
“אתה מוכרח לקרוא את הספר שכתבה, זה רץ עכשיו בכל מקום”, הוא דחק בי.
ואכן, בקליק אחד קטן ומהיר הורדתי את הספר.
ומאז הוא ממתין שם בתיבת ההורדות שרק אלחץ עליו ואקרא “הכל”.
את כל הכאב והכעס והתסכול והיאוש. אבל גם את כל העדויות המפורטות עד דק והסיפורים האישיים שהיו או שלא היו, זאת לא נוכל כבר לדעת לעולם, ואת כל האשמות המשתלחות כאש בוערת.
את כל אותה רכילות מושכת כל כך אך אסורה בתכלית ומשחיתה כל כך.
ועכשיו סבא מסתכל עלי מלמעלה, וגם אבא שבכל פעם שדיברנו לשון הרע היה מזכיר את הסיפור ההוא שלהם עם סבא, וגם החפץ חיים מסתכל עלי, וגם אלוקים.
וכן, גם אסתי ז”ל עצמה מסתכלת.
ומחקתי את הקובץ.
-
יפה!
טוב מידי פעם לראות הבלחות של שפיות בעולם חסר שפיות. -
הכותב הוא כנראה טוקבקיסט–לכתוב כמות כזאת של דברים בטלים בזמן כ’כ קצר מתאים בעיקר לטוקבקיסט.כידוע הנייר אינו מסמיק–אבל מי שקורא הדברים מסמיק מבושה על התוכן המדולדל.
-
תתמקדו בעיקר ותבינו עד כמה האשה הזאת הייתה מסכנה אודות לכל הכתות הקיצוניות האלה בחברה שלנו שמגדירים את עצמם כחרדים
-
פרחים ללוויה ביקשה
בליל של חול וקדושה.
חיים כה קצרים
של אישה כה יפה.
פיתולי מחשבה
כה קשה הבחירה.
מערכות ישנות
תשוקות חדשות.
ילדות קטנות
ילדות גדולות
צועדת לבד
רוצה את הביחד.
מביטה למעלה
נאבקת בפחדיה.
מביטה למטה
נאבקת בעברה.
פרחים ביקשה
להביע ריחוקה.
ובשקט שלה
את אי ניתוקה. -
הכובש. כן, דרושה פעולה אמיתית. פעולת נפש. לא לחיצה על כפתור מחק. מה יותר קל.
-
כבעלת תשובה שנים ארוכות וכאחת שמאמניה בכל לב שהאמת הפנימית והחיצונית הם הדבר החשוב ביותר אני מבינה מדוע בורא עולם שלח לנו את אסתי ויינשטיין. יש פה ההרבה חשבון נפש .אבל הספר!!! קראתי אותו ולא שיתפתי ולא אשתף ברשת. ואני שמחה שלא קראת וצר לי על כל אחד שיקרא כי הסיפור גולש למקומות ולתאורים שקשה לי לנקות ממני וקשה לי להבין על מה היא חשבה כשהיא רצתה שיפיצו את הסיפור? כמה צער,עוגמת נפש ובזיון היא גורמת גם לעצמה וגם לבעלה לשעבר לילדות לנכדים ולכל העולם שממנו היא באה. ספר שיהפוך להיות “להיט” שלבטח לא יהי לה מליץ יושר במקום שאליו היא בחרה ללכת עכשיו.
-
30/06/2016 11:26
קראתי את הספר והיה מש קשה לי לקרוא אותו, אני אישה דתיה מאמינה אמא ל-9 ילדים (כן ירבו) חיה באושר ובשמחה עם בעלי (אני דתיה לאומית) ומה שהיא כותבת בספר הוא אות ואזהרה, שיראו כולם מה באמת קורה שם, מה קורה בדורנו, דורו של משיח שאפילו אמוראים קדושים וצדיקים ידעו שזהו דור הגאולה ולא היו מוכנים להיות בו. נכון שלא כל הדתיים\ חרדים סוטים במידה כזאת, אבל יש כאלו לצערנו וזה נורא ואיום.
מה שאת טוענת זה שיש לכבס את הכביסה המלוכלכת בפנים ולא בחוץ – זה מה שעושה החסידות הזאת, והיא עושה ההיפך… הכביסה המלוכלכת הזאת היא הבעיה של כולנו. אנחנו עם אחד ולנצח נישאר כך. אם הספר הזה שנכתב בדם, יזע ודמעות וכאב גדול, והספר התפרסם בצורה כזאת, כאש בשדה קוצים, זה כמובן, ללא ספק מבורא עולם, לעורר אותנו, לפתוח לנו את העיניים והאוזניים, למען יראו ויראו!
מצפה יותר מכל לגאולה השלמה, למשיח צדקנו שיבוא ויגאלנו!
-
-
קראתי ואני מתחרטת על כך. אכן תיאורי זוועה.הדבר היחידי שהבנתי ממנו זה המקום המאשים וחסר האחריות שלצערי מחפה דווקא על הרצונות שלה.
הייתי קוראת לספר שעשה (בעלי) כרצוני. שום דבר, גם לשיטתה, לא היה שם בכפיה.-
02/07/2016 21:38
ומי שמכיר שכן או חברה שאולי אצלו מתרחש דבר דומה, קטן או גדול, הסיפור יפקח את עיניו ואולי יציל נפשות. לא לעצום עיניים, מישהו משלם מחיר
-
02/07/2016 22:26
תתבישו לכם! ובמיוחד לנשים שבינכם.
אישה מתאבדת כי בעלה הסוטה שנים ארוכות מתעלל נפשית
וגורם לאישה לעשות כרצונו ואתם עוצמים עיניים?
כרגיל מטאטים מתחת לשטיח.
כל מי שמהלל את בעלה או לרגע חושב שאישה היתה עושה זאת מבחירה שלה,
מאחלת לו שבנותיו ישנאו אותו/ה ויתנכלו לו לא פחות מאיך שבנותיה של אסתי
התנהגו אליה.
כדאי שכל אחד מכם יעשה חשבון נפש באמירותיו.
יש אלוהים ואלוהים הוא דבר יפה ואנשים כמוכם וכמו שלמה ויינשטיין פשוט
מוציאים שם רע לכל הדת היפה.
-
-
הדברים שלך הם כמו מים קרים על נפש עייפה
פשוט כותב לעניין -
לצערי אני כן קראתי, ומהר התחרטתי. מכיוון שכל המסקנות שהיו לי הן, שהמנוחה נ”ע ךקתה בנפשה והידרדרה לשאול תחתיות האנושות עד כמה האדם מוכן לעשות למען סיפוק תאוותיו, ממש מחריד!!!! החרטה נבעה של”ע היא כבר בעולם האמת ולעלות קיטרוגים כאלו קשים רק יעשו רע לנפשה האומללה.
-
ישר כח ירבו כמוך
-
דברים אחרים כן. אבל מה שיוצא מהלב נכנס אל הלב.
הבורות, עצימת העיניים, השתיקה, ההתעלמות והדחייה הן הבעיה ולא הפתרון! -
כמובן שרק אדם מאמין יכול לקרוא זאת
-
לשון הרע – רע. לעמוד על דם רעך – רע מאד. אפילו שהרע היא אישה
-
את שמעון קופר שפט בית המשפט למאסר עולם. שלמה ויינשטין חי לו בביתו עם בנותיו ונכדיו
-
אם היא כל כך אהבה את ילדיה מדוע היא הפיצה את זה ועשתה להם כאלה בזיונות שילוו אותם כל החיים, הם ובניהם ובני בניהם.
על זה נאמר “כל העובר עבירה בסתר, נפרעים ממנו בגלוי”.
הזכיר לי מאד את הסיפור על ‘אחר’ בגמרא.
רחמנות על בעלה ! -
הסבא שמסתכל מלמעלה מבין שאתה פחדן שמפחד להסכתל לאמת בעיניים.
-
03/07/2016 23:44
וגם קרוב למדי ברוב העולם החרדי שלקח תורה וטכנולוגיה לחיים בריאים ועשה בה כרצונו איבד צלם אנוש עולם שלם (סליחה אם הכללתי) שמוצא גיבויים בתורה לאונס להשפלה ללא ללכת לצבא ולכל הפגמים והחטאים הרבים שהם מקיימים. ביום שיבינו שאין להם שום תורה ושאהבת חינם דאגה לזולת וחוסר שיפוט הם העיקר מבטיחה משיח באותו יום. עד אז רוב רובם הם ערב רב וידוע שבדור משיח קשה מאוד להבדיל. הכובע על הראש וכל התחפושות לא מחפות על המעשים הנבזים. בנות שניתקו קשר עם אימן כי חברה בדרך אחרת בושה וחרפה ללא קשר בכלל לזוועות שעברה. יהי זכרה ברוך אני בטוחה שסבא שלך והחפץ חיים מחזיקים לה יד ולא לך איש פחדן. מי שמאמין לא מפחד!!
-
-
היא חושפת פרטים מאוד חשובים של תקנות קיצוניות הנוגדות את ההלכה הכתובה! הספר מלמד אותנו איך חומרות יתרות עלולות לגרום לבילבול בין מהי הלכה ומה היא חומרה, וכשהתקנות קיצוניות והם גזרות שהציבור אינו יכול לעמוד בהן – כמה רחוק אפשר ללכת ולפרוץ כל גבול הלכתי אפשרי. לא לשווא נאמר : ״בל תוסיף״.
אתה יוצא נגד קריאה של הספר של אסתי ויינשטיין בתואנה של ״לשון הרע״. האירוניה היא שבין השורות מסתתר חטא לשון הרע שלך בעצמך נגד אסתי ויינשטיין בעצמה, שהעזה לחשוף עוולות בחברה- כאילו שהיא חטאה בכך שסיפרה פרטים מבישים על החברה החרדית- גם אם אינך מזדהה עם הכת שאליה היא משתייכת.
כמה אופייני- אם נכתב משהו נגד חרדים- מיד קוראים לזה ״לשון הרע״ ומאשימים את הקרבן, במקום לעשות חשבון נפש. אצלנו הכל מושלם, חוץ מכמה עשבים שוטים שאינם באמת שייכים לנו. וכמובן שאם אישה נאנסת ונשלטת על ידי בעלה ( אחד מהפרטים המזעזעים בסיפור הטמא שלא קראת) – ברור שזוהי אשמת הקרבן. אז מטאטאים הכל מתחת לשטיח והכל נראה מושלם על פני השטח.
אגב, כל ספרי ההיסטוריה, התנ״ך, הגמרא וכיו״ב הם לשון הרע אחד גדול. מה לעשות שלפעמים בשביל ללמוד לעתיד צריך לחשוף דברים קשים, גם אם הם לא נעימים לאוזן.