בנימין נתניהו מול נפתלי בנט בצ’אט לייב בפייסבוק • מי יצא טוב יותר?

צפייה מקבילה בשידורים חיים בפייסבוק של ראש הממשלה ושל שר החינוך, המחישה את פער הדורות: נתניהו בתפקיד המבוגר האחראי, המעונב, המתוכנן, לעומת בנט בתפקיד הספונטני, המזיע, המשוחרר בדרכים • טל שניידר צפתה ומציגה כמה אבחנות • מה הציג נתניהו לגולשים, מדוע כיוון בנט את המצלמה לעבר הנהג האישי, ועל איזו שאלה הוא בחר לענות
טל שניידר
כ' סיון התשע"ו / 26.06.2016 01:40

צפייה מקבילה בשידורים החיים של ראש הממשלה בנימין נתניהו (חמישי אחר הצהרים) ושל שר החינוך נפתלי בנט (שלישי בצהריים) המחישה את פער הדורות.

כ-18 דקות של נתניהו, בתפקיד המבוגר האחראי, המעונב, המתוכנן, מי שגם בשידור חי עובר את המסך כאילו נמסרו שם הוראות בימוי מדוקדקות, זאת לעומת 15 דקות של בנט בתפקיד הספונטני, המזיע, המשוחרר בדרכים.

סמיכות השידורים, ואופיים – מענה מיידי לשאלות גולשים, באמצעות שידורים חיים בפייסבוק, סיקרנו אותי.

22 שנים מפרידות בין נתניהו לבנט. וגם: יש הבדלים במעמד ואולי אף בסידורי אבטחה. מישהו מלשכת ראש הממשלה הסביר לי פעם שנתניהו אינו יכול להתחבר סתם כך לנייד, בשל שיקולי אבטחה.

איני יודעת אם זה נכון או שמא תירוץ ובכל זאת, תוצרי הווידאו של שניהם רחוקים מאוד.

>לינק לוידאו צ׳אט של נתניהו 

יצוין: זו פעם השניה שהוא מכנס שידור מן הסוג הזה ומשיב לשאלות גולשים.

נתניהו ובנט בשדור חיסטטוס ההזמנה לשידור, עם מחשב מק (מגניב יותר)

הנה כמה אבחנות:

נתניהו העלה תצלום טיזר המזמין גולשים לשאול שאלות. לי יש ביקורת עצומה על כך שאינו מקיים מסיבות עיתונאים,אינו מתראיין, אינו משוחח עם התקשורת כפי שעליו לעשות במדינה דמוקרטית – אך אשים את העניין הזה בצד לרגע. הצ׳אט הנ״ל אינו תחליף לעיתונות.

תמונת ההזמנה לצ׳אט צולמה עם מחשב מק על השולחן. לאחר מכן, בוידאו חי, נתניהו הקריא שאלות מצג של מחשב אחר, פיסי כנראה.

לאן נעלם המק? אולי המק הועמד על חצובה ממול ומתוכו צולם נתניהו? כל אחד יכול להבחין שמדובר בשני מחשבים שונים. יתכן שרק נתניהו לא שם לב לכך שבתמונת ההזמנה לצ׳אט הוא יושב עם מחשב מגניב ומודרני, אבל לא באמת משתמש בו לאחר מכן?

עוד נקודה: במהלך הצ׳אט, נתניהו כמעט ולא נוגע במחשב. מדי דקה, מרפרף קלות על חיצי המקלדת (אני מנחשת זאת לפי המקום בו הניח את ידו). אולם למעט החיצים, הלפטופ זר ומנוכר לנתניהו. אין לו חיבה למחשבים וגאדג׳טים, זאת, אגב, כבר פורסם בעבר. אבל תמיד ניתן לראות זאת שוב: נתניהו אינו מתחבר למכשירי העולם החדש.

אגב, טראמפ צייץ השבוע ציוץ ממנו משתמע, כי העובדה שהילרי קלינטון לא יודעת לשלוח אי-מיילים מלמדת על כך שאינה מתאימה להוביל את הכלכלה האמריקנית (״היא מסכנת את המדינה״). בעבר נרמז לגביה שהיא חסרת ידע במחשבים/מכשירים.

קלינטון בת 68, נתניהו בן 66, טראמפ בן 70. גיל לעיתים משמש כהסבר לחוסר יכולת להשתמש בכלים מודרניים, בלהבין מיילים, פייסבוק, מחשבים וכולי.

ובחזרה לצ׳אט של נתניהו: כאמור, הוא מעונב, ממוזג, מתוכנן. בסוף הסרטון הוא קם והולך בלשכה, מראה לגולשים את מוצג הטילים, העתיק לעומת המודרני, זה שתקף את ישראל לעומת זה שמגן עלינו.

זה לא רק צ׳אט גולשים, זה סרט עלילתי קצר. יש במאי, יש מפיק, ויש משווקים. ברור שהשאלות נבחרו בקפידה (גם בנט, בהמשך, בורר את השאלות הרצויות לו, אין בכך חדש).

ואחרי שהאזנתי לכל העלילה, שני דברים בלבד (מבחינת התוכן) משכו את תשומת לבי:

האחד – פניה ישירה לציבור: “תעזרו קצת” בנוגע להובלת רפורמות חוקתיות. אחד הגולשים שאל את נתניהו על הקמת מערכת פוליטית דו-מפלגתית – ונתניהו השיב: ״הקמנו ועדת שרים, כי אני התעקשתי על זה בהסכם הקואליציוני. זה גורם לקשיים, תעזרו קצת. לא צריך להפעיל לחץ עלי, תעזרו שם (הכוונה בקרב המפלגות האחרות), כי צריך לשנות את השיטה הפוליטית של ישראל״.

טוב, אז אמר.

נתניהו מבטיח שנים ארוכות שינויים בשיטת הבחירות. עוד הבטחות שאין עשיה בצידן.

והשני – נתניהו נשאל מה הספר אותו הוא קורא והשיב: ״תעשיות העתיד״.

בהנחה ומדובר בספר The Industries of the Future, הרי שזה מפתיע לשמוע שנתניהו מתחבר לאלק רוס, אחד מאנשי הצוות הבכירים של אובמה, מי שליווה אותו בקמפיין 2008, ולאחר מכן הוביל את אגף הניו מדיה של מחלקת המדינה.

אלק רוס אף ביקר בישראל לפני כמה שנים והציג כאן גישות חדשניות בתחום הניו מדיה בנושאים דיפלומטיים ויחסי חוץ. הוזמנתי אז על ידי השגרירות האמריקאית לפגוש ולשמוע אותו, היה מעניין.

נתניהו ובנט בשדור חי

ועכשיו בנט:

הפוליטיקאי בן ה-44 מרגיש הרבה יותר נוח עם הנייד. מי צריך בכלל לפטופ או שולחן או תאורה טובה. הוא שולף את המכשיר, מחובר עם האוזנייה ולא ממש מוטרד מאיך שהוא נראה – ומשוחח עם הגולשים תוך שהוא בנסיעה.

מסתכל בעצמו על השאלות, בוחר למה לענות, ומנהל הכל לבד.

פעמיים במהלך הנסיעה מסובב בנט את המצלמה לכיוונו של דני הנהג (״עובד המדינה הכי טוב שיש״) כדי להשיב לשואלים בקיר הפייסבוק שלו האם הוא נוהג ומתראיין בו זמנית.

לא, ברור שלא.

יש משהו מרתיע בסרטון בתחילה, בכך שבנט נע במכונית תוך שהוא פוזל בסלפי-וידאו לתוך המצלמה.

>לינק לוידאו הצ׳ט של בנט

הדיון אצל בנט דינמי, קופצני, אבל הוא מתקבל לא פחות רהוט מנתניהו.

אף אחד לא צריך להפעיל לו המכשירים, להציב אותו מול מצלמה או לתכנן סיבוב מודרך בתוך הלשכה.

ה-Backdrop של בנט הן חולצות מגוהצות תלויות בירכתי הרכב והנוף שחולף בחלון הצידי. לעיתים בנט פוזל לתוך המצלמה, ומדי פעם מפספס את עצמו בפריים, אבל רוב הזמן השיחה ממוקדת ויעילה.

בסוף השיחה הוא מציע לגולשים – תנו לי עצות איך לצלם את זה קצת יותר טוב. לפעם הבאה.

בנט מנצל את ה’חור’ בלוח זמנים – זמן הנסיעה באוטו.

רוב הפוליטקאים (שיש להם נהגים) משוחחים בטלפון בדרכים עם פעילים, עיתונאים, אנשי הצוות שלהם. יש כאן ניצול זמן יעיל.

נתניהו ובנט בשדור חיבנט פונה לגולשים במהלך צ׳אט לייב בפייס

נתניהו ובנט בשדור חידני הנהג בשידור חי בצ׳אט של בנט 

באשר לתוכן, לא יכולתי לפספס שכפי נתניהו לעיל, בנט מבקש עזרה מן הגולשים.

״מתי תספח את השטחים?״ – שואל אחד הגולשים.

בנט משיב: ״יש לי רק שמונה מנדטים, אם תארגנו את החברים שלכם לתמוך בבית היהודי ויהיו לנו 30 מנדטים, אז אוכל להביא לידי ביטוי את המדיניות של סיפוח השטחים״.

״מתי תהיה ראש ממשלה?״ – בנט מקריא את השאלה של אחד הגולשים (זכרו, הוא בוחר את השאלות בעצמו).

והוא משיב: ״תלוי בציבור, כשהציבור יבחר בי, אז זה יקרה״.

• מתוך הפלוג של טל שניידר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות