צדק מאוחר: 3 שנים אחרי שנרצח הוכר הרב כנפגע פעולות איבה

הרב משה טלבי הי"ד מרמת הגולן, נמצא ירוי לפני יותר משלוש שנים סמוך לשערי הישוב רבבה בשומרון, כשרכבו מונע ואקדח לצידו • למרות כל הממצאים בשטח, המשטרה הכריזה: התאבדות • אחרי מאבק ממושך של משפחתו, הודיעה כעת פרקליטות המדינה: ניתן להגדיר באופן רשמי את הרב משה טלבי ז"ל כהרוג טרור
יוני גרין
ד' סיון התשע"ד / 02.06.2014 12:58

הרב משה טלבי הי”ד, שנרצח לפני כשלוש שנים, אולם המשטרה התעקשה להכריז כי התאבד – הוכר על ידי המדינה, לאחר מאבק ממושך של בני משפחתו, כחלל פעולות איבה ואת משפחתו כנפגעת פעולות איבה. זאת על אף שעד כה לא אותרו החשודים ברצח.

גיסו, עו”ד שמואל לנקרי, הגדיר את ההחלטה שקיבל פרקליט המדינה, עו”ד שי ניצן, בערוץ 7:  “שמחת עניים של המשפחה. שלוש שנות מאבק מתמשך נגד הטלת הדופי באישיותו של הרב טלבי הגיע להכרעה”.

טלבי, בן 54, אב לשבעה, איש חיספין שברמת הגולן, נמצא ירוי, סמוך לשערי הישוב רבבה בשומרון כשרכבו מונע, אורותיו דולקים ואקדח לצידו. בני משפחתו ומקורביו היו משוכנעים, לאור הממצאים, שמדובר בפיגוע רצחני. לעומת זאת גורמים הקשורים לחקירת המשטרה קבעו כי מדובר היה בהתאבדות.

בתחקיר של ערוץ 2 – ‘360’, ששודר בשעתו הוצגו עדויות מהן עלו ספקות רבים לגבי אמינות חקירת המשטרה. מהתחקיר עלה כי הראשון שהגיע לזירה, היה נהג רכב מסחרי שצילם במכשיר הנייד שלו את הרב טלבי רגעים ספורים אחרי מותו. בתמונה הוא מצולם כאשר הוא שוכב על הרצפה, שתי ידיו תחת גופו ואקדחו מצד שמאל, זאת למרות שחור הכניסה בראשו נמצא בצד ימין.

בזירת המוות נמצאו תרמילים רבים בשני מקבצים – מקבץ אחד על הכביש ומקבץ אחד סמוך לגופתו של הרב טלבי, דבר הסותר את טענת ההתאבדות. עוד התברר, כי המשטרה חקרה את האירוע 20 דקות בלבד והוציאה הודעה כי מדובר בהתאבדות.

אשתו, ברוריה, אמרה אז: “רצחו את משה פעמיים. פעם מישהו רצח אותו ופעם נוספת המשטרה”.

לצורך הבאת עדויות כי הרב טלבי נרצח ולא התאבד, נאלצו בני המשפחה לפתוח את הקבר, על מנת להוציא את הבגדים המוכתמים בדם. “אנחנו חייבים לטהר את השם שלו – לא נוותר עד שננצח”, אמר אז צביאל טלבי, בנו של הרב משה טלבי ז”ל.

משטרת ישראל הגיבה אז לתחקיר התכנית: “המשטרה לא הכריזה מעולם כי מדובר בהתאבדות. טרם נקבעו מסקנות חד משמעיות על אף שיש בידינו עובדות אשר לא עומדות בקנה אחד עם הטענות לרצח”.

מבקר המדינה תוקף

לפני שלושה חודשים הטיח מבקר המדינה ביקורת קשה במשטרה על ההתנהלות הלקויה בפרשת הרצח. בשיחה עם ערוץ 7 הרחיב גיסו של הרב טלבי, עו”ד שמואל לנקרי, על הליקויים החמורים שהתגלו בהתנהלות המשטרה והפרקליטות ועל תוכן מכתבו התקיף של מבקר המדינה.

מדובר בזירה שנמצאו בה שישה קליעי אקדח, על הגופה נמצאו סימני אלימות, מנוע הרכב פעל ואורותיו דולקים כשהוא חונה בזוית אלכסונית לצד הכביש.

על אף נתונים אלה ורבים אחרים, מיהרה המשטרה לדווח כי ככל הנראה הרב טלבי שם קץ לחייו וירה בעצמו. המשפחה התקוממה נגד ההכרזה על רב שמח בחלקו, שלא הראה כל סימן המעיד על מצוקה כלשהי שתוביל למעשה מעין זה, ושכרה באופן פרטי את הפתולוג ד”ר חן קוגל שהעלה ממצאים נוספים הדוחים מכל וכל את אפשרות ההתאבדות. בין השאר מדובר בסימני אלימות ובטפטופי דם שנמצאו מספר מטרים מהמקום בו נמצאה הגופה.

“מצלמות האבטחה של שער הישוב רבבה, מצלמות שלא נבדקו על ידי המשטרה, הראו שתי דמויות בצד הדרך שככל הנראה המתינו לו. על אף דרישותיה החוזרות ונשנות של המשפחה ועל אף כתבות תחקיר שפורסמו בתקשורת סירבה המשטרה לבצע בדיקות מתחייבות והפרקליטות החליטה לסגור את התיק בתואנה שלא ניתן לדעת מה באמת קרה בזירת האירוע וכי ישנה סבירות לירי עצמי. בכך העניקה הפרקליטות גיבוי לסברת המשטרה”, אמר לנקרי.

המשטרה הסתירה מידע

בירור מאוחר העלה כי המשטרה הסתירה מידע נוסף שביכולתו היה להוכיח שאין מדובר בהתאבדות אלא ברצח. בין השאר מדובר בסימני DNA שאינם של הרב טלבי המנוח ונמצאו על הדק האקדח ופסי הדריכה. נתון נוסף שהוסתר הוא תוצאות בדיקת המעבדה המלמדות כי הירי בוצע ממרחק של למעלה ממטר מגופו של הנרצח שכן לא נמצאו בפצעי כניסת הירי סמני עופרת, נחושת ואבק שריפה כפי שהדבר קיים כאשר מדובר בירי ממרחק של פחות ממטר.

גם על ידו של הרב טלבי לא נמצאו סימני דם כפי שאמורים היו להיות אם היה מדובר בירי עצמי. נתונים אלה, מתוך דו”חות משטרתיים, הוסתרו מידיעת המשפחה. לכל אלה מצטרפת חוות דעתו של איש המשטרה שבחן את רכבו של הרב טלבי ועל פי הנתונים על הכביש וזווית הצבת הרכב נראה כי הוא נעצר באופן פתאומי.

“כל זה לא גרם למשטרה לשנות את החלטתה”, אומר עו”ד לנקרי ומזכיר את הגיבוי שהוענק להחלטה זו מכיוונה של הפרקליטות.

המשפחה הגישה ערר לפרקליטות המדינה וזו דרשה מפרקליטות מחוז מרכז להורות על בדיקה חוזרת של הנתונים והוחלט לפתוח מחדש את התיק לחקירה ולבטל את סגירתו. אבל בפרקליטות מרכז סירבו להכריז על האירוע כעל רצח.

כאמור, אתמול סוף-סוף רשמה המשפחה ניצחון, כאשר הרב טלבי הי”ד הוכר כחלל פעולות איבה.

מקור: ערוץ 7

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות