שתיקת הנציגות החרדית: הודעת נתניהו על הכותל תואמה מראש

שרי רוט
|
י"א סיון התשע"ו / 16.06.2016 22:02
התפלאתם מדוע כשנתניהו פרסם הודעה ממנה השתמע גיבוי לרפורמים, הפוליטיקאים החרדים בחרו לשמור על שתיקה? הנה התשובה • מאחורי הקלעים קדם מו”מ טלפוני עם נציגים מהמפלגות החרדיות, הזועמים על הרב עמאר ש”תקע מקלות בגלגלים” • גורם חרדי בכיר: “דברי נתניהו הם בעיקר ביקורת על הראשל”צ הרב עמאר ולא הבעת תמיכה ברפורמים”

כמאה מחברי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית שהגיעו אחר הצהרים (חמישי) אל הרחבה העליונה בכותל המערבי, והתפללו גברים ונשים יחד ללא מחיצה, מצאו מולם עשרות חרדים ובחורי ישיבות שהתייצבו למחות נגד התפילה המתגרה, קראו קריאות, שרקו ושרו.

הרפורמים והקונסרבטיבים קיימו את ‘התפילה’ המעורבת, כ’נקמה’ על תפילתו של הראשל”צ הגרש”מ עמאר שלשום ברחבת ‘הכותל הרפורמי’.

מי שלכאורה התייצב לצד הרפורמים היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאמר בעקבות האירועים בכותל: “בשעה שאנחנו ממשיכים במאמצינו להגיע לפתרון שיאפשר לכל יהודי להרגיש בבית בכותל המערבי, יש כאלה שהיו מעדיפים לחלק את עמנו ואף להכריז שיהודים אחרים הם רשעים או שאינם יהודים כלל. עלינו לדחות את הדברים והמעשים הלא ראויים הללו”.

חברי כנסת החרדים, מש”ס ויהדות התורה, שמרו על שתיקה רועמת לנוכח האירועים, על אף שלרוב אינם מהססים להתבטא כנגד הרפורמים והקונסרבטיבים.

רבים, בהם עיתונאים, תהו גם לפשר שתיקתם של הח”כים לנוכח הודעתו של ראש הממשלה, שיש מי שראו בה גיבוי לרפורמים.

אלא שכעת חרדים 10 חושף, כי מאחורי הקלעים קדם לפרסום הודעתו של נתניהו משא ומתן טלפוני עם נציגים מהמפלגות החרדיות.

מאחורי ההודעה עמדה, למעשה, דווקא התפילה שקיים שלשום הראשל”צ הגר”ש עמאר ב’כותל הרפורמי’ – צעד שהלהיט את הרוחות וגרר את הפרובוקציה הנגדית של הרפורמים היום ברחבת הכותל.

במפלגות החרדיות לא אהבו, לשון המעטה, את הצעד בו נקט רבה של ירושלים וראו בו, כדברי אחד הבכירים, “תקיעת מקלות בגלגלים”.

שכן, שלב כיפופי הידיים בין הצדדים מגיע בדיוק כשבג”ץ קבע שלשום שבועיים נוספים בלבד,  ארכה למדינה להציג בפניו את מתווה בכותל המחודש – עד ה-30 ביוני.

בחודשים האחרונים מנסה מזכיר הממשלה דוד שרן להשיג הסכמות פשרה בין קודקודי המפלגות החרדיות לרפורמים, תוך מאמץ עילאי להגיע למתווה מוסכם בכותל המערבי. טובי המשפטנים יושבים על ניסוחים ועל הצעות פשרה – עד כה ללא הצלחה.

ברקע מונחת חרב בג”צ, שלא ניתן להתעלם ממנה, כאשר קיים חשש שפסק הדין של השופטים עלול להיות רק גרוע יותר מהמצב השורר כיום בכותל.

“הצעד של הרב עמאר נעשה על דעתו האישית בלבד”, אומר הערב לחרדים 10 גורם בכיר במפלגות החרדיות. “זו הייתה פרובוקציה לשמה”.

היו מי שראו בהודעות נתניהו ‘חציית קו אדום’ ואף מתחו ביקורת על הנציגות החרדית, שבחרה לשתוק. אלא שהנציגים החרדיים אינם מתרשמים מהביקורת ומסבירים, שלא באופן רשמי ושלא לייחוס, כי “דבריו של נתניהו היוו בעיקר ביקורת על הראשל”צ הגרש”מ עמאר, וממש לא  מתוך כוונה להביע תמיכה ברפורמים ובמאבקם”.

מאחורי הקלעים, כאמור, הניסוח הובא לאישור שני בכירים לפחות, למרות שהם בחרו שלא להגיב לדברים.

נשות הכותל, רפורמים, הכותל המערבי

אל הכעס השורר במפלגות החרדיות כלפי  הרב עמאר יש להוסיף, כי ב’דגל התורה’ מבקרים אותו כבר מאז פרשת ‘חוק עמאר’.

בטאון המפלגה ‘יתד נאמן’ יצא בסדרת מאמרים נגד גיורים בהם תמך ונגד ה’דיל’ עם הרב דוד סתיו. הרב עמאר עצמו, יש לציין, מכחיש מכל וכל כל קשר מצידו ל’דיל’ כזה.

בש”ס כועסים על הרב עמאר מסיבות פוליטיות, וזאת למרות שמעת לעת יוצאים במצג של “שלום, שלום”. כך היה כאשר יו”ר ש”ס אריה דרעי הגיע אל ביתו  של הראשל”צ בחג הפורים, וכך היה כשרב עמאר הגיע להשתתף בחתונת בת הזקונים של הראשל”צ הגר”י יוסף.

כך או כך, אם ציפיתם לזעם מצד נציגי הזיעות החרדיות על הודעת נתניהו – הוא לא יגיע.

לא כל עוד הידיעה נוסחה כאילו הייתה זו ‘תוכנית כבקשתך’.