לכל ‘תוקף קטינים’ יש משפחה. אז מה?

התרגלנו שעבירות תקיפה זוכות לטיפול בחדרי חדרים במקרה הטוב, ולשתיקה והתעלמות במקרה הפחות טוב • התרגלנו שלא מדברים, כי מרחמים על הפוגע ומשפחתו. התרגלנו לחשוב שאדם המחזיק במשרה תורנית ומוערך על ידי הציבור, לא הגיוני שיחטא בחטא כזה • הגיע הזמן שנתרגל למשהו אחר. למציאות
אביגייל קרלינסקי
א' סיון התשע"ו / 07.06.2016 08:49

הרוצח הסדרתי ג’ק המרטש נלכד.

ג’ק, יהודי אנגלי, הוסגר לרשויות על ידי מכרים יהודים. הוא נחקר כעת מול גורמי החוק ועובר בדיקה פסיכיאטרית. שמו פורסם על מנת שיגיעו עדויות שיובילו להרשעתו.

אביו כועס מאוד על חשיפת שמו ואומר: “גם אם חס ושלום בני עשה משהו, זו הדרך? ככה משקמים? איך העולם יראה את זה? זה חילול השם”.

נשמע הזוי האבא הזה, לא?

ועכשיו, נא להחליף את ג’ק המרטש בפוגע אחר. חרדי. פתאום זה לא נשמע לנו הזוי…

מדוע טיעון על הריסת שם טוב של משפחה שאביה רצח נפשות מקובל עלינו? מדוע אנו דואגים על פגיעה בשידוכים של אחיו ואחיותיו או ילדיו של פוגע, ולא על שלל השידוכים – והחיים שנהרסו, נהרסים וייהרסו בגללו? מדוע משפחת הפוגע הופכת להיות שיקול מרכזי?

אולי אנחנו פשוט לא יודעים שהטראומה הכי גדולה המוכרת לפסיכולוגיה כיום, היא טראומה של תקיפה ומעשים חמורים? אולי אנו מאמינים כי לפוגע צריך להיות פרצוף של אדם רע וסדיסט, והתנהגות יומיומית נבזית?

אכן, לצערי יש משקל לא מבוטל לחוסר המודעות על העומק האפשרי של פגיעה כזו, ולאופיה, או יותר נכון לשלל סוגיה ומיניה ודרכיה.

אך זוהי אינה הסיבה העיקרית.

ישנה עוד סיבה.

לצניעות, שהיא דבר מבורך מאוד בפני עצמו, יש מחיר כבד כאשר היא פוגשת את עולם הפגיעות.

מצניעים אותן.

ואם מצניעים אותן, משלמים: נותנים לפגיעות להמשיך להתרחש, נותנים לנו לחיות באשליה שזה לא באמת קורה אצלנו. לא מרתיעים פוגעים מלפגוע, לא מאפשרים לקרבנות לקבל את הדבר הבסיסי של צדק שיוצא לאור.

לא מונעים את הפשע הבא.

שומרים על צניעות ושתיקה ומשלמים מחיר של איסורי דאורייתא.

אז התרגלנו.

התרגלנו שעבירות תקיפה, בשונה מעבירות של רצח או גניבה, זוכות לטיפול בחדרי חדרים במקרה הטוב, ולשתיקה והתעלמות במקרה הפחות טוב.

התרגלנו שלא מדברים על זה, כי מרחמים על הפוגע ועל משפחתו.

התרגלנו לטעון אינסטינקטיבית על כל שמועה כזו: “לא יכול להיות”.

התרגלנו לחשוב שאדם המחזיק במשרה תורנית ומוערך על ידי הציבור, שגומל חסד ומעמיד תלמידים הרבה, לא הגיוני שיחטא בחטא כזה.

התרגלנו.

הגיע הזמן שנתרגל למשהו אחר. למציאות.

נחשפות עכשיו פרשיות בזו אחר זו. אנחנו רק בתחילתו של תהליך. ישנה רשימה ארוכה-ארוכה וכואבת-כואבת.

ישנם המוני פוגעים בקרבנו. יש סטטיסטיקה מבוססת למדי.

אז אם אב אומלל של בן כזה שרצח נפשות (אי אפשר להפחית מאומללותו בכהוא זה), ישאל אתכם: “כך נוהגים? זו הדרך? איך העולם יראה את זה?”

תענו לו:

“עם כל הכאב, כן. כך נוהגים. זו הדרך. רק כך העולם שלנו יהיה מקום טוב יותר. רק כך באמת יימנע חילול השם. רק כך תישמר התורה”.

“כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל-רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ–כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה”

—————————

אביגיל קרלינסקי, מנהלת ומייסדת ‘לא תשתוק’. לכל שאלה ועזרה ניתן לפנות אלינו למייל: [email protected]

הדפס כתבה

11 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יישר כוח על הדברים הנכונים!!!
    07/06/2016 09:22
    נועלולה
  1. מצער שבכלל צריך להסביר לציבור דבר כל כך בסיסי.

  2. יתכן שאת צודקת אבל בשביל כך יש את גדולי הדור שליט
    07/06/2016 13:18
    חרדי
  3. אני אישית לא מאמין באיש, לא בשופטים ולא בראשי ממשלות, רק מה שהתורה מצווה עלינו להאמין בגדולי ישראל שליט”א, לצערי אינני רואה אותך כ””גדולת הדור”” ואי לכך את לא מוסמכת לקבוע מה לעשות ואיך להתייחס [וגם אם את ילדה גדולה ואת יכולה לפתוח דף בפייסבוק…]

    • חרדית   07/06/2016 20:36

      גם אם אתה לא מסכים עם התוכן (וזכותך) אין צורך לרדת לפסים אישיים ולנסות להכניס ברמה האישית. במאמר מוסגר, אם אתה מגיב ככה ייתכן שהדחייה שלך מהכתבה לא נובעת משיקולים מחשבתיים והשקפתיים גרידא אלא חלק ניכר מעמדתך נובעת מדבר שיש לך נגד הכותבת/הנושא. ודבר אחד אחרון – הווי זהירים בכבודה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו – לבית דין אין הרתעה, למלכות (הממשלה במקרה זה) יש הרתעה ואולי זה יגרום לאנס לחשוב פעמיים לפני שהוא עושה מעשה. שיידעו שיש דין ויש דיין.

  4. השאלה האם פירסום עוזר או לא
    07/06/2016 17:07
    דוד החקיין
  5. כל מקרה לגופו ,המטרה שלא יפגעו עוד ילדים לכן מצד אחד חשוב לדבר ולהיתלונן אך מצד שני פירסום עלול למנוע שיקום הפוגע דבר שיגרור לטווח ארוך עוד ניפגעים או פגיעה בחפים מפשע כלומר אנשי משפחתו וכל מקרה יש לחשוב טוב איך לנהוג ולכן כדאי להיתייעץ קודם אם רב שמומחה לעיניין .חשוב גם שנדע שיש תלונות שווא וזה דבר שמוכח היום וחשוב שרק ניקבור אנשים אחרי שבואדאות הוכח אשמתם

  6. תגובה נגדית ל'חרדי'
    07/06/2016 21:15
    חרדית
  7. גם אם אתה לא מסכים עם התוכן (וזכותך) אין צורך לרדת לפסים אישיים ולנסות להכניס ברמה האישית. במאמר מוסגר, אם אתה מגיב ככה ייתכן שהדחייה שלך מהכתבה לא נובעת משיקולים מחשבתיים והשקפתיים גרידא אלא חלק ניכר מעמדתך נובעת מדבר שיש לך נגד הכותבת/הנושא. ודבר אחד אחרון – הווי זהירים בכבודה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו – לבית דין אין הרתעה, למלכות (הממשלה במקרה זה) יש הרתעה ואולי זה יגרום לאנס לחשוב פעמיים לפני שהוא עושה מעשה. שיידעו שיש דין ויש דיין.

  8. יש דין ויש דיין
    19/06/2016 15:04
    מני
  9. א: הבעיה היא שלא בודקים אצל חוקרים…
    אלא מפרסמים וזהו…
    הרבה משפחות נהרסו בגלל פרסומים כאלו! וכשהגיעו הדברים לידי המשטרה החוקרת העלו חרס בידם והכל היה הבל ורעות רוח!
    את צודקת שמצווה לפרסם…
    אבל רק אחרי בדיקה מעמיקה של רשויות החוק או הודאה מפורשת מבעל הדבר…
    ב: אני לא יודע למה את חושבת ש”התרגלו” ממש לא התרגלנו ולא נתרגל רק נחכה לידיעה מוסמכת ולחקירה צולבת ולא נעמיד אף אדם על עמוד הקלון לפני שנקבל סימוכים ברורים!!
    ג: לפעמים לא רק משפחה נפגעת על לא עוול בכפה (אני מדבר גם על סיפורים שפרסמתם ב”לא תשתוק” ולא פרסמתם התנצלות לאחר שהתגלה שהדברים לא נכונים בעליל) אלא לפעמים קהילה שלמה, ישיבה או עיר שלמה – סובלת בגלל שעושים לאדם משפט שדה…

    עד מתי???
    נא להפעיל שיקול דעת ולנהג בתבונה!!
    אפשר להפיל כל אחד עם סיפורי בדים גם אותך!!!

    • שטטמן   21/06/2016 21:19

      במעשים שלו ???
      הם מכחישים עד טיפת דמם האחרונה כדי שלא יכנסו לכלא
      קשה להביא הוכחות כי אין תיעוד של הדברים.
      תבין חרדית אמיתית שמתלוננת 90% שזה נכון . זה סיוט לא נורמלי להתלונן.

      • כנסו   04/09/2016 22:13

        זה נכון צריך לעשות סוף לכל הפוגעים גם במחיר שיפגע במשפחות שלהם…….

  10. איזה קטע שאת יודעת את זהותו של ג'ק המרטש
    20/06/2016 22:17
    אוהבת ישראל
  11. רוצי להעיד בסקוטלנד יארד!!! כבר יותר ממאה שנה הם לא מצליחים לפענח את זה.
    ואם כבר החלטת בוודאות שזה אחד מהחשודים, מעל עשרה חשודים מרכזיים אגב, למה דווקא זה היהודי??
    האם חסרות עילות לשונאי ישראל שבאת להוסיף עליהן עוד אחת?

    • אנונימית   21/06/2016 17:21

      לא נראה לי שהבנת למה התכוונה הכותבת.
      היא הביאה את ג’ק המרטש בתור אלגוריה לכל מקרי האונס שבציבור החרדי.
      מה שהיא בא להגיד שנניח שהוא היה חרדי(ובהדגשה- נניח) אז לא היינו מקבלים בהשלמה את עניין ההשתקה. היא ממש לא אמרה שהוא היה יהודי!!!

  12. צודקת בכל מילה
    21/06/2016 21:21
    מיקי שטטמן
  13. הלוואי ויגמר הרע במחננו וכל חוטאי הפגיעות משגיחים מטפלים רופאים ישלמו על מה שעשו
    (מיקי שטטמן)