מכה ל’יד שרה’: תחזיר 36.5 מיליון שקל למרדכי הירשנבוים על מגרש

שייע קליין
|
י"ב אייר התשע"ו / 20.05.2016 02:01
בהמלצת בית המשפט העליון משכה ‘יד שרה’ ערעור שהגישה על חיובה להחזיר 33.6 מיליון שקל – תשלום שקיבלה על מגרש שמכרה בירושלים למרדכי הירשנבוים • הירשנבוים יחזיר את המגרש ויקבל גם פיצוי של 2.8 מיליון שקל

אגודת ‘יד שרה’ תשלם 36.5 מיליון שקל למרדכי הירשנבוים, אשר יחזיר לה מגרש בירושלים שרכש ממנה בשנת 2007. כך מדווח איתמר לוין באתר ניוז 1.

בהמלצת בית המשפט העליון, משכה יד שרה את הערעור שהגישה על פסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים.

סיפור המעשה בקצרה: מדובר במגרש ברחוב ירמיהו בעיר, שצורתו טרפז – אורך הפאה הגובלת ברחוב ירמיהו הוא 28 מטר, בעוד אורך הפאה הנגדית הוא 10 מטרים בלבד.

עם חתימת החוזה, הצהירה ‘יד שרה’ כי המגרש משוחרר מכל התחייבות כלפי צד שלישי.

אלא שכעבור שנתיים גילה הירשנבוים, כי ‘יד שרה’ הגיעה להסדר, שקיבל תוקף של פסק דין, עם משפחת אלבוים, הבעלים של החלקה הגובלת בפאתו הקצרה של המגרש.

משמעות ההסדר הייתה: לא ניתן יהיה לנצל את כל עשרת המטרים של פאה זו לבנייה, אלא שבעה מטרים בלבד.

הירשנבוים טען בתביעה שהגיש, כי מדובר בפגיעה קשה ביכולתו להשתמש במגרש, וכי אם היה יודע מראש עובדה זו – לא היה רוכש אותו.

השופט המחוזי קבע, כי ההתחייבות שנטלה על עצמה ‘יד שרה’ חלה גם על הירשנבוים, ומשכך מדובר בפגיעה קשה בערכו של המגרש. ‘יד שרה’, אמר השופט, הייתה חייבת לגלות להירשנבוים את קיומה של התחייבות זו, ואי גילויה מהווה חוסר תום לב במו”מ.

לאור זאת קבע השופט כי הירשנבוים רשאי לבטל את העסקה ולקבל בחזרה את מלוא התשלום ששילם – העומד על 33.6 מיליון שקל בערכים ריאליים. כמו-כן הוא זכאי לפיצוי המוסכם שנקבע בהסכם, בסך 2.8 מיליון שקל.

ההחזר יינתן כאשר הירשנבוים יחזיר בפועל את המגרש ליד שרה, והפיצוי – באופן מיידי.

בתחילת הדיון בערעורה של ‘יד שרה’, המליצו לה השופטים יורם דנציגר, יצחק עמית ומני מזוז למשוך את ערעורה, וכאמור היא נענתה. “לא בלי התלבטות”, אמרו השופטים.