אושר בממשלה: 100 מיליון ש”ח יוקצו לשנת השמיטה

אושרה הקצאה לתקציב השמיטה בסך 100 מיליון שקל • החקלאים יוכלו לבחור בין מסלול אוצר בית דין, היתר מכירה, או השמטת הקרקע באופן מלא • חקלאי שישבות יקבל מלגת קיום על בסיס רווחיו בשנים קודמות
נחמן וייס
ג' סיון התשע"ד / 01.06.2014 20:49

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) הקצאה של 100 מיליון ש”ח להיערכות המדינה והחקלאים לשנת השמיטה שתחול בשנה הבאה. על פי ההחלטה, המשרדים הממונים על שנת השמיטה יהיו המשרד לשירותי דת ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר. עוד קבעה הממשלה כי השר לשירותי דת ושר החקלאות ופיתוח הכפר יקימו צוות עבודה בין-משרדי בו יהיו חברים נציגי המשרדים, נציגי הרבנות הראשית, ויעבוד בתיאום עם משרד האוצר. הצוות יעקוב אחר ביצוע ההחלטה ואחר ניצול התקציב.

חקלאי ישראלי שיבחר לשמוט את הקרקע ויעמוד בקריטריונים, יוכל לקבל מלגת קיום על בסיס רווחיו בשנים הקודמות, בתנאי שיפקיד כספים בקרן השתלמות לקראת השמיטה הבאה בשנת תשפ”ב. 

אפשרויות נוספות הן “אוצר בית דין” ו”היתר מכירה” שיאפשרו לחקלאים למכור את תוצרתם גם בשנת השמיטה.

חלק מן הכסף יופנה לנושא ה”שמיטה החברתית”, הנחלת ערכי השמיטה היהודית, תחומי חקלאות השונים, היתר מכירה, אוצרות בית דין, טקס “הקהל” בסוף שנת השמיטה, ופעולות הסברה וחינוך.

100 מליון השקלים נקבעו על-פי ניסיון ונתונים שהצטברו מן התמיכה בשנת השמיטה הקודמת (תשס”ח) ובהתחשב בשינויי גידול האוכלוסייה בשבע השנים האחרונות.

השר לשירותי דת נפתלי בנט, אמר: “הממשלה אישרה פעולה ציונית, התיישבותית וחברתית ממדרגה ראשונה- סיוע לחקלאים. מדינת ישראל מכירה למעשה ב”היתר המכירה” שהוביל הרב קוק וב”אוצר בית דין”, שיאפשרו את המשך התוצרת החקלאית הישראלית. כמו כן, עמדנו על כך שחקלאים שיחפצו לשמוט את הקרקע יקבלו פיצוי על ההפסדים. התורה מצווה עלינו לאכול את פירות השמיטה  ונדאג לכך שכל יהודי יוכל לקיים את המצווה ללא הבדלי מעמדות”.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן אמר: “החלטת הממשלה מחזקת את החקלאי הישראלי ואת כלכלת ישראל, החקלאים יוכלו להמשיך ולשווק את התוצרת ואזרחי ישראל ייהנו מתוצרת חקלאית-ישראלית. ההכנות מול החקלאים כבר החלו בשטח ובקרוב אצא לשטח גם אני כדי לעמוד על הדברים מקרוב. כמו כן, השנה בחרנו להדגיש את מחשבת השמיטה היהודית שמאפשרת כל אדם להתחיל מחדש פעם בשבע שנים ולאפשר לחקלאים שמשביתים את משקם לקבל מלגה כספית“.

שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, אמר: “החלטת הממשלה תסייע לחקלאים הישראלים ולחקלאות העברית. במקום לקנות תוצרת חו”ל אנחנו מחזקים את החקלאים פה בארץ ואת התוצרת של מדינת ישראל. אני קורא לאזרחי ישראל להעדיף בשנת השמיטה את הפתרונות שיחזקו את החקלאים בישראל, כמו היתר מכירה ואוצר בית דין, על פני צריכת יבול חו”ל”.

יו”ר הלובי החקלאי בכנסת, ח”כ זבולון כלפה, בירך בשם הלובי: “מדובר בבשורה טובה לחקלאים המבקשים להיערך לשנה הבאה ועד כה נמצאו באי ודאות. להיות חקלאי בישראל זה לא פשוט, וקל וחומר כאשר להתמודדות מול גורמי השמיים וגורמי הקרקע נוספה בחודשים האחרונים גם אי הודאות התקציבית. אני שמח שהממשלה הבינה כעת ששמיטה אינה נושא מגזרי אלא כלל ישראלי ויש לה ערך לאומי וחברתי“.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות