כפירה ממוסדת: ועדה מקצועית במשרד החינוך קבעה כי תורת האבולוציה של צ’רלס דארווין תילמד בכיתוח ח’ ו- ט’ החל משנת הלימודים הקרובה גם בבתי הספר הממלכתיים-דתיים. כך דווח באתר ynet.
עד כה, נלמדה ההגות הדרוויניסטית האבולוציונית רק במסגרת שיעורי ביולוגיה, הנתונים לבחירה. זו הסיבה שרק כ-15000 ילדים נגישים לבחינות בביולוגיה.
לפי הקביעה החדשה, חומר הלימוד האבולוציוני ייכלל תחת הקטגוריה: “מערכות אקולוגיות ויחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם”, והוא יהיה חלק מתכנית לימודים שתכלול את כלל ילדי מערכת החינוך בחטיבות הביניים (220 אלף ילדים), הכוללת את תלמידי החינוך הממלכתי דתי.
יו”ר ועדת המקצוע, פרופסור נאוה בן צבי, אמרה ל-ynet: “נושא האבולוציה מהווה חלק מהתפיסה המדעית המקובלת להסבר תופעות ותהליכים בעולם היצורים החיים. ברור שלא ייתכן שנגדל דורות של תלמידים מבלי שיבינו כיצד פועלות מערכות של בעלי חיים. האבולוציה היא אחד מעמודי התווך של המדע, ואם אנו רוצים לראות בעתיד מדעניות ומדענים פורצי דרך, עלינו להציג בפניהם דברים כהווייתם, עלינו להציג בפניהם את הביסוס התיאורטי של ההתנהלות בטבע”.
גורם בוועדת המקצוע אמר: “בשנים האחרונות הנושא הזה היה נתון לשיקול דעתו של המורה, היו כאלה שדיברו על כך באופן טבעי והיו כאלה שהתעלמו מכך. מורים רבים אמרו שהם לא יכולים ללמד מבלי לתת את הבסיס, הרקע התיאורטי שמסביר את תורת האבולוציה והתהליכים השונים. המפורשות הזו מעתה תהיה מערכתית”.
לימודי האבולוציה יתמקדו בתהליכים העוברים על בעלי החיים, ולא על אבולוצית האדם. הסיבה: רגישות הנושא. עם זאת מצנן ד”ר אריאל צ’יפמן מהמחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות באוניברסיטה העברית את תחושות השמחה של הגורמים הדתיים. לדבריו לימודי האבולוציה בקרב בעלי החיים לא שונה במהותו לא מאד שונים מלימודי האבולוציה אצל בני האדם:”אין יותר מדי הבדל בין השניים, אבל אם זה מה שאיפשר להכניס את תורת האבולוציה, נושא כל כך חשוב, למערכת החינוך, אז זה בסדר גמור מבחינתי ומבורך”.
בהקשר לשאלת ההתנגדות ללימוד האבולוציה בחינוך הדתי, אמר אחד מחברי וועדת המקצוע: “החשש הוא לא זה שמניע אותנו. ישנם מורים דתיים וגם מדענים דתיים, והם מוצאים את הדרך לגשר. מה שמניע אותנו זו האמת המדעית, הדיוק המדעי. אנחנו מניחים שיהיו אתגרים, אבל אנחנו נדע להתמודד איתם. המורים למדעים מאוד נאמנים לחינוך המדעי, ייתכן שתהיה רגישות בקרב ההורים דווקא, אבל גם עם זה נדע להתמודד”.
לימודי האבולוציה יתמקדו בתהליכים העוברים על בעלי החיים, ולא על אבולוצית האדם. הסיבה: רגישות הנושא. עם זאת מצנן ד”ר אריאל צ’יפמן מהמחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות באוניברסיטה העברית את תחושות השמחה של הגורמים הדתיים. לדבריו לימודי האבולוציה בקרב בעלי החיים לא שונה במהותו לא מאד שונים מלימודי האבולוציה אצל בני האדם:”אין יותר מדי הבדל בין השניים, אבל אם זה מה שאיפשר להכניס את תורת האבולוציה, נושא כל כך חשוב, למערכת החינוך, אז זה בסדר גמור מבחינתי ומבורך”.
תהליכים התרחשו אחרת
אבולוציה היא תיאוריה שנהגתה לראשונה על ידי צארלס דארווין ולפיה העולם נוצר מהתפתחות של צורות חיים חד תאיים עד למגוון היצורים החיים כיום. תיאוריה זו כופרת במציאותו של הקב”ה, ומתכחשת לעובדה שהעולם נברא בשישה ימים לפני 5774 שנים.
גדולי ישראל דחו את הגישה הזו מכל וכל. כך למשל האדמו”ר מליובאוויטש זצוק”ל הסביר שההישענות הפופולארית על האבולוציה נובעת מאמירות הנחשבות בטעות כאמיתות המוכחות מבחינה אמפירית, בעוד שהם אינם כאלו.
תאוריית האבולוציה, המסיקה מתוך תצפיות שנעשות בהווה על מה שקרה לכאורה לפני מיליוני שנים, אינה אלא מדע ספקולטיבי (להבדיל מאינדוקטיבי) שההסתמכות עליו היא טעות מוחלטת. התהליכים שהתרחשו בבריאת העולם, אינם בהכרח אלו הנצפים לפנינו היום.