אמריקה נכנעה: חמישה מחבלים בכירים שוחררו מגואנטנמו תמורת חייל

חייל אמריקני שנלקח בשבי טליבן באפגניסטן לפני כחמש שנים שוחרר • החייל שוחרר במסגרת עסקה מול טליבן במסגרתה תמורת חמישה מחבלים בכירים ששהו בגואנטנמו • הועבר לבדיקות רפואיות בגרמניה
ג' סיון התשע"ד / 01.06.2014 15:42

החייל האמריקני בו ברגדאל שנלקח בשבי הטליבן באפגניסטן לפני כחמש שנים, שוחרר על ידי הטליבן בתמורה לשחרורם של חמישה מחבלים הנמצאים בכלא האמריקני השמור בגואנטנמו. הוא הועבר אמש (שבת) לידי הכוחות האמריקנים כשהוא בריא והולך על רגליו.

“בעוד בו נעלם, הוא מעולם לא נשכח”, אמר הנשיא אובמה לעיתונאים, בהצהרה אותה נשא מגן הוורדים של הבית הלבן, שם הצטרפו אליו הוריו של החייל. “ארצות הברית של אמריקה לעולם לא תעזוב את האנשים במדים מאחור”.

שחרורו של ברגדאל התאפשר לאחר משא ומתן עקיף בין ארה”ב לטליבאן, דרך ממשלת קטאר ששמשה כמתווכת. קטאר קיבלה לידיה את חמשת העצורים האפגניים שהוחזקו בכלא גואנטנמו.

מספר יחידות עילית אמריקניות, בגיבוי מסוקים רבים ומטוסי מעקב קיבלו את החייל בשטח אפגניסטן, שלדברי גורם ביטחוני כתב בעט ברגע בו טיפס למסוק הרועש: “מדע בדיוני?”

החיילים צעקו לו חזרה: “כן, אנחנו כבר מחפשים אותך במשך זמן רב”. על פי אותו גורם, באותו רגע נשבר החייל ופרץ בבכי.

ברגדאל נלקח בשבי בידי רשת ‘חקאני’ ב-30 יוני 2009 בגבול אפגניסטן. הרשת, אשר מחלקת המדינה האמריקנית מגדירה כארגון טרור החל מ-2012,  קשורה לטליבאן האפגני.

גורמים רשמיים מסרו כי ברגדאל נלקח לבסיס העיקרי של ארה”ב באפגניסטן, לבדיקות רפואיות, והועבר למתקן צבאי רפואי בגרמניה, לטיפול נוסף לפני שהוא חוזר לארצות הברית.

עדיין לא ברור כיצד נלקח ברגדאל בשבי, וייתכן כי הוא יישפט בעוון עריקה.

לפי החוקה, מחויב הממשל להודיע ​​לקונגרס מראש על תכניות לשחרר עצורים בגואנטנמו, וגורמים בממשל אמרו כי המחוקקים קבלו את ההודעה רק לאחר שהוברר כי החייל בידיים אמריקניות, עוד טרם שוחררו החמישה.

מחוקקים רפובליקנים אמרו כי אובמה הפר את החוקים בארה”ב כאשר אישר את ההחלפה. חמשת העצורים עזבו את הבסיס בגואנטנמו במטוסים צבאיים אמריקניים בשבת אחר הצהריים. על פי תנאי השחרור שלהם, הם ישראו בתחומי קטאר שנה אחת לפחות. החמישה הם בכירים במערך הטליבאן.

חמשת המשוחררים הם:

חייר אללה וואלי חיירחווה – היה שר הפנים בזמן בו שלט הטליבאן באפגניסטן, שימש כמושל מחוז ‘הראט’ ומפקד גדוד בארגון. בפברואר 2002 הוא נעצר בפקיסטן ושלושה חודשים מאוחר יותר הועבר לכלא גואנטנמו.

מולא מוחמד פאזי – היה סגן שר ההגנה בטליבאן, מפקד בכיר וראש צוות המפקדים הבכיר בארגון. פאזי היה מבוקש על ידי האו”ם בגין טבח שבוצע באלפי אפגנים שיעיים בשנים 2001-2000. בנובמבר 2001 הוא נכנע לכוח של החזית הצפונית, ארגון המתנגד לטליבאן ולאל-קאעידה, חודש מאוחר יותר הוא הועבר לידי האמריקנים ששלחו אותו לגואנטנמו.

מולא נור-אללה נורי – היה מושל בשני מחוזות באפגניסטן. בנובמבר 2001 הוא נכנע לכוח של החזית הצפונית והועבר לרשות האמריקנים יחד עם פאזי.

עבד אל-חאק ואסיק – היה סגן השר לענייני מודיעין בטליבאן.

מוחמד נאבי – היה האחראי על מחלקת ההאזנות בארגון, וראש שירותי הביטחון הכללי בארגון. סייע לחברי אל-קאעידה להימלט מאפגניסטן לפקיסטן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות