ישראל כץ, נכשלת • ה’טסטרים’ שובתים ו-40,000 מתלמדי נהיגה ומורים סובלים

נחמן גור
|
כ"ד ניסן התשע"ו / 01.05.2016 23:04
ישראל כץ רוצה להפריט את מבחני הנהיגה – ופתח מלחמת עולם עם ה’טסטרים’ ששובתים כמעט חודשיים • התוצאה: מורי הנהיגה בלי פרנסה ו-40,000 מתלמדי נהיגה, ביניהם חרדים רבים, ממתינים, משלמים עוד כסף לשיעורי אימונים – בלי פיתרון באופק • אברך: “חסכתי פרוטה לפרוטה. עברתי את הסכום שהקצבתי – ואני תקוע. מי ישלם על זה?”

קרב מר מתנהל בחודשים האחרונים בין השר ישראל כץ, ובין בוחני הנהיגה – ה’טסטרים’ בעקבות כוונת משרד התחבורה להוציא לפועל מכרז חדש שיפריט את מבחני הנהיגה.

התוצאה: שביתה של ה’טוסטרים’ הנמשכת כבר קרוב לחודשיים.

הבוחנים מוחים בעקבות נגד המכרז הממשלתי להפרטת מבחני הנהיגה, בטענה כי בכך יעברו למעמד של עובדי קבלן. לפי המכרז החדש, יתחייבו הזכיינים לספק לתלמידים רמת שירות גבוהה, ולהקצות לכל תלמיד מבחן נהיגה מעשי ראשון בתוך שלושה ימים, ומבחן חוזר בתוך 14 ימים לכל היותר, לעומת המתנה של שלושה חודשים כיום.

כל זאת תוך שדרוג הבקרה והפיקוח על הבוחנים באמצעות צמצום שיקול הדעת של הבוחן והתקנת שתי מצלמות ו-GPS בתא הנהג – מה שיקל על הגשת הערעור במידת הצורך.

השביתה של ה’טטסטרים’ יצרה תגובת שרשרשת ממנה נפגעים אלפי בני נוער, חיילים, וגם אברכים שתכננו ללמוד נהיגה, תלמידים שכבר למדו אך אינם יכולים לגשת למבחנים – וגם מורי הנהיגה.

הסיבה פשוטה: התלמידים מצמצמים באופן דראסטי את היקף לימודיהם, מאחר שבכל מקרה אין ביכולתם לגשת לטסטים, תלמידים חדשים נכנסו לעמדת המתנה – וכתוצאה מכך נפגעה פרנסתם של מורי הנהיגה.

יושב ראש ועד בוחני הנהיגה, ברנרד גרוסמן, הפנה בגל”צ אצבע מאשימה אל עבר שר התחבורה: “הבוחנים מצטערים על הנזק והמצוקה הנגרמים ללומדי הנהיגה, מורי הנהיגה והבוחנים. את הטענות למציאות קשה זו יש להפנות לשר התחבורה, שנחוש להפריט את הטסטים ולעזאזל העובדות והנתונים שמוכיחים שההפרטה מיותרת, מזיקה ומגוחכת”.

משה גלעד, מורה לנהיגה החבר באיגוד המקצועי של מורי הנהיגה בישראל, סיפר לערוץ 7 על הסבל של המורים, הסובלים מירדה דרסטית בהכנסות: “המאבק הוא בין שר התחבורה לבוחני הנהיגה ואנחנו הנפגעים. ברגע שהבוחנים הכריזו על השביתה – ושר התחבורה ידע על כך מראש – אנחנו מושבתים מהעבודה”.

גם התלמידים מיואשים. לא די שממתינים שבועות ארוכים לתור לטסט, כעת השביתה הפכה את האפשרות להחזיק ביד רשיון נהיגה לחלום רחוק.

בשיחה עם ל’, אברך שלמד נהיגה לפני פרוץ השביתה, הוא מספר לחרדים 10 על תלאותיו.

לדבריו, כבר לפני מספר חודשים עבר מבחן תיאוריה, והחל בסדרת שיעורים, כשהוא נפרד ממיטב כספו. בשלב מסוים החליט המורה כי הוא בשל לעבור טסט – אלא שבדיוק אז החלה שביתת הטסטרים.

מאז הוא בעצם מוצא עצמו בכף הקלע. “להפסיק עם השיעורים אי אפשר, כדי לא לשכוח את מה שכבר למדתי והתאמנתי עליו”, הוא אומר. “להמשיך בשיעורים סתם ככה זה גם בעיה. זה עולה כסף, יש שביתה ואי אפשר לגשת לטסט, ולשר התחבורה לא אכפת מאיתנו. מי ישלם על זה?”

האברך ממשיך: “הקצבתתי סכום מסוים כדי ללמוד נהיגה, חסכתי פרוטה לפרוטה, אבל בשל השביתה עברתי כבר מזמן את הסכום – והסוף לא נראה באופק”.

גילה, בחורה חרדית שלומדת נהיגה, מספרת לחרדים 10 על פן נוסף של הפסד כספי, לצד טרטור: נאמר לה שתוקף בחינת התיאוריה העיונית שלה פג, לאחר שחלף זמן והיא לא עברה טסט.

נהיגה, מורה נהיגה

ישי ודניאל, שני צעירים, מנסים לארגן את כל התלמידים שנפגעו מהשביתה – ומדובר ברבבות – לפעולות מחאה ברשתות החברתיות: “זה עתה אנו נמצאים בחודש השני לשביתת ה’טסטרים’ בשל סכסוך עם משרד התחבורה על רפורמת הפרטה שישראל כץ מנסה להוביל”, הם כותבים.

“בשל כך אנו האזרחים הקטנים, שקולנו לא נשמע, סובלים – והסבל הזה עולה הרבה כסף. יש כבר כמעט 40,000 מתלמדי נהיגה שממתינים לטסט והתור הולך וגדל.

“מחובתנו להרים קול ולנסות לפעול עם כל האפשרויות ודרכי הפעולה, כדי לסיים את השביתה כמה שיותר מהר. בינתיים אנחנו משלמים עוד כסף לעוד שיעורים כדי שלא נשכח את מה שלמדנו – והטסטים לא נראה באופק.

“בשל כך החלטנו להרים קבוצה בווטסאפ, בה נאחד את כל מעוכבי הרישיון, כדי לחשוב על דרך פעולה לסיום השביתה במהירות”.

ממשרד התחבורה נמסר, כי המשרד לא ייכנע לעיצומי בוחני הנהיגה, המשביתים את עבודתם. המשרד הודיע כי ימשיך את הליך המכרז להוצאתם של מבחני הנהיגה לזכיינים פרטיים.

“שום השבתה או עיצומים לא ישפיעו על תוכניותינו לשפר את השירות לציבור לומדי הנהיגה ולקצר את זמני ההמתנה למבחנים באופן משמעותי”, נמסר בהודעת משרד התחבורה.

“100 טסטרים לוקחים מאות אלפי צעירים וחיילי צה”ל כבני ערובה, ומנסים למנוע את שיפור השירות רק כדי לשמור על המונופול. לא ויתרנו מול איומים, שביתות ולחצים ברפורמות שהוביל שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ברכבת, בתעופה, בתשתיות ובנמלים, ולא נוותר כאן. טובת הציבור קודמת לאינטרסים צרים”.