הרבי מסאטמר בתקנה: ‘נאפה לאחר הפסח’? – רק 3 ימים אחרי החג

הרבי מסאטמר יצא בדרשה השנתית של חול המועד, במתקפה נגד בעלי המאפיות שמוכרים סחורה מיד לאחר החג וכותבים על המוצרים: 'נאפה לאחר הפסח' • קבע: אסור למכור מוצרי חמץ שהוכנו לפני החג, עד שלושה ימים אחר צאת החג • הסיבה: "משקרים לציבור שחושב שזה לא היה מוכן לפני החג"
יוסף גרינבוים
כ' ניסן התשע"ו / 28.04.2016 10:18

האדמו”ר מסאטמר יצא במהלך חג הפסח במתקפה נגד המאפיות בהן כותבים על המוצרים “נאפה לאחר הפסח”, כאשר המציאות היא, לדבריו, שהם לא מבצעים זאת אחר הפסח ומכינים את המאפים עוד קודם.

האדמו”ר הכריז על תקנה חדשה בעיר קרית יואל, לפיה לא יאפשר לחנויות למכור מוצרי מאפה, מכל סוג, שנמכרו לגוי בהקפאה ושכתוב עליהם “נאפה לאחר הפסח”, זאת עד שלושה ימים אחר צאת החג.

גם מוצרים שנשארו בחניות ונמכרו לגוי במכירת חמץ לא ימכרו בחניות עד שלושה ימים אחרי חג הפסח. לפי ההוראה, ניתן יהיה למכור בעיר רק מיני מאפה שכל תהליך האפיה שלהם יתחיל לאחר צאת החג.

בדרשה השנתית של האדמו”ר בכינוס הכללי המתקיים מידי שנה בחול המועד פסח בהיכל בית המדרש הגדול סאטמר בשכונת ווילאמסבורג שבברוקלין, אחרי שנשא את הדרשה בסוגיא הנלמדת בהיכל הישיבה, עבר האדמו”ר, כהרגלו, לדבר על ענינים העומדים על הפרק – דברי מוסר והדרכה.

בין היתר התיייחס האדמו”ר ל’היתר’ של מכירת חמץ לנכרי. האדמו”ר הסביר כי את כל ההיתר התירו בדוחק, רק על סחורה שנשארה בידי היהודי ויש לו הפסד מרובה לזרק ולבער אותו – מותר לו למכור לגוי עד לאחר חג הפסח, כדי שלא לעבור על איסור בל יראה, אבל לפי המבואר בפוסקים (היטב לב, הישועת יעקב ועוד) אסור ליהודי לקנות ‘לכתחילה’ חמץ לפני חג הפסח ולמכרו לגוי כדי שיהיה לו חמץ מיד בצאת החג למכור לאנשים.

כן נהג אביו האדמו”ר הברך משה זצ”ל, שלא מכר חמץ בעין לחנויות שהזמינו לפני הפסח סחורה, כדי שיהיה להם מיד בצאת החג מה למכור.

האדמו”ר הסביר שכיום, “כאשר התאוות הרעות שולטות בעולם, ואנשים חושבים שהם חייבים ‘מיד’ אחרי החג לאכול כל סוגי מאכלי חמץ, וכל מיני מאפה שקיימים בעולם, התחילו המאפיות להכין בערב פסח חמץ גמור – והם מכינים את הכל שיהיה מוכן לאפיה, מקפיאים אותם – ובמוצאי החג אופים את החמץ, שהיה בהקפאה בחג, וכותבים ‘נאפה’ לאחר הפסח”.

האדמו”ר הוסיף ואמר: “חוץ מזה שהם עוברים על איסור ‘הונאה’, שהם משקרים לציבור שחושב שזה לא היה בכלל לפני החג, גם האפייה שנעשית אחרי החג לא חל עליה ‘מכירת חמץ’, כי היהודי לא באמת מוכן למכור את החמץ לגוי…”

לכן, החליט האדמו”ר, המכהן גם כרב של קרית יואל, כי בעירו לא ימכרו החניות והמאפיות ‘חמץ’ שנמכר לגוי לפני הפסח – לא חמץ רגיל, ולא מיני מאפה שהוקפאו ולא נאפו – עד 3 ימים אחרי החג, שאז כבר אפשר להכין את הכל בלי להכשל באיסור בל יראה ובל ימצא.

האדמו”ר ביקש שגם בשכונת ווילאמסבורג, ובשאר המקומות בעולם, אנשים לא יקנו מוצרי חמץ  עד שלושה ימים אחר החג, “כדי שלא יהא חוטא נשכר”.

האדמו”ר קבע כי רק מיני מאפה שבאמת לא היו מוכנים בחג הפסח, ניתן לקנות כשהם מגיעים למכירה בחנויות.

בסאטמר מדגישים במוצאי חג הפסח ימכרו בקרית יואל חמץ, אבל לא בשעה שעתיים הראשונות אחרי החג ולא את כל סוגי המאפה שלוקח שעות להכינם.
גורמים בסאטמר אומרים, כי “האדמו”ר דיבר רק על חמץ שהכינו אותו עד שלב האפיה לפני החג ומכרו לגוי. לחם ושאר מיני חמץ שהתחילו להכינם אחרי צאת החג, או מוצרי חמץ שהיו ברשות הגוי באמת  -כמו בירה – ימכרו בשלושה ימים הראשונים שאחרי החג”

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מכירת חמץ
    30/04/2016 17:58
    יואל משה
  1. כל דבריו הם בניגוד לפסק סבו הרב מילאדי שמוכרין חמץ לגוי עם ערב קבלן יהודי וזה מכירה גמורה ומוחלטת ומוכרין גם חמץ גמור ממש גם לכתחילה