כולם יוצאים מהבית בחול המועד, אך השהות הארוכה בכבישים עלולה להזיק: מחקר ישראלי חדש טוען, כי זיהום האוויר הנגרם מכלי התחבורה במדינה עלול להגביר את הסיכון לאוטיזם אצל ילדים שנחשפו לזיהום זה.
ד”ר רענן רז, מהאוניברסיטה העברית, סיפר לסוכנות הידיעות ‘זווית’ על המחקר, שנמצא כעת בשלבי הסיום שלו: “המזהם שבדקנו הוא חנקן דו-חמצני (NO2, nitrogen dioxide) שאליו אנחנו מתייחסים כאל סמן לזיהום אוויר תחבורתי, ושאפשר לבנות לגביו מודל אמין עבור אזור החוף המרכזי של ישראל בין אשדוד לנתניה”.
רז מסביר כי המחקר כלל אלפי משתתפים: “במסגרת המחקר אנחנו עובדים עם אנשי מינהל המחקר והתכנון במוסד לביטוח לאומי, ובעזרתם פיתחנו בסיס נתונים בנושא אוטיזם. אנחנו מתמקדים בילדים שנולדו בשנים 2009-2005 באזור המודל שלנו. אוכלוסיית המחקר כוללת יותר מ-2,000 ילדים עם אוטיזם, ועוד מדגם של עשרות אלפי ילדים שההתפתחות שלהם תקינה”.
לפי החוקר, הוכח קשר ישיר בין שני האירועים – זיהום ואוטיזם: “לאחר עבודה של כמה שנים יצרנו מסד נתונים ארצי לצורך מחקרי אוטיזם, ובאמצעות ניתוח זהיר ומציאת קשרים סטטיסטיים, תוך כדי מתן תשומת לב למשתנים רלוונטיים אחרים, אפשר לנסות לבודד גורמי סיכון להפרעה”.
ומה הסיכוי שהתוצאות של המחקר שגויות?
רז טוען כי הסבירות לכך נמוכה. הוא מנמק זאת בכך שמחקרים דומים נערכו במדינות נוספות והתוצאות אליהם הגיעו החוקרים שם היו זהות.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: “במספר רב של מחקרים נמצא קשר בין זיהום אוויר תחבורתי למגוון רחב של מחלות לב וריאה, סרטן ועוד.
“איננו מכירים את התוצאות הראשוניות של המחקר החדש לגבי אוטיזם ופועלים במרץ לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בכלל ומתחבורה ציבורית בפרט, על מנת לצמצם את הנזקים הבריאותיים שגורם זיהום האוויר.
“בשנים האחרונות הוציא המשרד להגנת הסביבה הוראות לצמצום זיהום אוויר לכל חברות התחבורה הציבורית הפועלות בישראל. ההוראות קובעות יעדי פליטה מרביים, קובעות חובת שימוש באמצעי הנעה חלופיים, מחייבות הדממת מנועים בעת חניה ועוד.
“בהתאם להוראות, חברות התחבורה הציבורית החלו בגריטה של אוטובוסים ישנים, בהתקנת מסנני חלקיקים (המפחיתים כ-97 אחוז מהחלקיקים), וברכש של אמצעי הנעה חלופיים (אוטובוסים חשמליים ראשונים יגיעו לארץ בחודשים הקרובים)”.