משבר המעונות • מקלב: התעמרות. אלי אלאלוף: ביורוקרטיה אהבלית

ועדת העבודה והרווחה התכנסה לדיון דחוף בעקבות המשבר במעונות היום ואי פתיחת הרישום לשנת הלימודים הבאה • "מה יהיה עם 20 אלף פעוטות שאין להוריהם כסף לשלוח אותם למעונות פרטיים?"
נחמן גור
י"ב ניסן התשע"ו / 20.04.2016 18:04

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התכנסה היום (רביעי) לדיון דחוף בעקבות המשבר במעונות היום ואי פתיחת הרישום לשנת הלימודים הבאה, זאת בשל טענות הארגונים והעמותות המפעילים כי קיים מחסור חמור בכוח אדם ותקציבים.

יו”ר הוועדה, ח”כ אלי אלאלוף, אמר כי מדובר בהחמצה גדולה של המדינה. ”80% מהפעוטות עד גיל 3 אינם מטופלים על ידי המדינה, אלא במסגרות פרטיות יקרות מאוד, אם בכלל. המדינה הזניחה את הטיפול בהם. יש תקציב בלתי מוגבל לסבסוד פעוטות במעונות, אבל יש ביורוקרטיה מטומטמת ואהבלית, שמאלצת הורים וגננות להתמודד עם טפסים שאף אחד לא מבין איך למלא”.

רכז תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר, מורן מזור, סיפר כי בשנים האחרונות הוקצבו 1.2 מיליארד שקלים לבינוי מעונות יום, אולם משרד הכלכלה והרשויות “לא השכילו ליישם את התקציבים האלו ביעילות וקצב הביצוע היה אפסי ומחפיר”.

יו”ר ויצ”ו העולמית, רבקה לזובסקי, אמרה: “אנחנו סוגרים מעונות בכאב ובדמעות, בזמן שהורים צובאים על דלתותינו”.

ח”כ אורי מקלב האשים את משרד הכלכלה שנכשל כישלון קולוסאלי. “כשעם ישראל עסוק בימים אלו בהכנות לליל הסדר, אנו עוסקים בדיון זה בביעור חמץ שעבר עליו הרבה פסחים ולא טופל כפי שהיה מתבקש”.

לאורך שנים נושא הכשל של מערך מעונות היום נדון בכל ועדות הכנסת דיון אחר דיון, על מנת לייעל ולשפר את הכשל המערכתי שבמערך הקיים אך לצערנו המצב נותר כשהיה, סחבת מתמשכת אשר מעיקה באופן מהותי על ציבור ההורים.

בהמשך הדיון הוסיף ח”כ הרב מקלב: “האגף מקדש את הבירוקרטיה מול ההורים פעם אחר פעם, מחדד שלא עזרה לנשים עובדות בראש מעייניהם אלא בהתעמרות חוזרת ונשנית על מנת לשמר את תקציב האגף. משרד הכלכלה אינו עומד מול גופים מסחריים גדולים כנדרש מתפקידו אך דווקא מול האוכלוסיות החלשות אשר נזקקות לשירותם של מעונות היום, שם הוא מפעיל את כובד משקלו בבירוקרטיה דורסנית”.

בסיום דבריו פנה ח”כ מקלב ליו”ר הועדה בדרישה: “לקיים שימוע פרלמנטרי בהתנהלות הרוחבית של אגף מעונות היום שבו יופיע מנכ”ל המשרד דיון אחר דיון, ובדיונים אלו נדרוש תשובות מדוקדקות על מנת לשנות את המצב בשטח”.

ח”כ מנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני קרא לקיים הפגנות. ח”כ קארין אלהרר מיש עתיד הציעה לא לפתוח את שנת הלימודים עד לקבלת תקציבים או מעבר של מעונות היום למסגרת מסודרת במשרד החינוך.

מפקחת ארצית לגיל הרך במשרד הרווחה, ורד כרמון, הודתה: “אני מאוד חוששת בשל אי פתיחת ההרשמה. מה יהיה עם 20 אלף פעוטות שאין להוריהם כסף לשלוח אותם למעונות פרטיים?”

מנהלת אגף מעונות יום ומשפחתונים במשרד הכלכלה, גלית יעקובוב, השיבה: “המצב אכן דורש טיפול מעמיק. אי אפשר להתעלם מהסוגיות שנמצאות על השולחן, אך אין פתרון קסם”.

ח”כ אלאלוף סיכם את הדיון והדגיש כי מערכת הגיל הרך צריכה להיות באחריות משרד החינוך.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות