תופעה • מרתון דיונים בבתי הדין בין בני זוג: היכן יהיו הילדים בליל סדר?

תופעה בשבועות האחרונים: בבתי הדין דנים היכן ילדים שהוריהם נמצאים בהליכי גירושין ישהו בליל הסדר • אב חרדי מלונדון חויב להביא את ילדיו אל בית הורי אישתו בחיפה • "התשלום להבאת הילדים לארץ וחזרתם ישולם בחלקים שווים על ידי ההורים"
יוסף גרינבוים
ו' ניסן התשע"ו / 14.04.2016 14:03

לקראת חג הפסח נדרשים בתי הדין הרבניים ברחבי הארץ, שוב ושוב, לדיונים היכן יערכו ילדים שהוריהם נתונים בהליכי גירושין את ליל הסדר.

אצל הורים גרושים הנושא מוסדר בדרך כלל בהסכם הגירושין, אבל כאשר ההורים פרודים וטרם התגרשו – שני הצדדים אוחזים בילדיהם הקטינים ורוצים לחגוג עמם את ליל הסדר.

בית הדין הרבני האזורי בחיפה נדרש לדילמה מורכבת ומסובכת יותר, כאשר אם חרדית השוהה בישראל אצל הוריה, דורשת מבעלה המתגורר בלונדון להביא את הילדים המתגוררים עמו לליל הסדר, בחיק משפחתה בישראל.

אב בית הדין הרב דניאל אדרי והדיינים הרב בן ציון הכהן רבין והרב אלעד עלי דנו לא רק בעצם השאלה אם הילדים יעשו את הסדר בלונדון או בחיפה, אלא גם בעניין הסמכות החוקית של בית הדין לדון במקרה זה.

סיפור המעשה: בני הזוג חרדים, הוא אזרחי בריטי והיא אזרחית ישראלית, נישאו בחיפה לפני 13 שנים. מנישואין אלה נולדו להם ארבעה ילדים משותפים.

תחילה גרו בני הזוג בחיפה ובהמשך ירדו ללונדון. לפני כשנה, לאחר משבר נפשי באנגליה, חזרה האישה לבדה לישראל כדי להחלים ולשהות אצל הוריה בחיפה, כאשר הבעל והילדים נשארו בלונדון.

לאחרונה החלימה האישה לחלוטין, ודווקא אז היא הופתעה לקבל תביעת גירושין, שהוגשה על ידי בעלה בבית הדין הרבני בחיפה.

היא מצדה פתחה בתביעה לשלום בית, וכרכה בכך את משמורת החזקת הילדים ומזונות.

לקראת חג הפסח דורשת האישה מבעלה להביא את הילדים לעריכת ליל הסדר איתה ועם הוריה בחיפה, והיא גם הזמינה את בעלה להסב עמם לליל הסדר.

באי כוחו של הבעל טענו כי אין לבית הדין סמכות לדון בנושא – הן מפני שהבעל והילדים הם אזרחים בריטיים והן מפני שבתביעת הגירושין שהוגשה ראשונה לבית הדין, לא נכרכו ענייני משמורת הילדים.

חברי בית הדין הרבני בחיפה דנו ארוכות בנושא ופרסמו פסק דין, המשתרע על עשרות עמודים ומתבסס על שורה ארוכה של פוסקים בנושא המהותי, ועל שורה ארוכה של פסקי דין אזרחיים מבית המשפט העליון ובתי המשפט המחוזיים באשר לסמכות בית הדין.

בסיכום פסק הדין נאמר: “בנידון דידן לאור כנות תביעת הגירושין שהגיש הבעל, ולאור הראיות שהבאנו לעיל, לא יכולה להיות מחלוקת כי נושא הילדים נכרך כדין על ידי האישה לתביעת הגירושין של הבעל – ובפרט לאור ההלכה המשורשת כי נושא זה כרוך לפני טיבו וטבעו לגירושין. משכך, קובע בית הדין כי הסמכות לדון בעניין הילדים נתונה לבית הדין”.

עוד נאמר: “כמו כן נעתר בית הדין לבקשת האם ועל האב לדאוג להבאת הילדים לחג הפסח לשהות עם האם. גם האב יכול להצטרף אל הילדים לחגוג את החג בחיק המשפחה, כהזמנת האם ובא כוחה.

“התשלום להבאת הילדים לארץ וחזרתם ישולם בחלקים שווים על ידי ההורים. בית הדין מתרה שאם מי מהצדדים לא ימלא אחר החלטות בית הדין יראה הדבר כביזיון בית הדין, עם כל המשתמע מכך”.

על פסק הדין חתומים הדיינים אב”ד הרב דניאל אדרי, הרב בן ציון הכהן רבין והרב אלעד עלי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יש על זה תשובה ארוכה
    15/04/2016 16:06
    חזקי
  1. בספר משנת אברהם חלק ב של הגאון רבי אברהם מיימון הלוי ונדמה לי שהוא מסיק שהבנים צריכים להיות אצל אבא כי לו ורק לו יש את המצווה של חינוך הבנים שחלק ממנה היא והגדת לבנך