שוב לוחצים להעלות פלאשמורה?

אף בלונדיני, צרפתי או אמריקני, לא היה מקבל אפשרות לעלות לארץ על הבסיס שמעלים את אנשי הפלאשמורה • מישהו בכלל זוכר שעולי אתיופיה היהודים, במעט הפעמים שהם השמיעו את קולם בעניין, דיברו נגד העלאה נוספת של האנשים האלה?
רביב דרוקר
י"ט אדר ב' התשע"ו / 29.03.2016 13:39

ב-1993 זה קרה.

ממשלת רבין החליטה לפנים משורת הדין להעלות את אנשי הפלאשמורה מאתיופיה. תוך חודשים ספורים הועלו כולם ונסתיימה הפרשה המכאיבה.

רק שהתברר שיש עוד כמה אנשי פלאשמורה, ממש קצת ונגמר. ב- 1998 סיימו גם איתם.

ממשלת נתניהו החליטה על מבצע ‘אחרון וסופי’ בו תועלה שארית הפלאשמורה לארץ. הועלו 3,500 העולים האחרונים ונרפא הפצע המודלק.

כן, אבל התברר שחלה טעות קטנטנה ויש עוד כמה. לא הרבה, אבל אי אפשר להשאיר אותם מאחור. ב-5.8.2008, אחרי מאמצים רבים, העלו גם אותם.

הסתיימה רשמית וסופית העלאת אנשי הפלאשמורה. ממשלות שרון ואולמרט הסכימו לסיים את הטרגדיה הנוראית בהעלאתם של כ-17 אלף עולי פלאשמורה אחרונים שבאחרונים. ממש הסוף.

הממשלה לא הייתה פראיירית. היא התנתה הפעם את העלייה הזאת, שמשרדי הממשלה שמו עליה תג מחיר של כ-3 מיליארד שקלים, בכך שמחנות הפלאשמורה באתיופיה ייסגרו והארגונים העוסקים בדבר, יפסיקו לפעול.

איזה יופי. רק ששוב, מעשה שטן, התברר שנשארו עוד קצת. שארית הפליטה.

הממשלה שוב נחלצה לעזור וב-28.8.2013 בטקס חגיגי סיימה ממשלת נתניהו השנייה את מבצע ‘כנפי יונה’. 7,000 בני הפלאשמורה ממש האחרונים, עלו לישראל.

נתן שרנסקי, יו”ר הסוכנות, שוב סיפר שהוא נורא מתרגש והפרק הזה ממש ממש נגמר.

נגמר? ובכן, מסתבר שנגוסה (מה זאת אומרת מי זה נגוסה? אברהם נגוסה, ששייך לעדה ומקדם את ענייניה עשרות שנים, עכשיו כבר כחבר כנסת), מצא עוד כמה מאות אחרונים ששכחו אותם.

טוב, מתברר שזה לא מאות אלא 1,900 בקשות. לא, לא 1900. 1,900 זה היה ב-2013. באוקטובר 2014 כבר הודיע משרד הפנים שזה בעצם 6,000 ועכשיו נגוסה והתאום הסיאמי שלו, ח”כ דוד אמסלם, כבר רוצים 9,000, והם הצליחו בסחיטה מכוערת להוציא החלטת ממשלה בהתאם. תשעת אלפים וזה נגמר, מה הסיפור?

כשיולי אדלשטיין היה שר קליטה, כמעט לפני 20 שנה, הוא אמר לי שכשהתקבלה ההחלטה על העלאת אנשי הפלאשמורה (שדיברה, כאמור, על 4,000 בלבד) אמרה לו דיפלומטית אתיופית בחיוך: “תזמין אותי לטקס העולה המיליון”.

אדלשטיין, כמובן, לא התנגד בפומבי להחלטה.

כשציפי לבני הייתה שרת קליטה היא מרטה את שערותיה על ההחלטה להעלות עוד 17 אלף עולים. בפומבי, לבני לא דיברה נגד ההחלטה.

גם שרי הקליטה האחרים, מלנדבר ועד אלקין, רחוקים מלהתלהב מהרעיון, אבל אף אחד מהם לא העז להסתייג בפומבי. עדיף כבר להודיע שהם תומכים ב’שוברים שתיקה’. פחות מזיק פוליטית.

מי רוצה להיכנס לפה של אנשי קמפיין הפלאשמורה? זה הרי תמיד אותו קמפיין והוא תמיד עובד.

שולחים את מאיר שמגר לתקשורת. מי יסרב לראיון עם מאיר שמגר, שמדבר בהתרגשות על הצורך להעלות את הקהילה הזאת, שהם בעצם יהודים, רק שאילצו אותם קצת וכאלה.

אחר כך מתחילות הפגנות.

“אם הם היו בלונדיניים, כבר הייתם מעלים אותם”, אומרים המפגינים בכעס. משווקים לעיתון איזה חייל יוצא העדה, שלוחם בקרבי ואח שלו או אבא שלו, נמצאים שם במחנה באתיופיה, בסכנת מוות מידית, כשמדינת היהודים עומדת מנגד.

איזה סיכוי יש להסבר שעל הבסיס הזה לעולם לא תיפסק עליית הפלאשמורה? מה הסבירות שמישהו יקשיב לעובדה הפשוטה שהם דווקא מופלים לטובה?

אף בלונדיני, צרפתי או אמריקני, לא היה מקבל אפשרות לעלות לארץ על הבסיס שמעלים את אנשי הפלאשמורה.

איפה יימצא עיתונאי מתאבד שילך לבדוק את הקרבה האמיתית של העולים הבלתי נגמרים האלה ליהדות ועל הדרך יחקור קצת את הקלות הגדולה בהשגת מסמכים באתיופיה שיסדרו לך קרבה כמעט לכל מי שאתה רוצה?

מישהו בכלל זוכר שעולי אתיופיה היהודים, במעט הפעמים שהם השמיעו את קולם בעניין, דיברו נגד העלאה נוספת של האנשים האלה?

אני בעד שממשלת ישראל תחליט כל שנה לקלוט כך וכך אנשים ממדינות מצוקה על בסיס הומניטרי. מדינות חזקות כמו ישראל, צריכות לעזור למדינות חלשות. לא צריך לחפש לזה בסיס יהודי רעוע. אפשר לקלוט אנשים במצוקה מכל מיני מדינות, כולל סודן ואריתריאה.

אגב, את חלקם לא צריך אפילו להטיס לפה, אפשר פשוט לאזרח מהגרי עבודה/פליטים מאותן מדינות שכבר פה, במקום לצוד אותם ברחובות ולגרש אותם בברוטליות. אה, סליחה, שכחתי, אלה שחורים שהם סרטן וההם זה שחורים שהם יהודים.

• המאמר התפרסם ב’הארץ’. מתוך הבלוג של רביב דרוקר

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איש שמאל חוצף את פרצפו ופרצופם האמיתי של הסו קולד
    04/04/2016 16:31
    איוב
  1. מדינה פח אשפה של אירופה