אייכלר כבר דן על ל”ג בעומר: חששו מקריסה נמנעו מלהגיע

ח"כ ישראל אייכלר: יו"ר הוועדה לפניות ציבור, בדיון מיוחד על ל"ג בעומר במירון: "לא ייתכן כי שיקולי תקציב יגרמו לכשלי בטיחות באירוע השנתי הגדול ביותר בארץ" • בתיכנון: הקמת מאות תאי שירותים וספסלים, שיפוזרו מהחניונים ובדרכים העולים לציון • עוד הישג: הילדים יסעו בהנחה הקבועה לכרטיסי הנוער
נחמן גור
י"א אדר ב' התשע"ו / 21.03.2016 15:56

בדיון שנערך היום (שני) בוועדה לפניות הציבור של הכנסת, בראשות ח”כ ישראל אייכלר, על אירועי ל”ג בעומר במירון, אמר יו”ר הוועדה: “הילולת ל”ג בעומר בשנה שעברה הייתה מוצלחת, אך ייתכן שציבור גדול חשש מהקריסה שהיתה בשנים קודמות ונמנע מלהגיע. עלינו להיערך בצורה מיטבית לאירוע, כדי לשמור על רמת השינוע של הנוסעים והעולים.

“השנה האירוע חל באמצע השבוע ומתחלק ליומיים. צריך להיערך לקליטת כמות משתתפים גדולה יותר, משנה שההילולא חלה במוצ”ש. יש להשקיע בחניונים ובתאורה, וצירי פינוי למקרי חירום.

“לא ייתכן כי שיקולים כלכליים יביאו לכשלי בטיחות באירוע. יש החלטת ממשלה להקמת צוות בין-משרדי למימון אתר קבר הרשב”י וצריך לתקצב ולבצע זאת באופן מיידי”.

בדיון נפרסו תכניות הילולת הרשב”י על ידי נציגי המרכז למקומות הקדושים, המשטרה, כבאות והצלה, מד”א ואיחוד הצלה. הם הציגו לוועדה את הלקחים שהופקו בשנה שעברה, במטרה למנוע פגיעה בנפש של באי האירוע ולאפשר שמחה שלימה וזרימה שוטפת של התנועה.

עודד פלוס, מנכ”ל המשרד לשירותי דת: “הפקת האירוע דורשת 14 מיליון ש”ח, וחסרים שנים וחצי מליון ש”ח. אנו מבקשים ממשרד התחבורה לסייע עם הסכום החסר” הוא הוסיף: “אנו עומדים לקראת ביצוע פרויקט התחדשות לאתר, בשיתוף עם קק”ל, אך אינני בטוח כי נספיק לבצע את כלל השינויים הבטיחותיים הדרושים עד למועד האירוע”.

ח”כ מנחם אליעזר מוזס אמר כי על משרדי הממשלה לממן פיתוח של האתר. לדבריו, משרד התחבורה צריך להיות אחראי על טיפול בחניונים.

הוא דרש הצבת ספסלים וברזיות וסלילת דרך קישור בדרכי החירום הקרויים “בורמה א וב. כדי שיהיו פנויים וערוכים בעת סכנה”. כן הזהיר מפני בעיות בטיחות בעת ההדלקה ונכונות אמבולנסים וכיבוי. “כל שנה מדברים על פיקוח נפש, ואין מציבים תאורה בכבישים סביב מירון כמו כביש 89 ו-866 והיו כבר תאונות שם בגלל החשיכה”.

נצ”מ אילן מור, נציג אגף התנועה הדגיש כי בשנת 2015 חלה עליה של כ-15% במספר המשתתפים באירוע. “בשיתוף עם מנהלת התחבורה הציבורית נפעל גם השנה להקלה על התנועה, להורדת הצפיפות ולהרחבת האזורים להורדת והעלאת נוסעים.

אייכלר

“ההר אינו יכול להכיל את כמות הרכבים הפרטיים שמגיעים לאזור. לכן בכוונתנו למנוע הגעה של רכבים פרטיים למירון, ולהעמיד לרשות הבאים הסעות נוחות אל האירוע וממנו. קיימנו ישיבה עם נציגי חברות האוטובוסים הפרטיים והם מכירים את הסדרי התנועה שיחולו”.

יוסף שוינגר, מנכ”ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים: “אי אפשר להיות רגועים, לפני שנעשה את כל הניתן לאבטחת האירוע. אל לנו לנוח על זרי דפנה מהצלחות השנה שעברה. דרישות הפיתוח מפגעי הבטיחות הן גבוהות מאוד ולא נוכל לעמוד בהן. יוצבו שירותים רבים במקום, לרווחת הציבור. במידה ויתקבלו האישורים הנדרשים על ידי מהנדסי בטיחות, יוצבו ספסלים במעלה ההר לטובת ההולכים”. הוא דרש לקיים את בקשת המשטרה ושירותי הכיבוי לסלול דרכי מילוט, בנחל מירון ובין שתי דרכי בורמה.

מאיר חן, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמר כי בשנה שעברה נקבע רף גבוה בתחום התחבורה לאירוע ועלינו לשמור עליו. אנו צופים גידול בהשתתפות השנה, בשל הצלחת ההסעות בשנה שעברה וכן בשל הורדת מחירי הנסיעה בעקבות הרפורמה האזורית שתחל ב-1 באפריל.

חן הודיע בוועדה גם, כי השנה ייסעו הילדים למירון בל”ג בעומר, בהנחה הקבועה לכרטיסי הנוער.

נציג נתיבי ישראל: “התקציב הדרוש לנו להכנת האירוע הוא 8.7 מיליון שקלים, לעומת כ-3 מיליון בשנת 2014. הפער נובע בשל דרישות הבטיחות להקמת תאורה, סלילת כבישים ועוד”. הוא הזהיר כי “אם לא נקבל את התקציב בזמן לא נספיק לבצע את העבודות”.

נציג חברת ‘נתיב אקספרס’, המסיעה כל ימות השנה את הנוסעים למירון, אמר: “השנה יתוגברו הנסיעות על ידי כל החברות שגייסנו, מעבר לכמות האוטובוסים שלנו. מבית שמש יגיעו עם חברת ‘סופרבוס’ ומביתר עלית על ידי חברת ‘קווים’. אגד מירושלים, בני ברק ואשדוד וכו'”.

הוא הוסיף כי רבים מהאורחים שהגיעו בשנה שעברה, נשארו עד מוצאי השבת ו”נאלצנו להתמודד לבד עם עומס גדול של אנשים, ללא חניונים מוסדרים. לכן דרש להשאיר חניון פעיל עד לאחר מוצ”ש”.

עמיר קינן, נציג אגד, אמר: “אנו מסייעים לחברת נתיב אקספרס לתגבור התחבורה מירושלים, בני ברק ואשדוד. בשנה שעברה ביצעה אגד 1700 נסיעות הלוך ושוב. בשנה זו אנו צופים גידול בכמות המשתתפים. לכן נתכונן לנסיעות רבות אף יותר. מרכז ההזמנות של אגד יפתח בתאריך 15 למאי וניתן יהיה להזמין מקום ישיבה באוטובוס מבעוד מועד”.

הועדה החליטה לדרוש מן השר לאיכות הסביבה ורשות הטבע והגנים, למלא אחר המלצות הבטיחות של המשטרה והכבאות ולאפשר סלילת דרכי מילוט מסביב לאתר קבר הרשב”י בשטחים שברשותם. כמו כן החליטה הועדה לאמץ את דרישת המרכז הארצי למקומות קדושים להקים מאות תאי שירותים וספסלים, שיפוזרו מהחניונים ובכל הדרכים העולים לציון ולחלק מים לשתיה, כולל בתוך האתר הקדוש.

הועדה שיבחה את ההתארגנות של המתנדבים הרבים, שבתיאום עם המשטרה, תעלה את הנכים והמוגבלים מן החניונים להר ובחזרה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות