במסגרת הדיונים הממושכים על המאבק בתאונות הדרכים, התקיים הבוקר (שלישי) דיון נוסף בוועדת הכלכלה של הכנסת – שדנה נקודתית בתאונות הדרכים במגזר החרדי.
לדברי חבר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, יו”ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, “העלייה בשיעור תאונות הדרכים במגזר החרדי מדאיגה, והיא נובעת מחוסר מענה מיטבי בתשתיות, באכיפה בתחבורה הציבורית ובהסברה. בשינוי גישה של הממונים ניתן להוביל להקטנת מספר התאונות והנפגעים”.
במהלך הדיון הוצגו נתונים לפיהן שיעור היפגעות ילדים חרדיים בתאונות דרכים גבוה פי 2.5 מהממוצע הארצי.
על כך אמר חבר הוועדה מקלב, כי כאשר קוצצו תקציבי ההדרכה לזהירות בדרכים במוסדות החינוך – תלמידי החינוך החרדי היו הראשונים להיפגע מכך. “70 אלף ילדים בישראל אינם נחשפים היום להסברה או להדרכה בנושא זהירות בדרכים”, אמר.
עוד התברר כי תאונות דרכים רבות נובעות בשל תשתיות כבישים לקויות, עומס וצפיפות הולכי רגל ותנועה – בייחוד בסמוך ובהסעות מוסדות חינוך.
בנוסף, במגזר החרדי נרשם שיעור גבוה של תאונות דרכים בהן מעורבות הסעות ילדים, משום שבמגזר החרדי משתמשים רבות בהסעות לצורך שינוע תלמידים למוסדות החינוך ומהם.
עם זאת, בנושא זה נרשמה בשנים האחרונות ירידה במספר תאונות הדרכים לנוכח מהלכים של הסברה והגברת הפיקוח והרגולציה על הנהגים.
גם שיעור מעורבות התחבורה הציבורית בתאונות הדרכים במגזר החרדי גבוה יותר – הן נוסעים שנפגעים והן הולכי רגל שנפגעים מהאוטובוסים.
“השימוש בתחבורה הציבורית רב. ברחובות צרים בשכונות ירושלים ובני ברק וערים חרדיות נוספות נוסעים מאות אוטובוסים מידי יום, כאשר העומס הזה משפיע על שיעור התאונות. בנוסף קיימים גם בעיות בטיחות בתחבורה הציבורית עצמה כשנהגים רבים מעורבים בתאונות”, אמר ח”כ מקלב וציין כי גם בנושא זה הרשויות צריכות להשקיע משאבים.
“החובה שלנו היא להתמודד עם הנתונים. בפעילות נכונה אפשר לצמצם את שיעור תאונות הדרכים. זו ההשתדלות שלנו”, אמר מקלב בדיון והציע שורה של מיזמי הסברה שניתן לקיים במגזר החרדי, כאשר המסר המרכזי הוא הזהירות בדרכים.
“על הרשויות לחשוב על הציבור החרדי ולהקצות לו את המשאבים הנדרשים ולפעילות הסברה, בין היתר באמצעות שיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות משום שבמאמצים משותפים ניתן לצמצם את שיעורי תאונות הדרכים”, סיכם.