קבר משפחתי: האם ליקוט עצמות יהיה פתרון חדש למצוקת הקבורה?

מצוקת הקברים הפוקדת את מדינת ישראל בכלל וירושלים בפרט הובילה להעלאת רעיון מהפכני, שזוכה על פי הדיווח להסכמת הרב שטרן: פינוי קבר הנפטר לאחר מספר שנים והעברת עצמותיו לארון שיוצב ב'מתחם משפחתי' כך שניתן יהיה לעשות שימוש חוזר בחלקת הקבר • המתנגדים: מדובר בביזוי המת
דוד ליבוביץ
ג' אדר ב' התשע"ו / 13.03.2016 14:29

“דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת”, אומר קוהלת, והפסוק הזה מקבל משמעות מעשית אל מול מצוקת הקבורה שפוקדת את מדינת ישראל בכלל ואת ירושלים בפרט: המתים מתווספים, והשטח לקבורה אוזל.

רעיונות ופתרונות שונים הועלו בשנים האחרונות כמו ‘קבורה בקומות’, אולם  רעיון מהפכני אחר שצובר תאוצה בימים אלו הוא חזרה  למנהג הישן שהיה נהוג בעבר בארץ ישראל, בתקופת התלמוד והמשנה – ליקוט עצמות.

על פי הדיווח ב’ידיעות ירושלים’, גורמים בחברה קדישא ובמועצות הדתיות מקדמים את המהלך, שמטרתו להכניס שינויים בשיטת הקבורה המקובלת כיום.

איך זה עובד?

מספר שנים לאחר הקבורה מוצאים עצמות הנפטר מהקבר ומאוחסנים בארון קטן המוצב בחלקה המשפחתית. כך ניתן לעשות שימוש חוזר בחלקת הקבר. בהמשך כל העצמות של כלל המשפחה יונחו באותה חלקה, מה שיחסוך כמובן מקום רב.

פתרון זה דורש את הסכמת בני המשפחה שיחתמו על כך בחייהם, וגם דרישות הלכתיות כמו יום אבל נוסף קריעה ואבלות, בעת הזזת העצמות.

בכינוס מיוחד בנושא הלכות קבורה בהשתתפות רבה הראשי של  ירושלים, הגאון רבי אריה שטרן, וראש המועצה הדתית בגוש עציון, הרב רפי אוסטרוף, הועלה הרעיון החדש.

על פי הדיווח, הרב שטרן הביע תמיכה עקרונית במהלך אך התנה זאת בהסכמת הקהילה של הנפטר לקבל את המנהג. הוא הוסיף כי המנהג יחול רק על קברים עתידיים ובהסכמת הנפטר ולא על קברים קיימים.

הרב אוסטרוף מסביר כי למעשה מדובר בחזרה למקורות ולמנהגי היהדות שהיו נהוגים עד לפני אלפיים שנה. “אורך החיים של קבר הוא כ־60 שנה. מעבר לכך אנשים כבר לא מגיעים בדרך כלל לבקר את הקברים ואז יש לנו ערים שלמות מלאות קברים שאף אחד לא עולה אליהם. זה נורא ואיום מבחינת תפיסת הקרקע”.

למהלך ישנם גם מתנגדים שרואים בו לא פחות מביזוי המת ולדעתם צריך למצוא פתרונות אחרים כהשמשת קרקעות במקומות אחרים למטרות קבורה.

ממשרד הדתות נמסר לידיעות ירושלים: “עקב מצוקת הקבורה בישראל בערים הגדולות בכלל ובירושלים בפרט הועלו מספר הצעות ביניהן ליקוט עצמות. הנושא כעת בשלבי לימוד ובחינה הלכתית ופרקטית ומוקדם כרגע להצביע על כיוון זה או אחר בעניין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות